Lettie Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Jeg kom over en side med navnene til adelsmennene som undertegnet grunnloven vår: http://test.eidsvollsmenn.no/ Synes det var litt artig å se, her var både spesielle navn, "nymotens navn" og de mer tradisjonelle og "trauste". Verdt å merke seg at feks navnet Valentin er brukt på flere her!! Ellers er det Jacob, Didrik (med litt forskjellige stavemåter), Severin, Zacharias, Theis, Gabriel, Caspar, Lauritz, Gustav, osv, i tillegg til Nils, Christian, Fredrik, Johan, Jens, Petter, Carl, Peter, Peder... Navnene Hieronymus, Enevold, Arnoldus, Asgaut, Just og Palle ble dog litt spesielt
Giss Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Morsomt at det omtrent er akkurat som dagens navnetrend - ispedd et som ikke er så mye brukt lenger.
Lettie Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2012 det var noen snålle navn Noen av navna var snåle ja, med ellers var det som å se hva dagens barn heter, omtrent
♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Morro å se! Var nok navnene som var "i tiden" der her ja, jeg har drevet en del med slektsforskning, og fra den tiden der har jeg både Severin, Asgaut, Zacharias, Gabriel, Gustav osv Navnet Theis har jeg alltid syns er fint og kult navn! Dansk navn, så er ikke så uvanlig i danmark tror jeg. Men, noe som ble LITT for spesielt ja! Foreldre var kreative på den tiden også!
Lettie Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2012 Vet om en Theis jeg også, synes det er kult Han er ungdom/voksen og mamma'n er høøøøyt utdannet, bare for å nevne det
En til, please. Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Gøy å se! Særlig at de var spenstige i navnevalget den gang som nå. Selv er jeg er rimelig traust i navnevalgene til mine barn og forelsker meg i gamle norske navn(men ser jo av denne tråden at det er så ymse de også...he he Enevold, bra navn i en slik setting og forsamling).
Lettie Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2012 Ja, jeg tror ikke "spesielle navn" er noen ny trend akkurat. Her i huset har vi noen veldig spesielle navn bakover i slektene Både spesielle og trauste navn bør være lov, uten å bli "halshugget" her inne Nabogutten her heter Per. Liker det bedre og bedre, faktisk, enda jeg velger en annen sjanger for mine barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå