JPG2011 Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Husker jeg måtte vente til jeg ble 14. Har en niese på 10 som bruker sminke til daglig, er ikke det veldig tidlig? Eller begynner jenter tidligere nå?
Gjest amandine Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Det er alt alt for tidlig! Her er tiåringene såvidt på neglelakk og lipgloss for moro skyld. Takk og lov. Selv har jeg egt sminket meg daglig siden jeg var 13, men på 80-tallet var jo "alt" lov;-)
Giss Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Daglig sminke tenker jeg ikke før ved konfirmasjonsalder ca. selv bruker jeg ikke daglig sminke så det er ikke noe hun kommer til å kopiere fra meg..... men det kan sikkert bli en stor krangel likevel. Litt til fest muligvis litt før. Ikke er det sunnt og ikke er det nødvendig heller.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Jeg jobber på ungdomsskole og ser at det er veldig stor forskjell på jentene her. Noen bruker full krigsmaling fra dag en av, og hver dag, andre bruker aldri sminke. En kollega jobbet på barneskolen og sa at det vanligste var at en del begynner i 7. klasse, og noen få i 6. klasse, mens de fleste ser ut som de får lov i overgangen til ungdomsskolen. Det er også langt flere jenter som sminker seg på 9. trinn enn det er på 8. trinn, mens en del faktisk bruker litt mindre sminke igjen på 10. trinn. Dette ble kanskje litt på kanten av det su spurte om da, bare synes det er fascinerende å legge merke til slike ting Men det virker i hvertfall som 7. klasse er normalt, og da er de ca 12 år gamle. Jeg kommer nok til å tillate min datter å bruke litt sminke når hun blir 12 år dersom alle venninnene gjør det, men jeg håper å i så fall kunne lære bort litt om å sminke seg diskret og pent. Før den tid synes jeg det er helt greit at jenter kan få på bitte litt helt lys øyenskygge og lipglos i besøk ol dersom de har veldig lyst til det selv, men ikke til hverdags. Neglelakk har jeg ikke noe problem med. Vesla på 2,5 år har rosa neglelakk på tåneglene sin nå
camilla^ Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 Vi har sagt at de får gjøre det når de begynner på ungdomskolen. Eldste prøvde seg for endel år siden, og for å si det pent så var det ikke vakkert. Så da snakket vi voksne sammen og ble enige om at når ungene begynte på ungdomskolen så var det greit, men ikke før. (vi har mine og fine barn i hus, får fire foreldre som ble enige) Så det ble noen ganger hu eldste måtte ut og vaske bort sminke før hun fikk gå på skolen.
geitemarken Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Tror det varierer både fra plass til plass og for noen hvilken plass de har i søsken flokken. Her hos oss begynte mange i 10 årsalderen, jeg synes det er altfor tidlig så min jente fikk ikke lov. Det jeg la merke til var at alle de som begynte så tidlig (uten unntak faktisk) var minste barnet i familien. Til slutt var det bare min datter og ei jente til som ikke fikk lov. Men til jul fikk hun en mascara hos meg og lov til å bruke den "offentlig". Hun gikk da i syvende klasse. Jeg lærte henne og legge den skikkelig og vi pratet mye om utseende og at man må tørre å være seg selv og ikke male på en maske. Hun brukte sminke nøyaktig en uke så giddet hun ikke mer. Var ikke spennende og siden hun lærte seg å legge sminken ordentlig var det nesten ingen som så at hun hadde sminket seg;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå