Gå til innhold

BT i uke 39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll hos jordmor i går ,og da var blodtrykket 131 / 77 . Helt fin urin og ubetydelige ødemer . Men så begynte jordmor lage masse styr rundt blodtrykket , sjekke det om og om igjen , sa at hun ville helst sett lavere overtrykk . Det er jo helt fin , hadde en gang 139 / 75 da jeg var i uke 28, ingen har gjort noe stort ut av det , nå er det jo helt normalt og så alt det styret og spørsmål om hodepine osv . Hodepine og migrene har jeg hatt hele livet , det forsvinner jo ikke nå når jeg er høygravid , bryr meg ikke noe særlig om det så lenge paracet hjelper .

Er det noen som vet om BT verdier skal ligge innenfor andre grenser nå på slutten enn det var gjennom hele svangerskapet Er overtrykket på 132 , som er i utgangspunktet helt ok , blitt plutselig for høyt i uke 39? Det er jo undertrykket som er viktigst egentlig , eller kanskje hos gravide er det annerledes..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det stemmer at det er undertrykket som er viktigest.. eg syns ikkje du har for høgt.. det er når undertrykket er på 90 dei skal være obs.. for det hadde eg for en måned siden. trykket mitt ligger stabilt på 75-78 undertrykket og er ingen som har brydd seg om det. er i uke 37 nå..

Skrevet

Ingen bør ha blodtrykk over 145/90. Yngre har oftest lavere enn noe eldre. Du er jo uansett et godt stykke under det allikevel, så jeg syns det er rart at jordmor stresser sånn med det. Har det gradvis økt? Kanskje det er derfor hun styrer litt? Overtrykket kan fort bli litt forhøyet dersom man er oppkavet osv, men undertrykket påvirkes i liten eller ingen grad av dette. Så sånn sett har dere rett i at undertrykket er viktigst i denne sammenhengen. Ellers er det jo bra at jordmor passer godt på deg da ;)

Skrevet

Jeg synes også det var rart at hun har gjort då mye ut av det . Har aldri hatt høyt blodtrykk , det har holdt seg stabilt og fint gjennom hele svangerskapet, kun eneste måling hvor overtrykket var på grense , det var da kontroll hos lege og selv hun har ikke tenkt då mye på det . Begynte bare å lure på om det var noen andre verdier som de var obs på helt på slutten .

Nå er det uansett max en uke til babyen kommer , så ingen grunn til å bekymre seg .

Takk for svar jenter !

Skrevet

Jeg var hos jordmor i går, og hadde da blodtrykk på 130/76. Overtrykket har ligget på rundt 120, så stusset litt selv på at det var litt høyere enn det har vært. Men jordmor sa det var helt fint :)

Skrevet

Tror du kan ta det helt med ro... Jeg er i uke 31og mitt blodtrykk ligger på 155/88. Det har det gjort lenge, men overtrykket varierer noe. Lege og jordmor er fornøyd så lenge undertrykket er under 90.

Skrevet

Deter jo et ganske greit BT da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...