Gå til innhold

Hvilken maling bruker dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Prinsesse x 2

Har plutselig fått et innfall at jeg har lyst å pusse opp gjesterommet. Flyttet i nytt hus rett før jeg ble gravid. Så maling ble utsatt for jeg ville ikke bruke sens malingen. (Formen tillot det heller ikke men). Synes det er elendig slitestyrke på den og dekker dårlig. Men nå som jeg har så lyst å begynne på det rommet lurer jeg på om det finnes et annet merke enn sens man kan bruke når man er gravid? Er i uke 37 da så kan jo egentlig vente litt til men... :) er det ikke en som heter green et eller annet også?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143942024-hvilken-maling-bruker-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Malte eldste sitt nye stor-jente-rom med jotun sens maling. Ble kjempe flott :-) Har ikke samme erfaring som Alvepia der.. Kanskje det har litt å si hvilken farge man velger?! Her gikk det i en (gammel) rosa tone, såklart!

Frøkna lurte for øvrig på hvorfor vi kjøpte gammel, og ikke ny maling - siden den jo heter "gammelrosa" :-)

Jeg var og hørte i malebutikk. Butinox green er ikke anbefalt for gravide, det er faktisk kun sens som er det. Jeg har malt endel med det, og ser ikke helt problemet. Med et lag grunning og to lag farge blir det topp. Fargenyansene kan ikke være så mørke... men det tror jeg gjelder all miljømaling.

Annonse

Egentlig er det sånn at maling som har mindre lukt og avdamping er farligere å bruke enn helt vanlig maling fordi vi tenker mindre på de farlige gassene når det lukter mindre. Så et innslag om dette på Go Morgen Norge (tror det var det) og der var det en representant fra Butinox og en lege. Rådet var at alle gravide bør holde seg borte fra maling.

Her er de offisielle rådene. :-) Trenger jo ikke å overdrive denna malinga, men det ser ut som om det er nogenlunde greit.

Vi skal male i morgen, og siden det er på et rom hvor vi ikke oppholder oss noe særlig, så er det ikke noe stress visstnok. Skal bruke en løsemiddelfri vannbasert lateksmaling fra Jotun som grunning, og Sens farge. Jeg kommer til å male jeg også, men vi passer på at ventilasjonen er god og konstant, og vi kommer bare til å male i relativt korte intervaller av gangen (sånn omtrent en times tid og så to timers tørkepause).

Jeg føler meg helt komfortabel med tanken, og syns at jeg har tatt gode forhåndsregler for meg selv. Kjenner jeg noe som helst ubehag eller engstelse, lar jeg bare de andre ta grunninga og hopper inn på Sens-delen. Hurra!

http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Er-det-trygt-nar-jeg-er-gravid/Maling.aspx

Gjest Prinsesse x 2

Takk for svar :)

Er vel best å bare holde ut noen få uker til. For hvis sens er det eneste alternativet er det bare å be om å male om og om igjen. Forrige svangerskap malte jeg hele leiligheten vi bodde i dn gang, med sens! Var ikke noe bra nei, som Alvepia sier over her.

Rakk å male storesøsters rom før jeg ble gravid nå og da brukte jeg green room. Den kan anbefales. Luktet lite og super dekkevne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...