Hedda39 Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Jeg tar ikke folat,.. da skulle jeg tatt det nå i 4,5 år.. og tror vel ikke det er bra heller!!!???? Lurer egentlig på om jeg gjør riktig,.. kanskje heg angrer den dagen jeg blir gravid??
RTprøver Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 (endret) Vel, viktig og viktig, men jeg gjør det ihvertfall Det er jo anbefalt at man begynner på folat ca 1-3 mnd før planlagt graviditet, men ikke påbudt Men det har ihvertfall jeg gjort, før hvert forsøk Endret 31. mai 2012 av RTprøver
monky Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 har blitt endel folat etterhvert ja;) verdiene holder seg høye en stund , så man trenger kanskje ikke ta hver dag mellom hvert forsøk, men kanskje fra medisinoppstart?
RTprøver Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 Lurt, monky : Og det at man tar hver dag i starten av svangerskapet er nok det viktigste Mange blir jo uplanlagt gravid, og de får friske og flotte barn selv om de gjerne ikke begynner på folat før 1-2 mnd ut i svangerskapet
snuppo Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 jeg bruker å begynne på det 14 dager før innsett ca. før tok jeg hele tiden...men da dette tok tid, gadd jeg ikke
dincene Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 Folat er jo b-vit og dei hopes ikke opp i kroppen men skylles ut det som kroppen ikke trenger. Så man kan ikke ta for mye av den. Jeg tar den og har tatt den i flere år nå. Forresten, jeg leste på ønskeforumet tror jeg at ei dame fikk anbefalt å ta veldig store doser folat sammens med IVF, jeg tørr ikke å si om hun tok 5 eller 10 tbl nå, men gravid ble hun Jeg tar jo bare en hver dag....
dincene Skrevet 31. mai 2012 #8 Skrevet 31. mai 2012 Lurt, monky : Og det at man tar hver dag i starten av svangerskapet er nok det viktigste Mange blir jo uplanlagt gravid, og de får friske og flotte barn selv om de gjerne ikke begynner på folat før 1-2 mnd ut i svangerskapet Mange, ja. Men tenk om du får en unge med ryggmarksbrokk..... skal du ikke tenke i etterkant, hvorfor kunne jeg ikke tatt den tabletten?
monika70 Skrevet 31. mai 2012 #9 Skrevet 31. mai 2012 Folat er egentlig svært viktig å ta, og helst før man blir gravid og de første mnd. Det er jo de første mnd som er de aller viktigste i fosterutviklingen. Da blir jo alle viktige organer dannet! Mangel på folat kan i verste fall gi ryggmargsbrokk. Legen min sier de han har vært utfor som har fått barn med ryggmargsbrokk IKKE tok folat.. og mente at tok du folat var du nærmest garantert å ikke få denne misdannelsen på barnet. Det er forståelig at man kan bli lei å ta denne tbl i lang tid mellom forsøk. Men som Dincene sier, vil det være utrolig kjipt å tenke på i ettertid at -hvorfor tok jeg ikke denne tabletten?? Det er jo faktisk anbefalt å ta den- Nei ikke påbudt, ingen kan tvinge deg. Men hva om du skulle være av de uheldige som får barn med ryggmargsbrokk... DA er det litt sent! Men selvfølgelig blir de fleste barn født friske og fine, selv uten folat!
Hedda39 Skrevet 31. mai 2012 #10 Skrevet 31. mai 2012 Da fant jeg frem krukken,.. og jeg to to jeg: Lurer litt på om jeg skal ta flere,- om det kan gjøre forholdene bedre for at eggen skal feste seg og dele seg som det skal???? Vært litt sløv i det siste, men nå står babyklister, albyl- e og folat på kjøkkenbenken! Noe bør jeg bør sette frem??? Forbereder meg til fryseforsøk i naturlig syklus,.. hååååper mensen kommer snart. Sluttet på progynova i går,.. håper blødningen snart er på plass!!!
sonja77 Skrevet 31. mai 2012 #12 Skrevet 31. mai 2012 Forebygger ryggmargsbrokk så bør absolutt taes, er b vit så det er jo en god ting. Jg har fått bedre hår og negler som bonus over tid:)
sonja77 Skrevet 31. mai 2012 #13 Skrevet 31. mai 2012 0'4 er den dosen man skal ta før og tre mnd etter graviditet. Å doble dosen skal man ikke gjøre!
sonja77 Skrevet 31. mai 2012 #14 Skrevet 31. mai 2012 Har ingenting med å få det til å feste seg, er forebygging Anne ryggmargsbrokk som er hoved fokus.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #15 Skrevet 31. mai 2012 Det er litt forskjellig hvor stor dose man skal ta - det varierer fra land til land. Og så står det, at det er ikke negative bivirkninger av å ta mere. Det er en vannløselig vitamin, det vil si - det som er til overs blir skylt ut av kroppen.
sonja77 Skrevet 31. mai 2012 #16 Skrevet 31. mai 2012 Det er med på å danne DNA arvestoffet og oppbygging av proteiner. Anbefalt dosering ifht gravide er 0,4. De som tar det av vanlige årsaker tar 0,2 og har du store b vit mangler pga sykdom i bukspyttkjertelen og tarm system tar man 1 mg. Mao tar man anbefalt dosering på 0,4 så sant ikke legen ordinerer annet.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #17 Skrevet 31. mai 2012 "Fruktbarhet Folat er nødvendig for fruktbarheten hos både menn og kvinner. Hos menn, bidrar det til spermatogenesen. Hos kvinner, derimot, bidrar det til oocytten modning, implantasjon, placentation, i tillegg til de generelle virkningene av folsyre og graviditet. Derfor er det nødvendig å få tilstrekkelige mengder gjennom kosten, for å unngå subfertilitet." Masse interessant: http://forum.snartma...p/t-353919.html "Mammatil3 12-04-2010, 08:18 Ja, jeg har og hørt at folsyre minsker faren for abort, og kjenner til de som har habituell abort som spiser sterk folsyre.. Ja, det stemmer. Min lege fortalte at de ofte setter disse kvinnene i behandling med opp til tidobbel folatdose, så det at folat øker risikoen for SA har jeg overhodet ingen tro på."
RTprøver Skrevet 31. mai 2012 #18 Skrevet 31. mai 2012 Lurt, monky : Og det at man tar hver dag i starten av svangerskapet er nok det viktigste Mange blir jo uplanlagt gravid, og de får friske og flotte barn selv om de gjerne ikke begynner på folat før 1-2 mnd ut i svangerskapet Mange, ja. Men tenk om du får en unge med ryggmarksbrokk..... skal du ikke tenke i etterkant, hvorfor kunne jeg ikke tatt den tabletten? Nei, jeg er jo enig med deg jeg! Folat er viktig Det jeg mente er at de som ikke planlegger graviditeten tar jo ikke folat i de nødvendige månedene før graviditeten Man bør ta forhåndsregler, men poenget mitt er at det går som oftest bra med dem som ikke gjør det også Opp til hver enkelt, rett og slett! Min svigerinne "orket" ikke å ta folat når hun ble gravid... Jeg skjønner det ikke, men det gikk da heldigvis greit selvom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå