Gå til innhold

Kaster jeg virkelig bort livet mitt ved å gjøre dette? Jeg vil ha din ærlige mening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en liten by (18000 inb) hvor utdanningsmulighetene er begrenset.

Her kan man velge å bli sykepleier, ingeniør eller ta div fagbrev.

Jeg ønsker ingen av delene, da det ikke interesserer meg i det hele tatt.

Jeg har nå funnet ut at jeg ønsker å ta en bachelor i ernæringsfysiologi via nettstudier.

Dette mener min far er helt forferdelig. Han mener jeg er dum og naiv som kan finne på å ta en slik utdanning. Han tenker på at jeg ikke kommer til å få jobb etter endt studie. Jeg har en datter å forsørge.

Jeg har ikke mulighet til å flytte på meg de første årene, men dette studiet er også noe jeg ønsker og som interesserer meg.

Hva tenker du? Er jeg så dum som min far skal ha det til? Kommer jeg noensinne til å få meg jobb etter endt studie?

Jeg vil jo jobbe med noe jeg liker, ikke bare noe fordi jeg Må.

Setter pris på svar. Må melde meg opp til studie i neste uke..

Jeg er forresten 20 år. Og har fullført treårig vgs.

Skrevet

Dårlig gjort av pappa og si slikt. Han burde heiet på deg og vært glad for at du virkelig ønsker å utdanne deg. Jeg ble sykepleier men jobber som noe helt annet i dag. Men utdanning er ALDRI bortkastet, og en ernæringsfysiolog utdanning kan være nyttig i mange samnehenger! Lykke til, jeg syntes du er kjempeflink!

Skrevet

Jeg tror ernæring er et ganske fornuftig studie å ta, med mange jobbmuligheter! Aner ikke noe om nettstudie, og om skolen du tenker på- men som yrkesvalg tenker jeg det slett ikke er dumt! Uansett må man velge noe man interesserer seg for. Lykke til!

Skrevet

Det er viktig at du gjør noe som du selv har oppriktig interesse av. Samtidig du tenke over jobbmulighetene der du bor og om du evt. kan flytte på deg. Dumt å ta en utdanning som du ikke får bruk for.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Vel, noen ganger må man rett og slett jobbe fordi man må, spesielt når man har et barn å forsørge. Hvordan markedet er for ernæringsfysiologer der du bor / har tenkt til å bo - det må du vel nesten finne ut av selv.

Jeg vet ikke hva slags jobber man kan få som ernæringsfysiolog, men det vet sikker du!

Det er viktig å finne en jobb man liker, men det er viktig å finne en jobb også.

Skrevet

Har du tenkt noe på jobbmuligheter med bachelor i erneringsfysiologi? Bare en liten tanke. Så vidt meg bekjent kan du ikke jobbe på sykehus som erneringsfysiolog....

Skrevet

Det som er sikkert er at det ikke er noe poeng i å starte på et studium du ikke brenner for. Da vil jeg tro sjansen er stor for at du ikke yter ditt beste, eller at du til og med ikke fullfører.. I tillegg til at du tar opp studielån eller bruker en hel del med penger på noe du virkelig ikke vil.

Er det ernæringsfysiolog du ønsker å bli - go for it! Du er heldig som vet hva du vil gjøre i en alder av 20.. Det gjorde ikke jeg :-/

Skrevet

Jeg er villig til å flytte på meg etter endt studie. Både inn og utlands.

Kanskje også videreutdanne meg. Jeg må bare finne ut om jeg skal starte nå eller gjøre noe jeg ikke har lyst til, men hvor jeg er garantert jobb etterpå..

HI

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Kult GO FOR IT! har vurdert det selv! Du kan jo jobbe på forskjellige institusjoner og gi kostholdveiledning, jobbe på kjøkken der. Eller i skoler.

barnehager... Magasiner, kokebøker, mye du kan gjøre! Treningssentre

Skrevet

Det er så og si umulig å få fast jobb som ernæringsfysiolog. Ikke noe lurt når man har unger å forsørge.

Enig med faren din. Forstår at du bare er 20 år og ikke vil høre på fornuft fra voksne, men nå har du barn å ta vare på så på tide og vokse opp og ta annsvar.

Skrevet

Erneringsfyseologi er vell oftest noe det er fint å ha i tillegg til en annen utdanning, men med bare erneringsfyseologi er det så vidt jeg vet veldig få jobber å få.

Skrevet

Har en venninne som ble ferdig som ernæringsfysiologi januar. Hun har pøvd å få jobb, men har kun lykkes med å få enkelte timer innen dette fag. Tror det er utrolig vanskelig å finne jobb.

De fleste jobb som finnes innen denne bransje er på sykehusene og der må du ha mastergrad for å jobbe.

Et alternativ kunne jo vær å utdanne seg til personlig trener i tillegg. Da ville du jo kunne tilby et treningssenter hele pakken.

Lykke til

Skrevet

Jeg jobber i utdanningssektoren, og vil komme med følgende råd:

Sjekk hvor anerkjent et nettstudie er før du bruker masse tid og penger på. Det finnes mange nettstudier der ute som i realiteten ikke er verdt noe i jobsammenheng. Hvilken skole er det som tilbyr dette?

Dersom det er klinisk ernæringsfysiolog du ønsker å bli, er dette et profesjonsstudium (beskyttet tittel) og det er bare enkelte utdanninger som gir. Som andre sier over, du må ta master for å bli klinisk ernæringsfysiolog.

Skrevet

De jeg vet om som er ernæringsfysiologer er dette i tillegg til noe annet og har tatt denne utdannelsen som en videreutdanning for å stille sterkere i sitt "egentlige" yrke. Jeg vet ingenting om hvordan det er å få jobb som ernæringsfysiolog, men egentlig skulle man tro behovet for disse kom til å øke etterhvert som vi blir tjukkeste og tjukkere her til lands...

Skrevet

Jeg har nå funnet ut at jeg ønsker å ta en bachelor i ernæringsfysiologi via nettstudier.

Dette mener min far er helt forferdelig. Han mener jeg er dum og naiv som kan finne på å ta en slik utdanning. Han tenker på at jeg ikke kommer til å få jobb etter endt studie. Jeg har en datter å forsørge.

Jeg har ikke mulighet til å flytte på meg de første årene, men dette studiet er også noe jeg ønsker og som interesserer meg.

Hva tenker du? Er jeg så dum som min far skal ha det til? Kommer jeg noensinne til å få meg jobb etter endt studie?

Ikke hør på din far! Ernæring er et kjempespennende felt, og blir ikke mindre viktig fremover. Jeg valgte selv utdannelse etter mine foreldres ønske, og det har jeg angret på hver dag siden. Skulle ønske jeg hadde mot til å stå opp for meg selv og mine ønsker da jeg var på din alder, men jeg var oppdratt til å være lydig (på grensen til kuet) og høre på mine foreldre.

Jeg vil sterkt anbefale deg å følge hjertet ditt, i alle fall når det er så fornuftig ;)

Skrevet

Ikke hør på din far! Ernæring er et kjempespennende felt, og blir ikke mindre viktig fremover. Jeg valgte selv utdannelse etter mine foreldres ønske, og det har jeg angret på hver dag siden. Skulle ønske jeg hadde mot til å stå opp for meg selv og mine ønsker da jeg var på din alder, men jeg var oppdratt til å være lydig (på grensen til kuet) og høre på mine foreldre.

Jeg vil sterkt anbefale deg å følge hjertet ditt, i alle fall når det er så fornuftig ;)

Men ja, selvfølgelig enig med de som sier du må sjekke ut nettstudiet godt før du starter. Jeg har flere venner som har studert ernæringsfysiologi ved UiO (master), men det blir jo noe annet.

Du sier du kan flytte om noen år. Du er fortsatt yngre enn mange som starter på ernæring/medisin/odontologi ved universitetet. Kunne du jobbe som noe annet nå, for så å flytte og ta en mastergrad? Da stiller du i alle fal sterkt.

Skrevet

Husk at du kun vil ha lov til å jobbe med friske mennesker med den utdannelsen. Friske mennesker som betaler for tjenestene dine. Og at du derfor må være innstilt på å starte opp eget firma, og tilby tjenestene dine på en tid på døgnet hvor friske mennesker har fri fra jobbene sine. Som alenemor syns jeg det hørtes trøblete ut... En 8-4 jobb er veldig å foretrekke for aleneforsørgere.

Skrevet

Jeg ville blitt sykepleier og tatt ernæring på nett ved siden av studiene. Helst desentralisert eller deltid slik at jeg slapp studielån. Jobbet i hjemmetjenesten eller sykehjem ved siden av for å tjene til livets opphold. Evt, tatt et år eller to med lån hvis d blir for tøft. Som sykepleier og bachelor i ernæring kan du starte egen bedrift og drive veiledning for syke mennesker m. f.eks. diabetes, overvekt, stoffskifteproblem osv. Tror desverre ikke du kommer langt med ernæring alene.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet (endret)

Det er kjempeviktig å velge en utdannelse og et yrke man blir fornøyd med, og vil trives med. Og ikke la seg styre av hva alle andre mener er lurt å gjøre.

Utdannelse er aldri bortkastet. På den annen side, så er det klart at det er viktig at det også er jobbmuligheter innenfor yrket, ellers får du jo ikke brukt den utdannelsen du har jobbet så hardt for, det blir spesielt viktig dersom du ikke kan/vil flytte på deg. Men kanskje er det ikke så vanskelig å få seg jobb med denne utdannelsen som din far tror?

Mitt råd er å undersøke litt de ulike jobbmulighetene man har i det yrket. Ta gjerne et søk på finn for å se hva slags jobber som søker etter denne type utdannelse. Og vær kreativ og tenk hvor du kan arbeide med utdannelsen utenom de som søker direkte etter denne utdannelsen- og kanskje ta en telefon til ulike steder og spør om dette er en plass hvor de også ansetter folk med denne utdannelsen, du kan jo forklare at du skal velge yrke.

Lykke til med valget!

Endret av lillemor og lillefrøken
Skrevet

Slik jeg ser det, har du to store fordeler. Du er kun 20 år gammel og du vet hva du vil/hvor du vil starte.

Mange, inkludert meg selv, begynner utdanningen med noe man vet man vil like. Jeg begynte på en bachelor og trivdes kjempegodt med studiene. I denne perioden fant jeg ut hva jeg ville videre etter bacheloren og dette medførte to ekstra år med utdanning. Det har virkelig vært verdt det og jeg glad for de valgene jeg har tatt :)

Som hun over sier, utdanning er aldri bortkastet. Man kan alltids supplere på utdanningen om nødvendig, slik at det blir lettere å få seg jobb. Du er jo "bare" 20 år og har god tid. En jobb skal man jo ha resten av livet, så jeg synes det er viktig å finne noe man trives med.

Nettstudier har jeg ingen erfaring med, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Uansett, lykke til!

Skrevet

Utdanning kan godt være bortkastet, og er det ofte også. Det er naivt å tro noe annet. Men slik jeg forstår det, er det godt marked for ernæringsfysiologer, så det er ikke noe dumt valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...