Gå til innhold

***oss over 30***

Tigerlise&Anton prøver igjen

Anbefalte innlegg

Kjapt innom for å se etter oppdatering fra Grøne og Tussemor, men ingenting....? Må vel bety at ting er på gang? Spennende, spennende! Håper dere begge får en fin fødsel og snart ligger med nurkene i armene, sukk... :) Tvi, tvi og lykke til, gleder meg til oppdateringer fra dere begge! Og til fødselshistorien din bokormmamma!

Leste forresten artikkelen om 10 myter om svangerskapet i Dagbladet i dag (idiotisk illustrert med et par nakne pupper som ikke så spesielt gravide ut...), der sa faktisk legen som ble intervjuet at det med at mye kvalme under graviditet har en viss sammenheng med jente i magen. Jeg er i alle fall mye mer kvalm nå enn sist, fikk jo da jente, men lurer på om det blir en jente til gitt! Og du Fiemor, det må da være en liten jente på gang kanskje...? Vet jo at dette bare er statistikk og at ikke alle kvalme får jente selvsagt, men det er jo gøy å spekulere litt da...

God helg damer!

Tror det er en myte jeg ;-) ikke stemt på meg iallefall. Har ei jente og var null kvalm når jeg gikk gravid med henne... Ifølge ul har jeg en jente til i magen, og har ikke hatt noe svangerskapskvalme denne gangen heller.... Ei veninne har to gutter, kvalm med nr 2, ikke første... Men men uansett så er det jo gøy å spekulere litt i sånt da ;-)

Fortsetter under...

Sympati til Fiemamma som spyr! Vet alt om hvordan du har det :) jeg prøver å se positivt på ting. Har gått ned 10 kilo siden jeg ble gravid! Prøvd farris og eplejuice, tørre kjeks? Medikamenter gjør min hverdag levelig, selv om jeg fremdeles spyr nesten hver dag.

Han som gjør meg lykkelig kom tidlig hjem fra jobb i dag :wub: jeg har sovet i litt over en time. Deretter har jeg *fnis* spist masse sjokolade og drukket kaffe! Sofie sparker i hytt og pine, og jeg skammer meg. Det ble en helsprekk! Skal ikke måle blodsukker nå tror jeg :unsure: det var deilig å synde litt...

Tussemor; GO GIRL! :D jeg heier masse på deg! Håper du snart får hilse på knøttet ditt! Jeg tenker på deg og heier masse på deg! Masse klemmer!

Nå skal jeg gå løs på grønnsakshagen sammen med mine små håpefulle. Er litt tørrere ut heldigvis! Happy helg til alle sammen!

10 kg ned? Ohoy, det hadde _ikke_ gjort noe for min del! Men huff, vil tro det er bedre med noen (mange i mitt tilfelle) kilo ekstra enn å måtte spy seg gjennom svangerskapet. Synes synd på deg! :(

Gratulerer HH80! Har lagt deg til på lista. :)

Snart gravide:

Mamma-til-Emma (5.pp, IKM 05.april 2013) 30 år, 1 barn, Vestfold.

**Cayenne** (IKM 7.6., to barn, prøver på nr tre i snart to år...)

En til, please. (14 pp, SA i oktober, IKM 29 mai).

ønsker*et*mirakel (ca. 1,5år, ikm 1.feb)

Sidney (prøvd siden juni, mistet i aug + jan, IKM 19.05)

Kjærepære ( 7 forsøk med ass. bef. )

Valentines, prøver på nr 4, PCOS og pergotimekurer på gang.

Elibjo (pp11, Vestfold, gift, ingen barn fra før)

Dossa: Prøver på nr 4. Exu april 2011. IKM ca 13. juni. 36pp

LittlePrincess (1pp, IKM 15 april? 31 år, 1 barn, Oslo)

Power puff (2 pp, IKM 11 mai) 34 år 2 barn Akershus

Mamma&storebror (pp 11, SA september & November) 34 år, 1 barn

MissAlma (prøvd siden sommer 2012, SA januar 13), 31 år, ingen barn

SpirenMin (32 år, ingen barn, MA mars '12, IKM 12.06)

1.tri:

Supersnusken (termin 28.des)

HH80 (termin 4.januar)

Minnimusa(31 år, Østfold, inseminering DK, termin 30.januar)

2.tri:

Rime (termin 18 Aug). Bærer tvillinger.

Lykketroll*morTil2? (Termin 29.Aug)

m1980 (termin 29. Aug) ?

GeekGirl81 (termin 31.aug.) 31 år, førstegangs, Storbritannia

Ønske-spire (termin 2.okt) 30 år,venter nr to...har ei jente på 10

nerdybirdy (termin 23 oktober)

Fiemamma (termin 21.november, førstegangs)

Vææææ (termin ca 21 november, førstegangs)

3 trimester:

Tussemor5 (termin 16 mai )

Grøne (termin 28.5) 37, førstegangs

Ønsker3gull (gravid med 3. jenta:) Keisersnitt 4. juni )

Bumblebeee (termin 26.6)

Hønny-bønny (Igangsettes 11 juni) 36 år, mamma til 3 på 9,8,3

Asparges (termin 17juni) Bergen, mamma til to på 5 og 8

Junimage (termin slutten av juni)

Lykkelig_4❤❤❤❤ (termin 25 juli) mamma til tre på 6,5 og 1! Oppland.

Symbio (termin 13.August), 31 år, mamma til ei jente på 3 år.

81-mamma❤❤ (termin 17. Aug). 31 år, mamma til to på 1&3. Rogaland

Født:

Tigerlise&Anton prøver igjen. Januar

79kvinne ( termin 7 april med jente <3 ). Mars.

Viiii. April.

Bokormamma,termin 30.mai, født ei jente 18.mai

Endret av GeekGirl81

Kjapt innom for å se etter oppdatering fra Grøne og Tussemor, men ingenting....? Må vel bety at ting er på gang? Spennende, spennende! Håper dere begge får en fin fødsel og snart ligger med nurkene i armene, sukk... :) Tvi, tvi og lykke til, gleder meg til oppdateringer fra dere begge! Og til fødselshistorien din bokormmamma!

Leste forresten artikkelen om 10 myter om svangerskapet i Dagbladet i dag (idiotisk illustrert med et par nakne pupper som ikke så spesielt gravide ut...), der sa faktisk legen som ble intervjuet at det med at mye kvalme under graviditet har en viss sammenheng med jente i magen. Jeg er i alle fall mye mer kvalm nå enn sist, fikk jo da jente, men lurer på om det blir en jente til gitt! Og du Fiemor, det må da være en liten jente på gang kanskje...? Vet jo at dette bare er statistikk og at ikke alle kvalme får jente selvsagt, men det er jo gøy å spekulere litt da...

God helg damer!

Tror det er en myte jeg ;-) ikke stemt på meg iallefall. Har ei jente og var null kvalm når jeg gikk gravid med henne... Ifølge ul har jeg en jente til i magen, og har ikke hatt noe svangerskapskvalme denne gangen heller.... Ei veninne har to gutter, kvalm med nr 2, ikke første... Men men uansett så er det jo gøy å spekulere litt i sånt da ;-)

Leste noe statistikk på dette en gang, og forholdet var 51% (med jente i magen) vs. 49 % (med gutt i magen). Husker ikke helt spørsmålsstillingen, men poenget var at man blir ørlitegrann oftere kvalm med jente.

Med meg var det også helt omvendt, så tror det er individuelt om man 'reagerer' mest på jente- eller guttefostre. Så jeg tror du får gutt, hehe ;)

Å nei, Fiesnupp - nå som du var kvitt kvalmen! :( Men er det ikke en ørliten sjanse for at det er norovirus?? Håper det!

En til: Koos dere! :D Har nesten vært litt misunnelig på familieidyllen deres til tider, men i det siste har mannen vært riktig så søt og sender meg de hjerteligste smil og vakreste ord :wub: Sååå herlig når den gamle kjærligheten blomstrer littegrann :D

Tussa og Grøne: Heier på dere nå! :D

Sympati til Fiemamma som spyr! Vet alt om hvordan du har det :) jeg prøver å se positivt på ting. Har gått ned 10 kilo siden jeg ble gravid! Prøvd farris og eplejuice, tørre kjeks? Medikamenter gjør min hverdag levelig, selv om jeg fremdeles spyr nesten hver dag.

Han som gjør meg lykkelig kom tidlig hjem fra jobb i dag :wub: jeg har sovet i litt over en time. Deretter har jeg *fnis* spist masse sjokolade og drukket kaffe! Sofie sparker i hytt og pine, og jeg skammer meg. Det ble en helsprekk! Skal ikke måle blodsukker nå tror jeg :unsure: det var deilig å synde litt...

Tussemor; GO GIRL! :D jeg heier masse på deg! Håper du snart får hilse på knøttet ditt! Jeg tenker på deg og heier masse på deg! Masse klemmer!

Nå skal jeg gå løs på grønnsakshagen sammen med mine små håpefulle. Er litt tørrere ut heldigvis! Happy helg til alle sammen!

10 kg ned? Ohoy, det hadde _ikke_ gjort noe for min del! Men huff, vil tro det er bedre med noen (mange i mitt tilfelle) kilo ekstra enn å måtte spy seg gjennom svangerskapet. Synes synd på deg! :(

Er fjerde svangerskapet jeg spyr meg gjennom, så hadde ingen illusjoner om at det skulle bli bedre denne gangen heller!

Når det gjelder kiloene, så har jeg plenty å ta av! Skader ikke at det blir litt mindre. 4 tette svangerskap gjør ikke akkurat underverker med kroppen ;)

Annonse

Må nok slenge meg på at kjønn og kvalme ikke har noe å si...

Nr 1 gutt-spøy i 7 mnd

Nr 2 gutt, kun 13 mnd imellom,ikke kvalm i det hele tatt

Nr 3 jente,pittelitt kvalm,men gikk over rundt uke 10

Nr 4 kjønn ukjent...veldig kvalm til og med uke 16,og stratet igjen etter uke 30...

Så da får vi se hva det blir :P

Har fått gubben til å klippe plenen i finværet,og jeg fikk luket litt :D

Kost oss med reker og Mozell :wub:

Blir spennende å se om noen klekker i helgen...

Åhh glemte å fortelle her. Jeg lastet ned en strikkeapp fra Gyldendahl her på iphonen min for en stund siden og kjøpte da en oppskrift på en fin body til 14,- og når jeg da får tilgang til oppskriften så viser det seg at det er oppskriften på ett teppe jeg får i stedet?!?! Så jeg sender mail å klager og synter, så la jeg inn en dårlig anmeldelse på Appstore.Plutselig 17.mai så ser jeg at det ligger på facebook en mld under "other" og en fyr spør om det er jeg som har hatt dårlig erfaring med appen, og svarer da ja. Tirsdagen så får jeg da ny mld om at de var veldig lei seg for at det var en feil på appen OG mailen deres så de ville sende meg et plaster på såret, og i går så fikk jeg da oppskriften på bodyen og to STORE bøker med masse herlige fine babytøy strikkeoppskrifter :D :D

Så i morgen skal jeg kose meg litt med dem å se om jeg finner noe fint å henge fingra i hihi,, nå har jeg parkert oppi hjørnet på sofaen sammen med mine tre firbeinte jenter(sjefen har blitt forvist til katterommet etter å ha markert på gardina mi) og skal nå se på Les Miserable som jeg aldri har fått sett og ALLTID hatt lyst til å se!!

God kveld folkens! Masse lykkeønskninger til de som er fødeklare, humpelykke til de som snart er gravide og "jage vekk kvalmen" ønsker til de som er dårlige!

Heisann!

Oppskriften er ikke hemmelig- fant den på nettet. Sitter med nettbrett og har ikke skjønt hvordan jeg kan kopiere ting. Men googler dere verdens beste kanelsnurrer, så finnes den på en side med www.matmisjonen.wordpress.com og ett eller annet..., luftige nydelige kanelsnurrer...jeg smører de med egg før jeg setter drm i ovnen.....steketid må tilpasses den enkelte ovn......jammi...tror jeg får lage til uka.....!

Ååå så spennende Grøne og Tussemor!! :) Jeg følger spent med. Her er jeg alene med fire barn og har kynnere hver gang jeg snur eller reiser meg, så jeg holder meg til å lese evt. oppdateringer dere har her inne nå. Puhh.. kynnerne er litt tunge nå synes jeg. Tro ingenting på jordmor som sier at barnet i magen ikke er så aaaltfor stort!! :P

Fy søren! Verdens mest interessante tråd! Har jo brukt hele dagen på å lese meg opp;)

Vil bare si at jeg tenker på deg hver dag tussemor! Og regner med du sitter med nurket i armene innen helga er omme;) mange gode klemmer fra meg! Lykke lykke til!!

Grøne - noe nytt?? Veldig nysgjerrig!!

En til please, jeg fikk klump i halsen av et av innlegga dine her! Ikke alle dager er like enkle.. God klem!

Supersnusken, så trist at det var over! Mange klemmer fra meg! Håper det går bra med deg! Vet hvordan du har det..

Til dere gravide - håper kvalmen gir seg snart! Kan ikke tenke meg det er lett å konstant gå rundt kvalm..;(

Her kom tanta sist helg. Men den var litt rar.. Liksom litt annerledes enn den pleier være. Har testet negativt.. Men har legetime mandag og har bedt om utredning.. Nå er jeg lei.. Håper han kan gi meg håpet tilbake!

Ha en super helg alle damer!

Nå er det chips, brus og filmkveld med mannen;)

Så flinke dere er å nyte mennene deres!!! Jeg drømmer om å få ett slikt vidunder av en mann :P Jeg skal værtfall oppdra guttene mine til å bli slike vidundre ;)

Så snille og søte dere er som tenker så mye på meg! Det varmer voldsomt og gjør det litt lettere å holde ut!! Selv om jeg snart klikker på disse lure riene...har prøvd å gi ungene litt kos i dag. Det er jaggu meg ikke lett for dem heller å vente. Minstemann ropte inn til magen i sta: "kan du ikke komme snart, jeg har så lyst til å leke med deg"...søtnosen ;)

En til, jeg skal oppdatere så godt jeg kan ;)

Sidney, godt å ha deg tilbake...håpet må du ikke la noen få ta fra deg!!! Baby skal det bli!! Få sjekket stoffskifte, trenger ikke være værre enn det!!

Viii, du må gjerne komme hit med en smak å fylle frysen ;)

Dossa, bare en mega klem til deg. Kaffen er alltid klar her og det ligger stort sett noe å lurer i frysern ;) og kommer dere skal jeg lage ei heidundrende sjokolade kake med smak av sommer ;)

Da skal jeg prøve å sove...knaske litt gaviscon først :P

Annonse

Tussemor :wub: aaaaweeeheeheeee så morro at du er igang vennen :D

Masse masse lykke til og jeg gleder meg til å høre fra deg!!!

Tipper du straks har gullet ditt på brystet :D

Tenker på deg!!!!

NoN, kjipt med tantebesøk :( Veit så godt hvordan du har det.

Måtte spiren sitte i neste runde ;)

Tussemor åhhh tenker på deg!!! Så morro at det endelig skjedde noe :-)

Trøsteklem til NoN, neste gang sitter spiren!!

Grøne, venter på oppdatering fra deg ;-)

Ønsker alle flotte damer her en super lørdag!! Her skinner solen og det skal nytes!!!

Hei jenter, tusen takk for all trøst :) Slutta å spy kl.00.30 i natt. Hadde kasta opp fler gang i timen i 19 timer da!! Ikke norovirus nei, det som kom ut bakveien var normalt. Dette er rett og slett hyperemesis på sitt verste. Ringte legevakta to ganger og føden en gang. De ba meg holde ut og ville ikke gi meg Afipran o.l for barnets beste. Dette er noe av det jævligste jeg har opplevd! Tro meg dere ventende - dette vil dere IKKE ha! Det blir første og siste barnet hos meg, holder ikke ut dette en gang til :( Jævlig når det blir sånn etter nesten 15 fullgåtte, når blir neste runde? Trodde aldri i livet at de som snakket om kvalme hadde det så ille som dette. Synes oppriktig og velfortjent synd i alle som er så sjuke så lenge. Dakkal lille i magen, kan jo ikke noe for at mamman holder på å dø av oppkast. Mamma kom hjem hos meg i går med stikkpiller mot hodepina, og nekta å dra før jeg ble med hu hjem. Hu bor nærmere sykehuset enn meg. Spydde i pose i bilen. Dette unner jeg ingen!! Er så forferdelig tørst nå, men fremdeles uggen, så må bare ta det med ro.

En uke etter den store dagen, og mens vi venter på oppdateringer fra Grøne og Tussemor, er det endelig en mulighet til å få delt fødehistorien sin her...

For en uke siden våknet jeg skrekkelig tidlig, og kjente på meg at her er det noe på gang. Ikke rier eller noe slik, bare en sånn følelse av at idag skal vi være litt på vakt. Etter å ha fora unger, kledd på dem og stelt seg selv, satte den rugende mamma'n seg i godstolen.... og der starta moroa. Klokka halv ni kom første ri, og da var det bare å kaste unger og mann i bilen og sette avgårde. Mor ble dratt ut av senga, så vi kunne slippe av ungene der og jeg kastet meg på tlf til jordmor. Som ikke svarte.

Tror dere ikke hun var blitt pålagt å holde telefonen avslått i hele pinsa, fordi hun vart i ferd med å overskride overtidsbudsjettet for første halvår??? Hurra for utkant-Norge! Da var det bare å kaste seg på plan B: Ringe legevakt og rekvirere ambulanse! Siden legevaktlegene er helt ubrukelige på slike oppdrag som dette, valgte vi å dra rett til ambulansen og kjøre uten lege i bilen. Jeg måtte le litt da den ene av ambulasedamene var den samme som var med oss med nummer tre. -Jaja, da kjenner hun i alle fall historien, tenkte jeg.

Vi kom oss av gårde i en helsikes fart, ettersom riene allerede fra starten av bare var tre minutter fra hverandre. Og cirka ti minutter inn i turen, kikker hun som sitter baki sammen med meg, og som også var med sist, på meg med en alvorlig mine: "Du.... er du sikker på at du skal prøve deg på Kristiansund? ...de er veldig tette og harde, disse riene dine og vi vet jo hvordan det gikk sist..." Vi konfererte litt fram og tilbake, og ble enige om at Molde nok var det riktige valget også denne gangen. "Ja, og da oppgraderer jeg turen samtidig som jeg ringer Molde" sier ambulanseengelen. Og dermed ble det blålys hele veien og sirener så fort vi møtte på en bil. Fyttigrisen det gikk unna!

Vi rakk derfor fram, om enn til feil sjukehus :-S

Halv 11 ble vi sjekket inn på føden, og ambulansedamen min, som visste hvor elendig en opplevelse vi hadde med det sykehuset sist, tok seg en skikkelig kjefterunde med dem som skrev meg inn. Resultat: Et stykk veldig spak gynekolog og en enda spakere jordmor lover gull og grønne skoger og overlegen på gyn bestemmer at en gynekolog skal være tilstede under hele forløpet, for å sikre at jeg unngår slik vakuummaltraktering som sist, samt at gjengen inne på barsel får streng beskjed om skjerpings. Ok, tenker jeg, det skader da ikke....

Riene ligger på 1,5 til 3 min fra hverandre og varer i godt over ett minutt, så det går litt i ett for meg, men jeg kjenner at noe er feil. Det er så rart med det, men med nummer fire kjenner man en god rie, og man vet også når noe er feil. Vannet går, og det er en viss lettelse for en sliten mor. Spesielt siden det er cirka 40 varmegrader inne på føden i det deilige været og det ikke finnes ventilasjon på antikke Molde sjukehus. Med riene så tett, og lite mat og drikke innabords, holder det på å svartne for den fødende mor, så gynekologen fikler litt i understellet og fikk mistanke om at kanskje babyen sto fast bittelitt. "Eh, do you think?" smalt det fra den fødende, som på dette tidspunktet begynte å bli litt lei.

for å gjøre en lang historie grei: Seks timer etter at "moroa" begynte (like lang tid som min lengste fødsel tok fra start til slutt), med full åpning, men ingen pressrier og et babyhode som ikke har flyttet seg på en time, mens fosterlyden er begynt å droppe dramatisk under riene og mor sjøl har problemer med å pumpe nok oksygen til begge, bestemmer overlegen på gyn at her må det skje noe. Tachikardien min er begynt å gjøre seg gjeldende pga varmen og alt slitet, og jeg prøver å forklare at det kjennes ut akkurat som med nummer tre, som også satt fast og at jeg ikke under noen omstendighet vil møte herr vakum igjen. Gynekologene gjør noen veldig vonde undersøkelser og så bestemmer herr overlege seg for at nok er nok, her blir det keisersnitt. Jeg har alltid hatt mareritt om keisersnitt, men på dette tidspunktet har jeg så mer enn nok med å puste for oss begge at jeg ikke orker å tenke på å kjempe henne ut. Dessuten kjenner jeg hvor hun står fast og at hun ikke har rikket seg på en time, så det er liksom greit å kapitulere.

Jeg ble trillet ned på operasjonsstua, fikk mitt første møte med spinalbedøvelse (merkeligste jeg har kjent) og kutt-kutt, masse haling og draing og klokka 15:16 var Arabella ute. En mørk, tjukk skjønnhet på 4000 gram og 51 cm. Siden den største av våre babyer har vært 3550 gr, var det ikke så rart at hun der satte seg fast ;-) I ettertid av fødsel nummer tre har jeg forstått at grunnen til at de setter seg fast, er at åpningsfasen min går så fort at babyen ikke rekker å snu seg den siste halve gangen før de skal ut, og dermed står skuldra fast i skambeinet mitt. Etter keisersnittet, erklærte gynekologene at hun aldri ville kommet seg ut på egenhånd, for hun sto dønn fast.

Nå er jeg ikke spesielt fornøyd med å ha endt opp under kniven med mitt fjerde barn, men det var ikke mye annet å gjøre. Det suger å hente seg inn igjen etterpå, såret gjør vondt, jeg går krokbøyd og får ikke lov til å løfte eller bære annet enn babyen. Og de "søte" damene på sykehuet var så generøse å gi meg paracet (!!) mot smertene. Hallo?! Paracet? Det funker jo ikke på annet enn feber... Så Bokormen fikk seg selv utskrevet så fort hun kunne og valset hjem til selvmedisinering og skikkelig mat.

Arabella er selvsagt verdens vakreste, lille, tjukke, lykketroll (eller som den stolte oldefar uttrykte det: "Er det ikke rart, Gerd, at vi får bare perfekte oldebarn når en ser på hva alle andre får?". Jeg lo meg halvt ihjel. Men hey, når du er 75 år og oldefar til ti har du lov å være litt myrsnipe...) Skatten vår er stort sett snill og rolig, men veldig avhengig av kroppskontakt, og er hun misførnøyd så er det ingen tvil, for lungemål, det har hun.

Jeg er veldig fornøyd med at hun endelig er ute, og som gyn-overlegen sa da han hadde fått henne ut og betraktet henne litt: "Det er helt uaktuelt at terminen din skulle vært 30. mai, denne jenta er så fullgått som de blir!". Haha, da hadde jeg rett!

Nå nyter vi rolige dager i heimen og gleder oss til mor er litt mer på beina. Herregud, jeg som knapt har måttet sy etter mine fødsler, er ikke vant til å være så redusert som dette snittet har gjort meg. Men når jeg stikker nesa borti den fyldige mahognimanken til lille keiserinne Arabella, er det helt greit. Da er seks timers kamp til full åpning, bare for å ende under kniven, glemt. Jeg føler meg utrolig heldig som har fått fire velskapte barn på fire forsøk og skal ikke klage (annet enn til ektemannen i alle fall) på dette snittet. Nå er troppen vår fulltallig og jeg skal NYTE hvert sekund med min siste baby!

I morgen er det fireårsdag i huset, så den halvinvalide mora skal krype inn på kjøkkenet og smekke sammen en sjokoladekake. Resten av kakene bringer bestemødrene og oldemora (luksus med så mye familie rundt oss). Også blir det iskrem, masse, masse iskrem:-) Ha en nydelig helg, damer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...