Gå til innhold

pappa perm

Anbefalte innlegg

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Når tar pappan over permisjonen?

Hvordan går det med de små når de passes av andre?

Her har vi akuratt begynt med at pappan har babyen alene. Det går greit helt frem til leggetid, babyen blir grinete når han ikke får puppen som han pleier på kvelden.

Videoannonse
Annonse
Gjest peacock
Skrevet

Det kommer vel an på hvordan dere har fordelt permisjonen og om dere har 80 eller 100 % lønn...? Permisjonen må tas ut i løpet av barnets tre første leveår.

Husk at pappaen må søke permisjon på samme skjema som du selv fylte ut. Det må han gjøre før din permisjon går ut, ellers mister dere retten på fedrekvoten.

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Det kommer vel an på hvordan dere har fordelt permisjonen og om dere har 80 eller 100 % lønn...? Permisjonen må tas ut i løpet av barnets tre første leveår.

Husk at pappaen må søke permisjon på samme skjema som du selv fylte ut. Det må han gjøre før din permisjon går ut, ellers mister dere retten på fedrekvoten.

Jeg mente hvordan dere har løst det? Og for dem som allerede er i gang med pappa permen, hvordan går det?

Her tar pappan straks over. Jeg håper det går bra. Babyen er ikke vant til at jeg borte, og de gangene jeg har vært borte noen ganger blir det grining når han ikke får puppen. Har begynt å venne han til flaske for mange uker siden, men han bare biter i den og spytter ut.

Gjest peacock
Skrevet

Ah, sånn ja. Jeg er student og fikk baby i september. Kunne bare få et helt års perm fra skolen, og pappaen kan jo ikke ha 100% permisjon når jeg får støtte fra lånekassen. Så her tar jeg hele fellesdelen, og han tar ferie + 8 uker i sommer (fra om en uke til slutten av august - jeg begynner på skolen igjen i starten av august, så da får en måned alene med innkjøring i barnehage). De siste fire ukene utsetter vi til neste år - er veldig greit med en lang sommer sammen eller alternativt at han jobber deltid i eksamensperioden :-)

Om jeg er i jobb når vi får neste mann tror jeg vi kommer til å dele mer likt... Forresten, hvis barnet ditt er sulten nok skal han nok ta flasken. Slik er det her i alle fall. Han biter først, men plutselig kommer han på hva han skal gjøre :-)

Skrevet

Her er jeg student som over, og pappaen i full jobb. For at den lille skulle få være hjemme lengst mulig, og siden det er større behov for meg i min ekstrajobb på sommeren valgte vi å utsette permisjonen til pappaen i tre mnd.

Så vi har løst det slikt, jeg har hatt permisjon fra august til mars, utsatt pappaperm fra mars til juni. Far vil ha 6 uker permisjon og tre uker ferie og vil da være med den lille i innkjøring av barnehagen i august. Resten av 6 ukene av pappapermen tar han ut neste sommer sammen med tre uker ferie da også. Nå har jeg blitt tilbudt en kjempespennende jobb mens jeg gikk hjemme i permisjon, jeg vil derfor utsette studiene i noen år til, og begynne i jobb i august, hvor jeg egentlig skulle gått tilbake til skolebenken og fullført det siste året mitt av bachelorgraden.

Jeg synes vi har løst det på den måten som passe aller best for oss. Siden jeg bare hadde en ekstrajobb, så var det ikke stort behov for meg de tre mnd mellom mars og juni, så det har gått veldig fint. Når det kommer til pupp og flaske har jeg desverre ingen råd å komme med da min lille har fått mme på flaske siden han var 2 mnd og har tatt alt som har kommet inn i munnen sin. Lykke til med pappaperm! Med noen uker vil nok den lille fint tilpasse seg at det er pappa som er hjemme, og at mamma ikke er hjemme hele dagen lenger. Men, en ting vil jeg si, gud som man savner den lille når man er på jobb:)

Gjest yrild
Skrevet

Jeg jobber litt som en skiftarbeider. Noen ganger sent og noen ganger tidlig (mest sent dessverre i forhold til legging). Har jobbet en kveld i uka siden baby var 4 1/2 måned (er borte i 4 timer) og begynner om to uker med 80%, da er baby 6 1/2 mnd.

Her tar hun ikke flaske så vi har begynt med grøt/grønnsaksmos ved 4 mnd alder og hun spiser nå en halv porsjon en til to ganger om dagen og drikker litt vann med skje.

Dette er det andre barnet vårt og med førstemann gjorde vi det relativt likt bortsett fra at jeg ikke begynte å jobbe mye før han var 8 mnd.

Lillemor vil jo helst at jeg skal være der, men iom at hun har vent seg til at pappa legger henne en gang i uka (uten pupp) er jeg ikke så redd for overgangen til flere ganger i uken, jeg er bare litt redd for hvordan det skal bli med ammingen iom at jeg sjelden kan amme før hun går og legger seg.

Planen er amming på morgen og på formiddagen, middag til lunsj, amming på ettermiddagen (alt ettersom når jeg må gå) og så grøt til kvelds. + amming før jeg legger meg (ellers så tror jeg produksjonen min synker litt...). Lurer på om jeg må pumpe meg en gang på kvelden...

De venner seg fort til å være med pappa, det er jo ikke akkurat en fremmed :-)

Skrevet

Jeg har min siste dag med 100% permisjon i dag, fra i morgen har mannen og jeg 50% hver, dvs. annenhver dag, og det skal vi ha de neste seks ukene. Som en myk overgang for oss alle og litt fordi jeg hadde lyst til å få litt sommer med småen hjemme og mannen heller ikke hadde noe i mot å dele det slik. Fra august (etter litt ferie) skal mannen ha de siste ni ukene i strekk, eventuelt delvis over lenger tid om småen syns det er greit å være i barnehage, det tar vi/han litt som det kommer.

Vi har altså gått for 12 uker til far og resten til meg, og det har passet oss veldig fint.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg er helt sikker på at det kommer til å gå kjempe bra!

Selvsagt blir det nok litt gråt og tull på begynnelsen, men det er bare fordi barnet er vant til noe annet. Så sikkert kjempe smart å få pappaen mer involvert i blant annet leggingen, slik at du ikke alltid er bundet til huset i denne perioden.

Når det kommer til flaske, så ville aldri vår eldste ta det. Så vi forsøkte med tutekopp tidlig, og det gikk heldigvis bra. Pumpet meg bare før jeg dro. Så denne gangen har den vesle på 3 mnd fått flaske av pappaen noen ganger i uken, sånn at han skulle bli vant til det tidlig.

Skrevet

Min permisjon er ferdig om to dager (100 % dekning). Deretter tar vi begge fri i nesten tre måneder (ferie samt ulønnet permisjon) før jeg begynner å jobbe rundt 1. september. Da skal vi ut på en lengre reise sammen og slappe gooooodt av! Så begynner pappaen på permisjon fra 1. sep til 1. des. Deretter tar jeg ut siste rest av ferie i desember og poden skal etter planen begynne litt i barnehage/dagmamma/hos bestemor fra 1. januar 2013.

Vi fikk en kick-start på pappapermen i helgen da jeg for første gang tilbringte en natt bort fra babyen (han er 7 mnd). Jeg var borte i tre døgn på et jobbseminar og det gikk heeeelt fint. Han har godtatt flasken fra dag 1 og bærer ikke preg av at jeg har vært borte i det hele tatt. Da han fikk puppen etter tre dager med flaske, kikket han en stund på den før han ble helt vill og tok tak i puppen med begge hender og "trakk den" mot munnen! Hehe!

PS! Ei venninne av meg har ei jente som ikke vil drikke fra flaska (hun er 10 mnd). Der løste de det ved å servere all melk med drikkeflaske (tutkopp) eller fra vanlig glass. Det gikk helt fint :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...