Litle Peanut Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Småen her har begynt å tulle på kveldene. Sovner fint kl. 19 slik han her gjort i mange måneder, men den siste uken har han våknet etter en time og er lysvåken. Han våkner i 6 tiden om morningen og har to lurer ila dagen, stort sett 3 timer tilsammmen og vi lar han ikke sove lenger enn til kl. 15. Han spiser godt og jeg tror ikke det er noe som plager han, for hvis vi tar han opp så er han så aktiv, skulle tro han hadde en propell i rumpa...hvis vi lar han styre på og legger han noen timer etter det så sovner han fint og er storfornøyd fordi han fikk leke litt lenger den dagen. Uffameg...hehe.... Han er forresten 10 måneder. Har dere noen gode råd???
RødRev Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 Tja, råd og råd.. men jeg er enig med deg! Ville forsøkt å kutte ned til én lur og se hva som skjer
zassy☆ Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Her er det også rart for tiden, snuppa er også akkurat 10 mnd, vurderer å prøve bare en lur, men skjønner ikke hvordan det kan gå, fikk du prøvd det Litle Peanut? Her har vi strevd med at hun våkner 4-5 på natta og ikke vil sove mer..de fleste gangene i det siste har hun sovet til kanskje 7 eller 8 etter noen timers våkentid på natta da.. og da er hun jo ikke trøtt (egentlig ikke så trøtt heller) før nærmere 11, sover bare en times tid og må da sove mer, her har vi prøvd å ikke la henne sove lenger enn 15 for at hun skal sovne på kvelden, men nå så kommer jo andre duppen som regel i den tiden og vi vekker henne rundt 16 og hun er meeeget sur...! Føler alt er bare rot igjen med legging og soving og tenker da at jeg må endre et eller annet, men hva, er det ikke tidlig å gå ned til en dupp?? og kommer hun ikke til å bli supergrinete hvis jeg prøver å holde henne oppe i timesvis før første dupp f.eks? Det er tanker jeg har.. ikke så lett assa! men vet det var en periode fra 3 til 2 dupper også der vi måtte tilpasse og hun var lit misfornøyd en liten uke før hun var tilvent.
Skoobidoo Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Lite avsporing: Miin er også 10 mnd og holder på å gå ned fra 3 til 2 dupper ;-)
Matrosen og Meg:) Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Her er også dagsoving, og nattesøvnen blitt noe helt annet i det siste. Om jeg har noen råd til deg vet jeg nå ikke, men jeg kan ihvertfall dele vår erfaring og vise at det er flere av oss:) Tidligere sov gutten min fra 19-07/08. superdeilig! Han hadde da to dupper på dagen, hvor den første var ca 10.30-12.00 og den siste 15.00-16.00. Våkentid på ca 3 timer mellom hver dupp. Det var aldri noe problem å legge han, hverken dag eller natt! Men så ble de gode rutinene snudd litt på hodet. og tanken har som med deg slått meg, kanskje det er på tide med en dupp. Men fryktelig usikker. Nå sover han fra 19.00 og våkner nesten hver eneste kveld 19.30-20.00 og vil bli bysset videre i søvn, noen ganger får han flaske, men svært sjeldent han vil ha den. Han er tydelig trøtt, men reiser seg opp i senga, baser, surver og skal alt annet enn å sovne. Jeg bærer han av prinsipp ikke i søvn, da jeg er redd dette kan bli en dårlig vane han da legger seg til, så det kan ta alt fra 1-2 timer før han sovner igjen. Så våkner han tidligere og har vært klar for morningen kl 04 og 06. sover aldri lenger enn 06. Dagsovingen har blitt vanskeligere også, han er kjempevanskelig å få til å sove den første duppen, men er tydelig trøtt, bare kjemper alt han kan for å ikke sove, som ofte ender med at han blir bysset. Som igjen er noe jeg ikke vil. Han kan sove alt fra 1-2 timer denne duppen, men som oftest bare 1 time, og da trenger han en dupp til. Problemet er at denne tar han altfor sent. Så jeg får det rett og slett ikke til å gå opp. Han skal jo begynne i barnehagen i august, og jeg tenker det vil være fint å ha 1 dupp innen den tid, men ikke hvis det ender med en survete og trøtt liten gutt. Det jeg ser på som en drømmerutine jeg vil prøve å få inn er at han sover fra 19-08 har en dupp kl. 12.00-14.00 og legger seg 19.00 igjen! Det hadde vært fantastisk! Men vegen dit føles lang, og jeg vet ikke helt hvordan å begynne. Sikkert ikke mye til hjelp dette, men vi sliter litt om dagen vi også. Her blir gutten min 10 mnd snart:)
Brillefint - Jadda! Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Prøv med en dupp. Blir den første for tidlig eller for kort - så vekk de til dupp nr 2. F.eks. etter 20 min. Her var dårligere nattesøvn første tegn på at det var på tide med 1 dupp, men det er en overgang. Kan hende dere må legge småttisene kl 1830. Unger er veldig forskjellige. Min sov 2 ganger til han var langt over året. Akkurat sluttet med å sove på dagen - 3,5 år.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 Jeg sliter vel egentlig med motsatt "problem". Her har snuppa tort sett sovet bare en gang i et par mnd allerede. Jeg forsøker å få til en liten dupp på ettermiddagen, men hun vil ikke. Våkner ca 7 hver morgen, og vi ligger i senga og koser oss en times tid. Mellom 10 og 10.30 blir hun vanligvis akutt trøtt og grinete og hun legger seg ute i vogna. Sover da gjerne i 3 timer. Våkner ofte ikke før nærmere 14. Legger seg for kvelden 18.30-19 en gang. Dersom hun sover litt på ettermiddagen drøyer hun gjerne til 19.30, men det lager krøll for rutinene på andre som også skal i seng;) hehe. Hun våkner iallfall to ganger pr natt ennå, men når hun legger seg sover hun oftest til klokka er iallfall ett. Jeg orker ikke stresse med å få henne til å sove mer på dagen. Hun er blid og fornøyd og blir sjelden grinete på ettermiddagen. Blir jo også greit for barnehagen til høsten at hun sover bare en gang;) MEn det er mange i den barnehagen som har to lurer når de starter, så tror ikke personale ser mørkt på det:)
Litle Peanut Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2012 Her er det også rart for tiden, snuppa er også akkurat 10 mnd, vurderer å prøve bare en lur, men skjønner ikke hvordan det kan gå, fikk du prøvd det Litle Peanut? Her har vi strevd med at hun våkner 4-5 på natta og ikke vil sove mer..de fleste gangene i det siste har hun sovet til kanskje 7 eller 8 etter noen timers våkentid på natta da.. og da er hun jo ikke trøtt (egentlig ikke så trøtt heller) før nærmere 11, sover bare en times tid og må da sove mer, her har vi prøvd å ikke la henne sove lenger enn 15 for at hun skal sovne på kvelden, men nå så kommer jo andre duppen som regel i den tiden og vi vekker henne rundt 16 og hun er meeeget sur...! Føler alt er bare rot igjen med legging og soving og tenker da at jeg må endre et eller annet, men hva, er det ikke tidlig å gå ned til en dupp?? og kommer hun ikke til å bli supergrinete hvis jeg prøver å holde henne oppe i timesvis før første dupp f.eks? Det er tanker jeg har.. ikke så lett assa! men vet det var en periode fra 3 til 2 dupper også der vi måtte tilpasse og hun var lit misfornøyd en liten uke før hun var tilvent. Tja prøvde og prøvde, en dag kanskje, for tror faktisk ikke vi får det til. Tror det er for tidlig. Han blir overtrøtt og skikkelig hyper og da får vi han ikke i seng. Skal vente litt. Når vi kutta den tredje duppen gikk det kjempefint. Tok bare en dag faktisk med sutring.Han var vel ganske klar da tenker jeg... Vi har hatt noen gode rutiner lenge nå. Våkner mellom 6 og 7, sover første dupp 9-halv ti, og andre rundt to tiden, slik at han aldri sover lengre enn 3, halv 4. Men nå er det et eller annet som har forandret seg,men men, ungene er sånn, de forandrer seg hele tiden. Får bare ta tiden til hjelp og håper ting blir bedre igjen snart.
Litle Peanut Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 4. juni 2012 Jeg sliter vel egentlig med motsatt "problem". Her har snuppa tort sett sovet bare en gang i et par mnd allerede. Jeg forsøker å få til en liten dupp på ettermiddagen, men hun vil ikke. Våkner ca 7 hver morgen, og vi ligger i senga og koser oss en times tid. Mellom 10 og 10.30 blir hun vanligvis akutt trøtt og grinete og hun legger seg ute i vogna. Sover da gjerne i 3 timer. Våkner ofte ikke før nærmere 14. Legger seg for kvelden 18.30-19 en gang. Dersom hun sover litt på ettermiddagen drøyer hun gjerne til 19.30, men det lager krøll for rutinene på andre som også skal i seng;) hehe. Hun våkner iallfall to ganger pr natt ennå, men når hun legger seg sover hun oftest til klokka er iallfall ett. Jeg orker ikke stresse med å få henne til å sove mer på dagen. Hun er blid og fornøyd og blir sjelden grinete på ettermiddagen. Blir jo også greit for barnehagen til høsten at hun sover bare en gang;) MEn det er mange i den barnehagen som har to lurer når de starter, så tror ikke personale ser mørkt på det:) Jeg syns egentlig det høres perfekt ut jeg Det er slik jeg vil ha det , hehe......Vet ikke hvorfor du prøver å få til en lur til, hvis hun er bli og fornøyd. Du slipper også å stresse med å gå ned til en lur senere, når hun selv har laget det slik allerede nå.
Litle Peanut Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 4. juni 2012 Prøv med en dupp. Blir den første for tidlig eller for kort - så vekk de til dupp nr 2. F.eks. etter 20 min. Her var dårligere nattesøvn første tegn på at det var på tide med 1 dupp, men det er en overgang. Kan hende dere må legge småttisene kl 1830. Unger er veldig forskjellige. Min sov 2 ganger til han var langt over året. Akkurat sluttet med å sove på dagen - 3,5 år. Det var veldig lurt, det med å vekke han ja....Skal teste det når den tid kommer, for å har jeg funnet ut at han er for liten til det .....
Vilruge Skrevet 4. juni 2012 #11 Skrevet 4. juni 2012 Her er det i hvert fall en dupp fra i morgen den dag!!! Blir helt "sprø" av dette her. Vi har forsøkt å legge lillegull i to timer nå, men hun bare fjaser, jodler og nå har hun lagt rolig (og laget koselyder) i nesten en time uten å få sovne. Hun er nettopp blitt 10 måneder. Hun sover for så vidt greit de to du duppene hun har, men dette kveldsgreien går bare ikke. HELE kvelden går jo! (mannen er inne hos henne nå så jeg kan få blåst av litt :-S )
Pix Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 Min er også tullete! 10 mnd om en uke. Problemet her er at hun trenger så mye våkentid for å sove. Da blir lur nr 2 alltid for sen ift leggetid. Har prøvd senere leggetid i forhold til soving men da blir det bare tull. Men å holde henne våken fra morgenen er vanskelig! 5 timer er mye! Men er det bare en tilvenning?
MaRiAnNe_85 Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Med mine to snupper har jeg ved ca 10mnd alderen gått fra 2 dupper til 1 dupp. Det er selvsagt en overgangsfase hvor de kan bli litt trøttere mot kvelden,men da sovner de( iaf mine unger) til gjengjeld fortere:) Sikkert greit å få inn den rutina hjemme før oppstart i barnehagen. Det jeg har merket,derimot, er at unger er SVÆRT forskjellig. Har nå fått 3.mann og det som fungerte på de to andre fungerer ikke på han. Så som de andre sier, man må bare prøve seg frem Om du tror det er på tide å gå fra to dupper til en om dagen, så stemmer nok dette
Ooops I did it AGAIN Skrevet 5. juni 2012 #14 Skrevet 5. juni 2012 Jeg sliter vel egentlig med motsatt "problem". Her har snuppa tort sett sovet bare en gang i et par mnd allerede. Jeg forsøker å få til en liten dupp på ettermiddagen, men hun vil ikke. Våkner ca 7 hver morgen, og vi ligger i senga og koser oss en times tid. Mellom 10 og 10.30 blir hun vanligvis akutt trøtt og grinete og hun legger seg ute i vogna. Sover da gjerne i 3 timer. Våkner ofte ikke før nærmere 14. Legger seg for kvelden 18.30-19 en gang. Dersom hun sover litt på ettermiddagen drøyer hun gjerne til 19.30, men det lager krøll for rutinene på andre som også skal i seng;) hehe. Hun våkner iallfall to ganger pr natt ennå, men når hun legger seg sover hun oftest til klokka er iallfall ett. Jeg orker ikke stresse med å få henne til å sove mer på dagen. Hun er blid og fornøyd og blir sjelden grinete på ettermiddagen. Blir jo også greit for barnehagen til høsten at hun sover bare en gang;) MEn det er mange i den barnehagen som har to lurer når de starter, så tror ikke personale ser mørkt på det:) Jeg syns egentlig det høres perfekt ut jeg Det er slik jeg vil ha det , hehe......Vet ikke hvorfor du prøver å få til en lur til, hvis hun er bli og fornøyd. Du slipper også å stresse med å gå ned til en lur senere, når hun selv har laget det slik allerede nå. Var nok mest for å se om hun da sov litt bedre på natten... Men har vel i grunnen bare innfunnet meg med at hun ikke vil sove mer enn en gang på dagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå