Gå til innhold

***oss over 30***

Tigerlise&Anton prøver igjen

Anbefalte innlegg

Hei, skjønne damer :) Altfor lenge siden jeg har oppdatert, men når jeg har fått pløyd meg gjennom all fornøyelig lesning her inne så er tiden oppbrukt... Tiden flyr avgårde med 3-åring og baby. Tenk, i morgen er hun 7 uker allerede! Helt utrolig!

!

Er så mye å kommentere at jeg aldri i verden kommer til å huske alt, men tenker på dere alle sammen :)

Rime, masse lykke til på ul! Var vel flere også som har ul snart? Lykke til alle som en :)

Vææææ, gratulerer så mye med positiv test!!! Så herlig at lista vokser igjen! A propos liste, kan noen skrive januar bak meg? Skulle jo være februarbarn, men hadde det litt travelt ;)

79-kvinne, så spennende med snart termin! Jeg fødte 18 dager før... Gleder meg til å høre fødselshistorien :) Blir godt å få henne ut snart nå, tenker jeg :wub:

Tussemor, du jobber og sliter og står på som vanlig... Leit med diabetes, men med sunt og regelmessig kosthold kan vel mye ordnes? Mannfolk er nå en gang elendige på å være syke ;) Hvordan er formen din da? Lykke til med eksamener, du er tøff!

Bokormamma, høres ut som vi har ca like lang reisevei til kontroller. Jeg hadde 16 ul i løpet av svangerskapet, så kjenner veien til Trondheim ganske godt, gitt... Men kjører stort sett fin og grei E6.

Hønny, du har da virkelig hatt nok å stri med?!?! Håper baby utvikler seg normalt og at mannen snart blir frisk!

Siden jeg ikke trenger mer babystøv selv, sender jeg over de siste restene jeg har til dere tapre prøvere :) Håper på mange positive tester framover!!!

Forresten, ble det noe av den fb-gruppa? Kanskje dumt å bli med når jeg er så slapp på å oppdatere... Men hadde vært så gøy å se hvordan dere ser ut :D

Jaa, gleder meg sinnsykt mye :-) fikk 5 dager før med gutten. Men håper hun kommer i den stille uke;-) da slipper jeg å tenke på barnpie til gutten, for da han han pappauke. Han er ikke så lett å samarbeide med derre faren der :-P

Oj, hva tia flyr. 7 uker ja. Hærlig ♡

Fortsetter under...

Da var det en ny dag med nye muligheter :) Selvsagt med kvalme og oppkast, og altfor kaldt vær etter min mening... Takk for støtte og tilbakemelding på syting og klaging. Blir jo litt dumt å bare være negativ, men noen ganger er man kanskje seg selv nærmest? Ellers er det utrolig koselig lesing å se at 1 trimester lista økte på :) Håper med hele min voksende mage at dette fortsetter!

Her gikk kontrollen i går greit nok. Jeg var klam på ryggen, og hatet hvert minutt. Fikk forklart legen at alle de hyppige kontrollene stresser meg noe utrolig. Som et resultat av dette slipper jeg ihvertfall hver mandag til å begynne med! :) Det gjorde meg faktisk lykkelig! Det er dessverre ikke mulig å få kontroll hjemme. Da det er blodprøver og ultralyd hver gang, som etter hvert utvides til CTG i tillegg. Men, so far ser alt bra ut med lille Sofie! Hun sparker og trives! Kan ikke skylde på lang reisevei som bokorm-mamma, men tror nok stresset er det samme. I dag skal jeg gjøre minst mulig! Fyre i ovnen og leke med minstemann :)

Ser det er en liten disskusjon angående alder her. Selv er jeg altså 39, og venter 4 lykketroll. Trodde jeg skulle bli ferdig med barn før, men slik ble det ikke. Det som er rett for noen, er ikke løsningen for alle! Jeg studerte og reiste mye! Først sykepleier, så mastergrad i England, så videreutdanning i akuttmedisin og jobb i ambulansen. Fikk etterhvert jobb for FN og skulle ut å redde verden :) Midt i et massivt katastrofeområde med nød og elendighet, fant jeg noe så vakkert som kjærligheten... Vi er i dag gift, og venter våres 4 barn sammen. Jeg tror at min bakgrunn har gjort meg til den mamma jeg er i dag, og at dette er nyttig ballast. Hva kunne jeg om livet da jeg var 20-21? Nei, dette var nok det rette for meg...

Ha en glad dag!!!

(Og ler litt forsiktig av mannen med diabetes :) Min mann hadde litt forhøyet bls. på sin siste helsesjekk (jobber i forsvaret) jeg så panikken lyse når han snakket om pils og andre nytelser som villle bli historie...)

Ifht syke menn, så har jeg en som er helt motsatt! Han er da slett ikke syk! Hvis han legger seg nedpå et par timer, - da er han SYK! Og han er ikke hjemme fra jobb med mindre han er 100% sengeliggende. Jeg prøver liksom overtale ham til å ta det litt rolig, men det funker dårlig ;)

Tigerlise: ifht fb kan du sende en pm til bumblebee eller bokormamma (tror hun også er adm), så legger de deg til :)

Tigerlise: 7 uker ja! Hoi tiden flyr.

Her er det kontroll igjen imorgen,jeg gleder meg jeg da,selv om jeg også jobber i helsevesenet...;-)

Og imorgen skal endelig gubben få bli med igjen etter 6 uker alene på kontroll. Det er ikke normalt for oss,han insisterer å være med på alle kontroller noe som er super koselig:-)

Lykkelig 4: hvorfor må du sjekkes hele tiden?

Ha en fin dag alle sammen,jeg tar meg en tur ut til hesten i snøværet:-)

Gratulerer så mye væææ!!!!!! Dette blir bra vet du :) Nå krysses alt for at Cayenne, En til please, Non og Supersnusken kommer etter i fullt firsprang!!!!!

Non: Puh, jeg blir litt svett av disse alders greiene og bessewisser opplegget. Dog, merker jeg at mine tidligere tanker og fordommer modnes mer og mer med alderen :P Jeg synes det er fantastisk at vi (fremdeles) kan få bestemme over våre egne liv og gjøre det som er rett for oss. Tenk hvis jeg hadde møtt gubben (eller en annen en for den del) tidligere, da hadde jeg sikkert vært 5 eller 6 barns mor allerede og livet hadde vært ca slik jeg har sett det for meg fra barnsben, men slik er det en gang ikke. Kanskje "må" jeg nøye meg med 3 (sett at det ikke skjer noe drastisk de neste 10 - 12 ukene), men jeg har kan velge, så lenge klokken tikker ;) For noen er det ikke ett alternativ en gang å tenke på barn før man blir "godt voksen".

Det var noen som skrev noe om å få dårlig samvittighet for at de får en "gammel" mor...Drit å dra (unnskyld uttrykket), men det viktigste er vel at ett barn får en god mor???? Det synes værtfall jeg!!!!!!! Nemlig ;)

En til please: Jeg må knise litt ;) men jeg døøøøøør snart av spenning altså!!!!!!!

Cayenne: Hvordan går det med forberedelsene til birken??? Jeg driver å samler alkoholfri champis ;) Frosne jordbær har jeg også, når jeg tenker meg om, så hvis vi ikke får tak i ferske, så har vi da noe :P

Lykkelig: Huff, jeg kommenterte ikke din fortvilelse sist, men jeg håper for din del at du kanskje kan få litt mindre kontroller. Vi sykepleiere er ikke alltid så gode på å være på "den andre siden"...Jeg har virkelig vondt av deg og skulle ønske du var nærmere, slik at jeg kunne hjulpet til litt!!!!!!

Rime: Masse lykke til i morgen, gleder meg til å høre referatet ;)

Bokormmamma: Lykke til i morgen til deg også, håper bilturen farer fint til med deg og at det ikke blir alt for smertefullt, og lykke til med jordmora ;) håper du får ei skikkelig bra ei :)

Urgh, hukommelses svikt igjen...

Her har mannen kommet i kampmodus, og for første gang (tror jeg) har han mer eller mindre regelrett bedt meg holde kjeft og ikke ta fra han håpet!!!!!! Det var en spesiell opplevelse ;) Han lever fremdeles i troen på at han skal kunne bli frisk!!!!! Jeg synes uansett det er fantastisk at han har satt seg som mål å bli symptomfri!!!!!!! Så i dag har mor bakt bøttevis med grovbrød, laget middag fra bunnen av og brukt resten av dagen på å lete etter oppskrifter på nettet ;) og da han kom hjem med blodsukkerapparat som moren hans hadde fått tak i måtte jeg glise for meg selv. Jepp, PROTO type på syk mann!!!!!!!!!! Han har jo også funnet ut at en god medisin er å hvile myyyyyyyye, så med andre ord (siden jeg ikke har nok for tiden), så er det bare å brette opp armene og finne fram urkvinnen (litt i tidligste laget, men må man, så må man).

I morgen er det fullt kjør med skole og enda mer eksamens forberedelser. Så nå skal jeg lese litt døds lektyre før jon blund får ta overhånd ;)

Ha en strålende natt og vidunderlig dag i morgen!!!!!!!!!!

Hehe, bra at heiagjeng-forberedelsene er i gang! :D men synes dere kan unne dere ordentlig champis når ungene er ute - morsmelken får vel et alkoholinnhold tilsvarende surmelk etter et par glass, har jeg lest.

Jeg fikk også smake på kvalmen her i går.. Det skyldtes altså ikke noen spire, men nettopp knallharde forberedelser på spinningsykkelen :P

Håper det går bedre med både forholdet og mannens helse! :) Og henger meg på de som sa at man kanskje ikke bør ta noen store valg i livet under heavy hormonpåvirkning - selv om ting kan synes håpløse nå!

Krysser fingrene for de som snart skal teste!!! :D

Og Rime: Har du vært på ul nå? Oppdatering, takk! Med EN gang du kommer ut døra fra sykehuset! :D

Annonse

Tigerlise: 7 uker ja! Hoi tiden flyr.

Her er det kontroll igjen imorgen,jeg gleder meg jeg da,selv om jeg også jobber i helsevesenet...;-)

Og imorgen skal endelig gubben få bli med igjen etter 6 uker alene på kontroll. Det er ikke normalt for oss,han insisterer å være med på alle kontroller noe som er super koselig:-)

Lykkelig 4: hvorfor må du sjekkes hele tiden?

Ha en fin dag alle sammen,jeg tar meg en tur ut til hesten i snøværet:-)

Så koselig at du endelig skal ha med mannen på kontroll igjen! :) Håper alt står bra til i magen!

Her er det relativt dårlig kontrollert svangerskapsdiabetes kombinert med hyperemesis som gjør at jeg må kontrolleres hele tiden. Vet det er til mitt eget beste, men blir stresset allikevel... Men skal ikke klage nå. Slipper kontroll hver uke inntil videre, mot at jeg måler hyppig blodsukker og holder strengt regime :) Kunne kanskje ha delt noen stalltips med mannen til Tussemor. Var akkurat det samme med svangerskap 2 og 3 også. Men fikk to friske fine gutter, så satser selvfølgelig på det denne gangen også :)

Usj, så slitsomt et svangerskap du skal ha da, Lykkelig... Du har all grunn til å blåse ut! Enda godt premien er så bra, etter alt dette slitet!

Søk på Oss over 30 på Facebook ellers så må vel en av administratorene finne deg :) Tror Tussemor er administrator, så hun skal sikkert kunne legge deg til om du sender henne en personlig melding...

Utrolig hvor fort tiden har gått - 7 uker ja :) synes ikke det er sååå lenge siden du skrev at du fikk....vi kommer etter vi også....

Jeg er bikket inn under definisjonen HØYGRAVID - under 40 dager igjen til termin nå....og enda nærmere en i gangsettelse :) :) :) Gleder meg til å komme etter. ...2,5 uke til på jobb (inkl en laaaaaaaang påskeferie). Hadde jo planlagt å kunne gå ut til påskeferien, men det raknet helt siden jeg var borte fra jobb 3 dager forrige uke, så da må jeg sikkert stå løpet ut til fredagen etter påske :)

Oj, ikke lenge igjen til deg heller da, Viii :) Men sikkert lenge nok...

Skal nok finne dere på fb, evt høre med Tussemor. Prøvde å sende pm til Bumblebee, men ikke sikkert hun er så aktiv på bim lenger?

Åh Tigerlise så kos å høre fra deg igjen. Har lagt deg til på face ;) Tenk som tiden går. 7 uker, det er jaggu meg ikke værst. Ang forholdet til min mann, så blir virker det til å ikke akkurat bli bedre. Hva som er hormoner eller ikke, er vanskelig å si, men med den diabetes greia oppå det hele nå, så er det rom for ytterligere og sterkere konflikter merker jeg. Han skjønner ikke alvoret med at jeg vil ha han ut av huset heller, men det er mest synd for han tenker jeg. Uansett, det går bra med meg. Formen er relativt grei. Bekkenet har begynt å oppføre seg, så nå er stort sett utfordringen kynnere og at det er så voldsomt lang vei ned til gulvet ;) men det er ikke så lenge igjen nå :)

Lykkelig: Fantastisk livshistorie :) spennende, så tøff du er!!!!!!! Jeg har alltid drømt om akuttmedisin, men ser at jeg fungerer best hos de som skal forlate denne verdenen :P De stalltipsene tar jeg gladelig i mot, for jeg klikker snart i vinkel!!!!!!!!! Gubben er helt vill. Snakk om sjokk/sorg reaksjoner, angst, tilløp til depresjon osv. Han har i tilegg fått fatt på ett blodsukkerapparat, så i dag har han vel ikke gjort stort annet enn å sjekket blodsukkeret, som sist bikket 25 :( Han skal heldigvis til lege på torsdag, og jeg håper han er fornuftig nok til å henvise dette gubbe trollet mitt til både den ene og den andre. Akkurat nå har jeg liksom litt nok med meg og mitt :P Utrolig bra at du får redusert litt på de kontrollene da!!!!!!

Cayenne: Du skal se det blir skikkelig sprudelwasser også ;) godt du trener på kvalme også, kan jo være greit å minne seg på hva man går til når du blir gravid ;) Gubben skal foresten få være under tak ut mai ;) så får vi se hva hormonene mine sier da :P

Bokormmamma: Hvordan gikk det i dag????????

Rime: Venter på rapport!!!!!!!!

Bumblebee: Hvordan går det med deg?

Vii: Grattis med høygravidstatus da :) Nå går det raskt ;)

81-mamma: Tro meg, mannen min legger seg heller ikke ned hvis han ikke MÅ, men å få diabetes...Hjelpe å trøste meg. Det skal sies at han hadde en kamerat som er lege som kunne fortelle han det at diabetes er den verste sykdommen du kan få!!!!! Tjohoooooo...hjelper voldsomt på for å få opp humør og kampgnisten :P

Hunny: Så utrolig kjekt å få med seg mannen igjen!!!!! Åhhhh, dere fortjener virkelig noen gode stunder nå framover!!!!!!!

Jeg har hatt en heidundrende dag på skolen :P utrolig nok er jeg mannefri og barnefri ut dagen, så nå står grandisen i ovnen og brus med SUKKER til kjøling :D Jeg holder på å klikke og kjenner at hver celle i kroppen demonstrerer mot gubbens reaksjoner - kjempe herlig....sukk...Måtte torsdag komme veeeeeeeldig raskt. Vurderer å være med han til legen på torsdag, bare for å være sikker på at han blir godt ivaretatt, men samtidig, så har jeg overhodet ikke lyst. Han MÅ faktisk ta ansvar for sitt eget liv og helse, slik som normalt voksne folk gjør!!!!! Kjenner at jeg bare blir mer og mer ambivalent til den forestående fødselen, for man klarer jo ikke å tenke på 2 ting samtidig..grmf...MANNFOLK!!!!!!!!

Nei, nå lukter det alt for godt.

Snakkes

Er utslått av mislykket muffinsbaking her, men følger med på dere, damer :) Angående alder på mødre: jeg er riktignok "bare" 33, snart 34, men kona er 53 :P Må legge til at hun er en smule sprekere enn et par av dem på tv-programmet, som blant annet hadde leddgikt fra h**** og hverken kunne bade eller kle på ungen sin.

Tussemor: det er jo bra han tar sykdommen på alvor ;) Menneh.. ehm...hvile mot diabetes???? Alle må jo hvile litt, men jeg tenker vi sier trening funker bedre, jeg :D

Ellers sender jeg ut klemmer og virtuelle muffins ( noen ble da gode) til alle som vil ha, gravide , ikke-gravide eller kanskjegravide ;)

Annonse

WOW, skal si dere har vært aktive i dag, det ble en del for meg å lese meg igjennom her, hehe!

Tigerlise, herregud, tenk at det er 7 uker siden, ble helt sjokket når jeg så hvor fort tiden har gått! :)

Når det kommer til det med alder og bli mamma, må jeg si som væææ, jeg er 37 nå og hadde ikke truffet noen jeg ville ha barn med før jeg traff han jeg er sammen med nå, vi startet jo for 3 år siden, men som dere vet er det først nå det går bra.

Snakket med en gammel dame som jeg vasker hos, hun er 90 år og hun sa: Før i tiden bar vi frem barn til vi som regel var litt over 45 år, og det var ingen som led av det den gang og jeg tror ikke det er noen som lider av det i dag. Hun mente at det viktigste var om man følte at det var riktig tid å bære frem barna, og gjorde man det så var det det. Alle er forskjellige sa hun, og derfor er det også forskjell på når et menneske bør bære frem barn, der er ingen fasit på sånt, og er kroppen frisk og sinnet ungt så kan vel en 40 åring gjøre en vel så god jobb som en 20 åring! Jeg er enig med henne, jeg er frisk og rask, føler meg og ser ung ut og har en mann som er 10 år yngre enn meg, å jeg føler det er helt riktig for meg å få barn nå! :)

Vel eller så var jeg på oul i dag :) Er 18+4 og ikke 18+0 så termin er forandret til 18/8 :)

Alt så veldig bra ut og jordmor var kjempe ivrig og fornøyd :)

Ja, og det kan se ut som det er to piker i magen min :)

Jeg har jo også kjent dem i en ukes tid nå godt, så jeg vet til en hver tid nå hvor de er <3 Føler meg som verdens heldigste for tiden og nyter hver eneste dag som gravid, gleder meg til Juli/August en gang når de skal ut og hilse på oss og resten av verden. :wub:

Tussemor: Mann i kampmodus er kanskje ikke så dumt egentlig? Høres jo ut som om han har vært litt daff før.. ;) Forstår jo at han har skuffet deg mye og at det er tøffe tider for dere for tiden, men kanskje denne nye diagnosen kan brukes til noe positivt..? Selv om det kanskje er en overdrivelse å si at diabetes er den verste sykdommen man kan få så er det jo for mange et sjokk å få en sykdom man må ha livet ut, og som jo øker risikoen for andre sykdommer og komplikasjoner. Hvis han klarer å legge om livet sitt ifht helsa, kanskje han kan klare det i fht deg og ungene også..? Bare en tanke, kjenner jo ikke deres historie. Og en ting til; å slappe av er vel ikke akkurat det som hjelper når du har diabetes, han burde jo trene og vært aktiv, så sett ham igang med litt husarbeid og lek med barn du! ;)

Lykkelig: Det var litt av en historie du! Rene romantiske dramaet det der ;) Høres ikke gøy ut med hyperemesis og diabetes nei, men har det gått bra før går det vel bra igjen! Har du vært kvalm gjennom hele graviditeten tidligere?

Kjærepære: Sitter er veeldig sugen på noe godt, tar i mot muffins med glede! ;) Når er dere igang med prøving igjen?

Rime: Så deilig med fin UL, og gratulerer med to små jenter! :) Nyt livet og graviditeten videre!

Og lykke til til alle oss som drømmer våte drømmer om 1trimester, måtte dobbeltstreken snart komme vår vei!

Søren, håpet jeg kunne legge inn bilde av mine gule påskekyllingmuffins, men det går jo ikke :( Vi starter igjen med medisiner tidligst i mai. Håper vi har spart opp nok penger da. Hvis ikke blir det juni eller juli. Kanskje juli, om de har mye stengt på klinikken den måneden. Litt lenge til, syns jeg, altså!

God morgen til støttekontaktene :)

Det faste morgenritualet er over, uten at jeg skal gå i detaljer! Supersnusken... Jeg har dessverre spydd meg igjennom alle svangerskap. Dum som tar en runde til kanskje. Men jeg elsker barna mine så høyt, at det er verdt både svangerskap som dominerer tilværelsen og fødslene fra helvete :)

Vet ikke om jeg er så veldig tøff Tussemor. Men jeg har fulgt drømmene mine, og det har gitt meg uforglemmelige opplevelser! Elsker akuttmedisin, men har faktisk også jobbet en del som vikar i hjemmetjeneste og på sykehjem, da jeg synes palliativ - og terminal pleie har sine klare utfordringer, som jeg også trives med. Med fire små fra 6 år og nedover blir det ihvertfall noen år til jeg skal ut i et katastrofeområde igjen :)

Forresten Tussemor. Var urovekkende høyt blodsukker mannen din hadde klart å måle :( får håpe han slipper insulin! Mitt beste råd er å finne frem alt av lav-karbo oppskrifter! Spiser grovt brød, og minimalt av raske karbohydrater. Hyppige små måltider. Det er jo en ny måte å tenke på. Han blir sikkert henvist til dia-sykepleier som gir han mer info om kosthold etc. Ellers er han vel kanskje i stand til å lese seg opp litt på nettet selv? Tror ihvertfall ikke sykemelding eller hvile er rette resepten :) Dette er noe han må inkludere i livet sitt, så det er bare å kaste seg ut i det!

Rime; Gratulerer med to jenter i magen! Utrolig koselig! Synes den gamle kona du vasker for høres klok ut :)

Happy day alle sammen!

PS!

Dagens lille stønn... butikken der jeg kjøper blåbær te er utsolgt! Hvor i all verden kan jeg få tak i det...

Jeg er nok heller ikke av de yngste som får barn nei .....

I mine unge år var jeg sikker på at jeg skulle finne drømmemannen i god tid før fylte 30 og få barn......Men det ble bare ikke slik....

Det var først når jeg nærmet meg 35 at mannen plustelig dukket opp ved en tilfeldighet - på en fest i Oslo (jeg er bosatt på Sunnmøre) hos ei som jeg ikke hadde sett på 10 år.....og viiips....så blei det oss...

Og vi ventet ikke med å forsøke, men eldstemann kom først 2 år etter at vi møttes....og det skullle gå lengre tid for å få full treff med nummer 2....(3 år mellom nr 1 og 2) Men denne tredje den satt nesten spikra før vi visste ordet av det......Jeg blir 41,5 om ikke så lenge (lever veldig godt med at jeg er født sent på året .....jo eldre jeg blir, jo kjekkere er det å være født i november... ).....

Det kan jo være at vi hadde ett ekstra gir når vi var 20-25, men når vi er så gamle som oss nå, så har vi tid og ro og prioritere barna og familien. Både mannen min og jeg har fått gjort det vi ønsket - så nå har vi prioritere vi familien....

Men ja....vi ser jo det at vi er rimelig "gamle" når barna begynner å bli store, men jeg ser også at veldig mange at de som kommer til å havne i klasse med eldstemann til neste høst, har faktisk foreldre som er på alder med oss....det er ikke unikt at vi er "gamle" :-) :-) :-)

Ha en strålende dag alle sammen!

Nå skal jeg arbeide littegranne - må sette inn sluttspurten før jeg går ut i permisjon... juhuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!

Da har jeg vært på kontroll,alt var helt normalt. Fin fosterlyd på 150.

Oppdaget igår at jeg hadde rundet over de magiske 100 dagene igjen,er nede i noen og 90,kommer ann på hvilken termin jeg bruker;-)

Har svømt idag og imorgen er det NAV og til arbeidsgiver å fylle ut permisjonspapirene,tiden flyr.

Gubben er hjemme,ikke akkurat i super form,og veldig sliten mentalt. Men bedre enn at han er borte i ukevis.-)

Burde sikkert komentert noen,men husker ikke helt i farten;-)

Så herlig at alt ser fint ut, Hønny! :D Og bra at mannen er hjemme. Du får fore ham med sunn mat, tran og vitaminer, så blir han nok frisk og rask igjen snart! :)

Og må innrømme at jeg ble litt provosert av den bloggen ja, men samtidig må man nesten le. Høres ut som vi bruker rullator hele gjengen :P

Personlig har jeg aldri følt meg mer klar for barn, og tror den roen vi har som modne mammaer er viktigere enn det eventuelle ekstra giret. Hurra for oss! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...