Gå til innhold

Seteleie - keisersnitt eller vaginal fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga. seteleie og stort barn har jeg fått valget om å bli satt i gang eller få keisersnitt, begge i uke 39. Har tidligere vært igjennom haste-KS, som fysisk sett gikk veldig fint. Sitter egentlig på gjerdet, og vet ikke helt hva jeg skal velge.

Kan dere hjelpe meg med å lage en for/mot-liste, evt. dele egne erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring med seteleie selv , men har lest tidligere at ved seteleie hos førstegangsfødende skal man ha KS . Om det stemmer vet jeg ikke , men har jo snakket med noen som fødte vaginalt allikevel.

Når har du jo en fødsel bak deg , så det er ikke samme da. Men hvis barnet er stort og ligger i tillegg i seteleie , så ville jeg absolutt valgt KS. Stort barn er utfordring i seg selv ,seteleie er enda verre ,og har lest her på bim at det t mye vondere å bli satt i gang enn når fødsel begynner av seg selv . Så jeg stemmer for KS .

Ved igangsetting: mye vondere enn naturlig start , risiko for at det drøyer i tid og ender til slutt i hastesnitt allikevel , stort barn i seteleie = du kan revne ganske mye og muligens bli ødelagt nedentil

KS : selv med alle mulige komplikasjoner er det tryggere , du revner på ingen måte, sparer deg for ekstra smerter , barnet er ute på 30 min uten at du er utslitt eller ødelagt nedentil

Skrevet

Jeg har ikke født noe barn i seteleie, men har blitt satt i gang. Jeg ble satt i gang i uke 34 grunnet tidlig vannavgang med første mann. Jente nummer to kom naturligt og slik en fødsel skal være.

Jeg kan ikke si det var noe forsjell hos meg på å bli satt i gang, eller å komme i gang naturlig. Fødsel nummer to gikk raskest, men det bruker den ofte gjøre også..

Nå ligger jente mi i magen i skråleie, og jeg kjenner hodet oppover.. Jeg frykter at hun ikke legger seg til og det skal bli KS. Mulig hun rigger litt på seg og planter rumpa nedover.. Jeg kommer nok til å være skeptisk til en setefødsel og vil nok bli redd for at hodet skal sitte fast.. Samtidig ønsker jeg absolutt ikke noe KS.. En kommer seg jo mye senere til igjen ved KS, og kan ha smerter i operasjonssåret opp mot et år etter.. Jeg tror jordmødrene hadde klart å overtale meg til å føde i sete, men jeg hadde vært redd, ja!!

har du født normalt før? Om det er første barnet, og du ikke har hatt noen fødsler tidligere, så hadde sikkert jeg personlig gått for KS.. Siden jeg har hatt to lette fødsler, der barna fint har kommet ut normalt, så er jeg mer usikker, for det kan jo virke som det er god plass i bekkenet mitt..

Lykke til med valget!!

Skrevet

Hei jeg er i nesten samme sitvasjon som deg. Jeg skal føde på rikshospitalet og har et barn i seteleie, dette er hva jeg fikk som råd.

Førsegangsfødene kan helt fint føde vaginalt i seteleie så lenge kriteriene tilsier det, det vil si at bekken målet er tilfredstilende, hodemålet til babyen er innenfor det normale og babyen ikke er over 4 kg, Overlegen sa til meg at det er hodemålet de er mere nøye på en vekten på barnet.

Er disse kriteriene infrid anbefaler de førsegangs fødene vaginal fødsel en keisersnitt fordi at om man har keisersnitt kan det føre til komplikasjoner i senere graviditeter og fødsler. Men om du alerede har hatt keisersnitt trenger du jo ikke og tenke på det når du skal ta et valg nå. Men det tenkte legene og jeg på når jeg skulle velge.

Nå sa legene til meg at de er veldig nøye på hvem de anbefaller setefødsel og de tar aldri noe sjangser med målene.

Jeg har valgt setefødsel, men om den lille ikke har kommet om noen uker skal vi måle babyen på nytt og om den da er over 4 kg blir det keisersnitt.

Jeg er konfortabel og trygg på valget med setefødsel da jeg vet at det er dyktige leger som godkjente dette, men det viktigeste er og følge magefølsen din. Kansje det er enklere for deg og velge keisersnitt om du alerede har tatt det fra før? Nå vet ikke jeg om du skal føde på et stor eller lite sykehus, men jeg føler meg i trygge hender på riksen når det kommer til setefødsel, men har møtt mye reaksjoner fra venner og famile når jeg sa at jeg hadde valgt setefødsel og ikke keisersnitt så det er mye fordommer der ute når det kommer til setefødsel

Skrekkhistorier finnes det like mye av i hode som i setefødsel.

Ta det valget som er riktig for deg, da blir det altid bra. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...