Lykkelig_4♥♥♥♥ Skrevet 11. september 2013 #5851 Del Skrevet 11. september 2013 innom støttekontaktene og suger til meg noen klemmer, og leser litt oppdateringer! Trenger hjelp til å forstå noe.. så da er det jo dere jeg spør! Vi skal IKKE ha flere barn! Fire er perfekt, og jeg fylte jo 40 for noen dager siden... Mannen har time til sterilisering, og han er helt inneforstått med dette. Hvorfor får jeg vondt i magen pga dette? Det plager meg virkelig at han skal ta kuttet! Et forferdelig svangerskap og en smertefull fødsel står ikke på ønskelista mi! Jeg forvirrer meg selv her!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145677414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Cayenne** Skrevet 11. september 2013 #5852 Del Skrevet 11. september 2013 innom støttekontaktene og suger til meg noen klemmer, og leser litt oppdateringer! Trenger hjelp til å forstå noe.. så da er det jo dere jeg spør! Vi skal IKKE ha flere barn! Fire er perfekt, og jeg fylte jo 40 for noen dager siden... Mannen har time til sterilisering, og han er helt inneforstått med dette. Hvorfor får jeg vondt i magen pga dette? Det plager meg virkelig at han skal ta kuttet! Et forferdelig svangerskap og en smertefull fødsel står ikke på ønskelista mi! Jeg forvirrer meg selv her!!! Kjære Lykkelig! Slik jeg ser det er det kutt strengen eller kutt ekteskapet! Slik hadde nok gått her iallfall om barn nr 5 plutselig og nok et horribelt svangerskap hadde meldt sin ankomst! Tror det er naturlig å føle litt angst rundt at noe som har bidratt til så mye glede skal fjernes/ødelegges selv om dere vet at dere ikke skal ha flere barn. I tillegg er det nok veldig biologisk å ønske å være fruktbar (og at mannen skal være det?) selv om man ikke skal benytte seg av dette i praksis. Og kanskje du underbevisst tror på myten om at man blir mindre 'mandig'? Det skjer iallfall ikke! Tror dere bare må hoppe i det, så blir du nok vant til tanken etterhvert. Synes du har en bra mann som vil gjøre dette - min hadde aldri turt! Her er det vel ikm ca 1. oktober - gidder noen oppdatere lista? Er på mobil, blir derfor aldri de lengste innleggene... Så det betyr vel el snart... Har begynt med Dong Quai, kanskje det kan være tingen??? Må ikke glemme aksjer da, har begynt å øve men får legge inn litt ekstra engasjement fra nå av på tross av travle tider med lekser, tusen aktiviteter og barn som skal ha sitt både av fysisk og psykisk oppfølging... Når får du svar på prøven, En til? Går nok bra, skal du se! Dossa: når er ikm? Krysser alt for deg nå, så kommer jeg etter snart! Og hvordan går det med flyttedrømmen Bokormamma - har dere funnet noe? Spennende! Tussemor: Hang in there, tenker på deg! Og gratulerer til nygraverte! Varme klemmer til alle Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145677542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollunge32 Skrevet 11. september 2013 #5853 Del Skrevet 11. september 2013 Har jo nettopp meldt meg inn her, så føler ikke jeg henger helt med ennå. Men skal prøve å følge med på tråden her, så jeg blir litt kjent med dere Virker som noen supre jenter her Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145677575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En til, please. Skrevet 11. september 2013 #5854 Del Skrevet 11. september 2013 Kan en ikke ta fv prøver via skjeden? Hva er forskjellen? Morkakeprøven tas enten gjennom skjeden(det gjorde de på meg) eller via magen, men fostervannsprøve tar de kun via magen. Får vite svaret på mandag, Cajenne. Og planlegger å feire på kvelden Skal se om jeg finner listen, og sette inn IKMdatoen din. Sikkert flere som trenger og oppdatere litt. Og gjett hva JEG kjente i dag? Et lite dytt innenfra magen Ingen luftbobler eller sommerfuglvinger der i gården, men rett og slett et markant lite puff. Husker godt den følelsen fra forrige svangerskap. Det kom midt i et større møte jeg ledet, og vips satt jeg der med et fårete smil, sikkert til flere sin undring. God bedring til deg, SpirenMin og alle får min varmeste klem!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fillibobba Skrevet 11. september 2013 #5855 Del Skrevet 11. september 2013 Fikk du tilbud om å ta fostervannsprøve, eller var dette noe du selv måtte spørre/begrunne? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En til, please. Skrevet 11. september 2013 #5856 Del Skrevet 11. september 2013 Å tussemor, jeg glemte jo helt å gratulere deg med tantebarna dine. Hurra Og hvor ER Symbio???? Kjærepære, hvordan går det med deg? Og Sidney, Elibjo og resten som trenger det...oppdater, oppdater Snart gravide:Mamma-til-Emma (5.pp, IKM 05.april 2013) 30 år, 1 barn, Vestfold.Cayenne (IKM 1 oktober, to barn, prøvd på nr tre i et par år...)ønsker*et*mirakel (ca. 1,5år, ikm 1.feb)Sidney (prøvd siden juni, mistet i aug + jan, IKM 19.05)Kjærepære ( 8 forsøk med ass. bef. Testedag 14.juli )Valentines, prøver på nr 4, PCOS og pergotimekurer på gang.Elibjo: pp17, Vestfold, gift, ingen barn fra før. Ikm 31. juli. 1. pp med Femar.LittlePrincess (1pp, IKM 15 april? 31 år, 1 barn, Oslo)Power puff (2 pp, IKM 11 mai) 34 år 2 barn AkershusMamma&storebror (pp 11, SA september & November) 34 år, 1 barnSpirenMin (32 år, ingen barn, MA mars '12, IKM 18.09)Underfundig (72 modell, 1 datter 91, prøvd siden 2010, ivf, 2 sa, 1 forsøk igjen offentlig)Skogshuldra (31 år, en sønn født i 09) Tatt ut hormonspiralen 31 juli -13Klarforbarn75 (37 år, ingen barn fra før, IKM 18.sept 11pp, sluttet m p-piller 1.sept.2012Dossa ( prøver på nr 4. EXU april 11 og 1SA aug 13) 39pp og IKM ca 18. septemberLøve2012 (prøver på nr 2, 1 barn fra før.)Sensitiv: har en etterlengtet sønn. Ønsker så inderlig et barn til. Prøvd hvertfall 1 år.1.tri:Apex (38 år, prins fra før født i '95. termin 26.03.13)Mrs Rose (30 år, ingen barn, termin 18.mars)2.tri:Supersnusken (andregangs, termin 25.des)Vææææ (termin ca 19 november, førstegangs)HH80 (termin 4.januar)Minnimusa (31 år, Østfold, inseminering DK, termin 28.januar)MissAlma (31 år, ingen barn, termin 27.02-02.03 (?))En til,please. (38 og fjerdegangs. termin 04.03.2014).3 trimester:Symbio (termin 13.August), 31 år, mamma til ei jente på 3 år.m1980 (termin 29. Aug) ?GeekGirl81 (termin 31.aug.) 32 år, førstegangs, StorbritanniaLykketroll*morTil2? (Termin 29.august)Ønske-spire (termin 2.okt) 30 år,venter nr to...har ei jente på 10nerdybirdy (termin 23 oktober)Fiemamma (termin med gutt 16.november, førstegangs)Født:Tigerlise&Anton prøver igjen. Januar79kvinne ( termin 7 april med jente <3 ). Mars.Viiii. Termin 27. april, født Sunniva 17. aprilBokormamma,termin 30.mai, født ei jente 18.maiTussemor5 (termin 16 mai )Født en guttGrøne (termin 28.5) 37, førstegangs. Født ei jenteØnsker3gull (gravid med 3. jenta:) Keisersnitt 4. juni )Født ei jenteHønny-bønny (Igangsettes 11 juni) 36 år, mamma til 3 på 9,8,3. Fødte en nydelig gutt, natt til 12.06Asparges (termin 17juni) Bergen, mamma til to på 5 og 8Junimage (termin slutten av juni)Rime fikk to jenter 30. juni <3Bumblebeee, på termin, 26.6 kom lille SebastianLykkelig_4❤❤❤❤ (termin 25 juli) mamma til tre på 6,5 og 1! Oppland.(Fødte en frisk vakker datter den 23 juli, Sofie.)81-mamma❤❤❤ fødte 8/8! Nå mamma til en nydelig liten gutt, og to jenter på 2&4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En til, please. Skrevet 11. september 2013 #5857 Del Skrevet 11. september 2013 Fikk du tilbud om å ta fostervannsprøve, eller var dette noe du selv måtte spørre/begrunne? Nesten rart, men legen og jordmora virket veldig ivrig på at jeg skulle ta det, kanskje siden risikoen var såpass høy, men det er sikkert min personlige tolkning av det. For det er jo et helt frivillig tilbud til kvinner som får "bekymringsverdige" resultater på duotesten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løve2012 Skrevet 11. september 2013 #5858 Del Skrevet 11. september 2013 Snart gravide:Mamma-til-Emma (5.pp, IKM 05.april 2013) 30 år, 1 barn, Vestfold.Cayenne (IKM 1 oktober, to barn, prøvd på nr tre i et par år...)ønsker*et*mirakel (ca. 1,5år, ikm 1.feb)Sidney (prøvd siden juni, mistet i aug + jan, IKM 19.05)Kjærepære ( 8 forsøk med ass. bef. Testedag 14.juli )Valentines, prøver på nr 4, PCOS og pergotimekurer på gang.Elibjo: pp17, Vestfold, gift, ingen barn fra før. Ikm 31. juli. 1. pp med Femar.LittlePrincess (1pp, IKM 15 april? 31 år, 1 barn, Oslo)Power puff (2 pp, IKM 11 mai) 34 år 2 barn AkershusMamma&storebror (pp 11, SA september & November) 34 år, 1 barnSpirenMin (32 år, ingen barn, MA mars '12, IKM 18.09)Underfundig (72 modell, 1 datter 91, prøvd siden 2010, ivf, 2 sa, 1 forsøk igjen offentlig)Skogshuldra (31 år, en sønn født i 09) Tatt ut hormonspiralen 31 juli -13Klarforbarn75 (37 år, ingen barn fra før, IKM 18.sept 11pp, sluttet m p-piller 1.sept.2012Dossa ( prøver på nr 4. EXU april 11 og 1SA aug 13) 39pp og IKM ca 18. septemberSensitiv: har en etterlengtet sønn. Ønsker så inderlig et barn til. Prøvd hvertfall 1 år.1.tri:Apex (38 år, prins fra før født i '95. termin 26.03.13)Mrs Rose (30 år, ingen barn, termin 18.mars)Løve2012 (31 år, gutt født i juli 2012 fra før, termin ca 20. mai)2.tri:Supersnusken (andregangs, termin 25.des)Vææææ (termin ca 19 november, førstegangs)HH80 (termin 4.januar)Minnimusa (31 år, Østfold, inseminering DK, termin 28.januar)MissAlma (31 år, ingen barn, termin 27.02-02.03 (?))En til,please. (38 og fjerdegangs. termin 04.03.2014).3 trimester:Symbio (termin 13.August), 31 år, mamma til ei jente på 3 år.m1980 (termin 29. Aug) ?GeekGirl81 (termin 31.aug.) 32 år, førstegangs, StorbritanniaLykketroll*morTil2? (Termin 29.august)Ønske-spire (termin 2.okt) 30 år,venter nr to...har ei jente på 10nerdybirdy (termin 23 oktober)Fiemamma (termin med gutt 16.november, førstegangs)Født:Tigerlise&Anton prøver igjen. Januar79kvinne ( termin 7 april med jente <3 ). Mars.Viiii. Termin 27. april, født Sunniva 17. aprilBokormamma,termin 30.mai, født ei jente 18.maiTussemor5 (termin 16 mai )Født en guttGrøne (termin 28.5) 37, førstegangs. Født ei jenteØnsker3gull (gravid med 3. jenta:) Keisersnitt 4. juni )Født ei jenteHønny-bønny (Igangsettes 11 juni) 36 år, mamma til 3 på 9,8,3. Fødte en nydelig gutt, natt til 12.06Asparges (termin 17juni) Bergen, mamma til to på 5 og 8Junimage (termin slutten av juni)Rime fikk to jenter 30. juni <3Bumblebeee, på termin, 26.6 kom lille SebastianLykkelig_4❤❤❤❤ (termin 25 juli) mamma til tre på 6,5 og 1! Oppland.(Fødte en frisk vakker datter den 23 juli, Sofie.)81-mamma❤❤❤ fødte 8/8! Nå mamma til en nydelig liten gutt, og to jenter på 2&4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fillibobba Skrevet 11. september 2013 #5859 Del Skrevet 11. september 2013 Fikk du tilbud om å ta fostervannsprøve, eller var dette noe du selv måtte spørre/begrunne? Nesten rart, men legen og jordmora virket veldig ivrig på at jeg skulle ta det, kanskje siden risikoen var såpass høy, men det er sikkert min personlige tolkning av det. For det er jo et helt frivillig tilbud til kvinner som får "bekymringsverdige" resultater på duotesten. Hehe så kommer "nyeogblanke" meg inn, hva er en duotest? Og når i tid tar man en slik? Har mye sykdom i familien, så har veldig lyst på ultralyd tidlig når jeg blir gravid. Som jeg blir snaaart! Hehe:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dossa :) Skrevet 11. september 2013 #5860 Del Skrevet 11. september 2013 Ååååå En til snuppa for en lykke følelse å kjenne den lille i magen din En utrolig deilig følelse!!!! Skjønner godt at du smiler fra øret til øret!!! Det er en glede hver gang noen skriver seg på gravid lista og denne gangen var det du Løve Wohohoho!!!! Vi er flere som snart følger etter ikke sant jenter!! Snuppa hadde kamp idag og de vant Jeg blir så ivrig på sidelinja rope og heier! Blir nesten litt flau men der og da så merker jeg lite til den flauheten gitt *knis* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dossa :) Skrevet 11. september 2013 #5861 Del Skrevet 11. september 2013 Cayenne snupp 1 oktober er ikke lenge til vettu og da skal du jaggu meg teste positivt!!!!! Det bare veit jeg vennen Jeg har ei uke att før IKM banker på døra *spent* Åååå jeg har såååå lyst på en positiv test!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løve2012 Skrevet 11. september 2013 #5862 Del Skrevet 11. september 2013 Du er utrolig god Dossa!! omtanken du viser for kjente og ukjente her inne forbløffer meg! jeg håper så inderlig det klaffer, både for deg og alle som har prøvd og ønsket seg en spire så lenge så lenge... hvis jeg har noe babystøv eller hva som helst så sender jeg det din vei!! jeg heier i spenning :) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grøne Skrevet 11. september 2013 #5863 Del Skrevet 11. september 2013 Lurer og på korleis det går med symbio!! Herleg å lesa at motet er tilbake lykkelig!! Heiar på prøvarane Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dossa :) Skrevet 11. september 2013 #5864 Del Skrevet 11. september 2013 Nomin du er søt Løve Dine ord er rørende og varmer godt, tusen takk!! Og jaaaa jeg tar absolutt imot det du kan overøse meg Det er utrolig koselig å vite at dere jenter heier på meg og ønsker at spira snart sitter! Den gjør det i løpet av de neste mnd Fiesnupp hvordan er det med søte deg? Tenk at du snart skal poppe Noen uker er det jo att men de kommer til å fly unna! Gleder meg til å se nurket ditt knuseklem!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145678527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiemamma Skrevet 11. september 2013 #5865 Del Skrevet 11. september 2013 Hallo ladies Jøss, dette nabolaget blir bare større og hyggeligere for hver nyinnflyttet "familie", velkommen til nynaboene. En stor grattis til de nygraverte er også på sin plass, hurra Jeg er innom og ser om dere selv om jeg er lite ute over gjerdet og oppdaterer og svarer på dere naboers oppdateringer. Jeg er komplett idiot med sånn touchtastatur på mob, så det er sånn tiltak å skrive når alt blir feil. Dagene flyr dessuten avgårde så fort at det nesten er litt vemodig.. Rekker knapt noe før det er kveld på ny. Ei uke føles som 3 døgn, maks. Det skifter uke på appene mine så ofte synes jeg, at jeg nesten må dobbeltsjekke at det stemmer, men joda. Hver onsdag er jeg nok ei uke lenger på vei. Denne onsdagen er jeg 31 uker, hjelp!! Så, hvordan har jeg det: *Trøtt, åååå så trøtt! Lite energi og ork. *Blir kvalm av å kjøre bil Begynte i uke 30. *Har begynt å få en del vondt i magen pga. babyen tar sånn plass, og kynnerne har begynt å ta seg kraftig opp, de er som menssmerter om natten, vondt. *Lille pesslompa til mamman sin sparker og styrer døgnet rundt, lurer på om han i det heletatt får sovet noe Jeg holdes ihvertfall våken om natta og noen ganger kauker jeg fordi sparkene gjør vondt. Han hikker en del også Veldig søt liten fyr, jeg elsker han sånn at jeg går fra vettet snart *Har hetetokter og svetter. *Huden på magen kløøøør, og brystvortene er grusomt vonde. Smører magen og puppene med Spenol, for jeg er jo ei melkeku å regne å, strengt tatt Ellers har vi fullt opp med de siste forberedelsene. Vogna kommer i kalenderuke 41, så bare ca. 4 uker til. Gleder meg sånn. Synes det er mest stas med vogna av alt utstyret, det blir liksom virkelig da. Ellers kjenner jeg veldig på at tiden går så fort. Det er så sykt at jeg ble gravid likevel.. Har drømt så lenge om å gå gravid og nå er jeg snart ved veis ende. Har ingen garantier for at jeg skal få oppleve dette flere ganger, det er lite sannsynlig sånn som jeg ser ut innvendig av endometriose. Det har vært helt annerledes enn jeg forestilte meg. Nå kommer drt snart en liten gutt ut av kroppen min, som jeg og pappan skal passe på resten av vårt liv. Jeg er så stolt over han, dagdrømmer om hvordan livet blir. Gleder meg sånn til fødsel at jeg blir svimmel! Lurer fælt på hvordan han ser ut og sånn Dette ble langt.. Jeg kommer til å følge dere tett fremover, er så spent på fleres vegner her enten de er i pp, ruger, tar prøver osv. Skulle ønske jeg hadde kapasitet til å svare alle. Takk som spør Dossamine og Supersnusken Godt å vite at jeg ikke er helt glemt tross elendig oppfølging av dere alle sammen Nå tar halsbrannen snart knekken på spiserøret mitt, aaarghhh! Rart det ikke er etset sår der enda!! Stor klem fra Fie Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145679247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ønske-spire Skrevet 12. september 2013 #5866 Del Skrevet 12. september 2013 Fiemamma, kjenner meg veldig igjen i dine beskrivelser...har hatt det slik en stund så bare gled deg;-) mye kynnere og press og pus her også! Har gått over fra å være sykemeldt pga.bekkenplager til å være i permisjon! Stor milepæl! Alt til lillemor er klart, inklusiv mor selv! Ser på lista at augustmammamaene antakelig må ha født, men ikke oppdatert noe enda.....spent! Tror kanskje jeg kan bli neste mann ut....termin 2.oktober begynner å nærme seg...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145679510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En til, please. Skrevet 12. september 2013 #5867 Del Skrevet 12. september 2013 Å Fie! For en herlig oppdatering fra deg Forelsker meg helt i forelskelsen din...jammen er han heldig den glunten din, som får slik en nydelig mamma. Og lo godt av "pesslompa" ha ha ha ha. Den var ny. Du må da være nordlending? Og ja, vogn er GØY! Husker hvordan jeg hele tiden måtte ta en kikk ned i vognen etter at den var kommet i hus(brun fin mountain buggy) og undre meg over at det faktisk skulle ligge et lite menneske nedi der. Vognen er forresten kjendis etter å ha vært med på dagsrevyen i forbindelse med at mannen min ble intervjuet angående pappapermisjon Det er så herlig at du endelig skal få bli mamma Fie, mange som heiet og heiet på deg husker jeg...meg selv inkludert. Grattis med inntreden i permisjon, Ønske-spire...blir spennende å følge deg fram mot popping Og du har helt rett Løve...Dossa er en juvel Som snart skal bli stooor og tykk og glad! Kjenner jeg er skikkelig spent på den spåingen, Cajenne. Oktober nærmer seg Ingen spennende nyheter herfra bortsett fra at jeg har vært pottesur, kompromissløs og generelt mindre hyggelig i HELE dag. Møkka humøret letter med kveld og kakao og omsorgsfull og overbærende mann. Og jeg har hintet frampå spede unnskyldninger, klemmer og kyss. Godt man blir tålt, milde himmel. Det kan simpelthen ikke være annet enn mitt sjarmerende vesen som redder det hele Babystøv i bøtter og spann og klemmer til alle som vil ha, superladys! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145681328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En til, please. Skrevet 12. september 2013 #5868 Del Skrevet 12. september 2013 Fikk du tilbud om å ta fostervannsprøve, eller var dette noe du selv måtte spørre/begrunne? Nesten rart, men legen og jordmora virket veldig ivrig på at jeg skulle ta det, kanskje siden risikoen var såpass høy, men det er sikkert min personlige tolkning av det. For det er jo et helt frivillig tilbud til kvinner som får "bekymringsverdige" resultater på duotesten. Hehe så kommer "nyeogblanke" meg inn, hva er en duotest? Og når i tid tar man en slik? Har mye sykdom i familien, så har veldig lyst på ultralyd tidlig når jeg blir gravid. Som jeg blir snaaart! Hehe:-) Klippet og limte litt her fra Oslo Universitetssykehus sin infofolder. Lykke til med snarlig gravering Duotest (blodprøve av den gravide) og ultratest Duotest i kombinasjon med ultralydsundersøkelse av fosteret er et nytt tilbud i Norge til alle gravide som vil være over 38 år ved termin. Sannsynligheten for visse kromosomavvik hos fosteret øker med kvinnens alder. Med denne screeningmetoden beregnes sannsynligheten for at fosteret har kromosomavvikene Down syndrom (trisomi 21), trisomi 13 og trisomi 18. Det vanligste er Down syndrom. Sannsynligheten for andre kromosomavvik eller genfeil kan ikke beregnes. Ved duotest måles konsentrasjonen av to hormoner i en blodprøve fra den gravide. Ved ultralydundersøkelsen måles tykkelsen av en fold i fosterets nakkeregion. Økt tykkelse innbærer økt sannsynlighet for Down syndrom, trisomi 13 eller 18. Resultatet av blodprøven kombineres med resultatet fra ultralydundersøkelsen, og sammen gir de sannsynligheten for at fosteret har Down syndrom trisomi 13 eller trisomi 18. Dersom den overstiger ca. 0.5% får den gravide tilbud om fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte disse diagnosene. Duotesten kan tas fra 8 til 13 uker og 6 dagers graviditet. Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager. Duotest kombinert med ultralyd innebærer ingen kjent risiko for fosteret. Den gir ikke samme grad av sikkerhet som en fostervannsprøve. Ved denne metoden kan mellom 80 og 90% av fostre med Down syndrom oppdages (noe færre av tilfellene med trisomi 13 eller 18). Du kan forvente svar på prøven etter ca. 2 uker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145681376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dossa :) Skrevet 12. september 2013 #5869 Del Skrevet 12. september 2013 En til søta jaaaa jeg er en liten juvel *knis* Blir veldig rørt når dere skriver så mange gode ord Jeg prøver så godt jeg kan å være positiv i forhold til andre og meg sjøl også. Er en herlig følelse å kunne spre litt glede og oppmuntring ♥ Er lov til å ha en dårlig dag vennen! Sola skinner ikke alltid Er en god og snill mann du har ved din side Fiesøs jeg blir helt betatt av dine beskrivelser om lille gull i magen Han kommer til å få verdens beste foreldre og den super mamma'n som alltid vil være der for han!!!!! Alt du har opplevd og vært igjennom er helt utrolig! Da du ropte ut gravid så ble jeg vanvittig glad!!!! Denne spiren unner jeg degav hele mitt ♥ vennen!!! Gleder meg til følge deg på veien mot en fødsel Tenk at du skal bli mamma søta Ønsker spire Snart er din store dag her!!! Gleder meg på dine vegne og gleder meg masse til å høre om din fødsel!!!! Men hvor er det blitt av Symbio???? Blir nervøs for at det har skjedd noe galt......lenge siden hun ble satt igang. Jeg håper hun stor koser seg og ikke har tida til bim riktig ennå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145681462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiemamma Skrevet 12. september 2013 #5870 Del Skrevet 12. september 2013 Søtnoser Det er så stas at dere gleder dere sånn på mine vegne, får ikke sagt det Hihihi, jeg er trønder En til snupp Men du skal ikke lengre tilbake enn til morfar for å finne en Finnmarking da, så jeg har en grunn til fyrigheten min, hehe Godt at humøret ditt fikk seg en chill pill i kveld, det er slitsomt å kjenne at man er gretten, I know Vi kaller han mye snedig btw, hehe, jeg driver og truer faren med at lille kommer til å tisse på han dersom han somler ved bleieskift Vi er litt koko Mamma driver og tøyser med hvor "fælt" han kommer til å få det, med tunge pessbleier og bare elendigheten, så spinner jeg vidre på det, og så blir begge helt tuppete etterpå med: neeeeeeei ååååååå, skal ikke ha pessbleie han neeei, åååå han ska komma t a molmol haaaan, hahahahaha Helt nuts av babykjærlighetsrus hele gjengen Faren lager koselyder hver gang han ser en baby på tv nå, og dagdrømmer høyt om at sånn og sånn vil han og gjøre. Han er spes begeistret for den reklamen med kanalpakke for fotball, der faren i hus skal ut på kamp, men sønnen sitter med smigreblikk sånn at faren ikke greier å dra likevel Ååh jeg blir gal <3 Gleder meg til du får pos test igjen Dossasøs, for DET får du Ja, hvor blir det av Symbio? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145681808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løve2012 Skrevet 13. september 2013 #5871 Del Skrevet 13. september 2013 i dag skal jeg til fastlegen for samtale, for å sjekke om det er noe vi må følge med på dette svangerskapet. forrige gang fikk jeg påvist HELLP-syndrom ikke lenge etter at vannet gikk. det var litt av en opplevelse og det var visstnok på hengende håret at det gikk bra med både meg og den lille. heldigvis skjønte jeg ikke hvor alvorlig det var, jeg var mest opptatt av hvor for jævlig vondt det var med rier og at jeg var dritsur fordi jeg ikke fikk lov til å spise eller drikke midt oppi alt sammen det viktigste først eller noe?? hahah... men er altså litt spent, noen flergangsfødende her som har hadde hellp/ alvorlig preeklampsi i første svangerskap?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145682356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollunge32 Skrevet 13. september 2013 #5872 Del Skrevet 13. september 2013 Masse lykke til hos legen idag løve Håper alt går bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145682416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollunge32 Skrevet 13. september 2013 #5873 Del Skrevet 13. september 2013 Hvordan får jeg til smily fjes? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145682419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apex Skrevet 13. september 2013 #5874 Del Skrevet 13. september 2013 Hvordan får jeg til smily fjes? Øverst over boksen hvor vi skriver er det et smilefjes, om du klikker på det får du flere valg opp i tillegg til vanlig smiley. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145682494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En til, please. Skrevet 13. september 2013 #5875 Del Skrevet 13. september 2013 Gisp! Prøvesvaret er kommet og blir oppringt av legen i løpet av dagen. Og DER slo nervøsiteten inn Avtaler på jobb herved avlyst og jeg søker til hjemmets lune arne. Å måtte dette gå bra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143941930-oss-over-30/page/235/#findComment-145682558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå