Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Vi var på visning på et hus vi likte veldig godt i går ettermiddag, og i dag har vi vært gjennom en budrunde. Til slutt var det bare vi som bød mot selger, og selger som ikke ville godta budene våre, de andre trakk seg og det siste budet som ble gitt som ikke var vårt var på 90 000 under prisantydning. Vårt siste bud i dag var prisantydning, noe som heller ikke ble godtatt av selger. Selger sa, dette ble formidlet via megler, at han i utgangspunktet ikke ville godta noe bud som var mindre enn 100 000 over prisantydning... Megler sa da at selger likevel må ta stilling til alle bud, så vi kan by under dette... Jeg har null erfaring med dette. Hvor vanlig er det at selger er så restriktiv når det kun er 1 interessert. De andre falt jo av lenge etter oss, og om vi byr 100 000 over så er det altså 190 000 mer enn det budet der de andre interesserte datt av. Huset er egentlig "billig" (om det går for 100 000 over), hvis en ser både på landsbasis og på kvadratmeterprisen i kommunen, Det er god standard på det. Og vi kan flytte rett inn. Er fint med fine farger på veggene og fine gulv. Men det er noen mangler som må rettes på, blant annet har det ikke garasje.. Grunnen til prisen er at det ligger på landet, men likevel kun 20 minutters kjøring unna to middels store byer, og halvannen time med tog til Oslo. Ifht standard er det vanskelig å få tak i så god standard til denne prisen dersom man vil bo midt i byggefelt, men det trenger vi egentlig ikke. Så ja, det var mye info om huset, men lurer på dette med budrunder da.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Hvis jeg absolutt ville ha hatt huset, så ville jeg kanskje ha slengt på 20.000 til og sagt at det er så langt jeg vil gå. Ferdig med det. Hvis du ikke kan leve uten det huset, må du vel bare godta det selger vil for å være sikker på å få det. Har du is i magen og ønsker deg huset men vet at du godt kan leve med noe annet, så gi deg nå. Kanskje vil selger få mer på en annen budrunde, som du også kan være med på forsåvidt, kanskje vil selger gi etter og selge til det budet han har fått. Det er ikke noe rett eller galt - så lenge man ikke er tankeleser eller av andre grunner vet hvor selger befinner seg.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 Ofte har de som selger bestemt seg for en laveste pris de vil selge for og om de ikke oppnår denne prisen selger de ikke. Det er flere som legger hus ut for salg, men som ikke er nødt til å selge om de ikke får prisen de vil ha.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 Det er jo selvfølgelig hvor "ille" du vil det huset Men jeg skulle ha ventet litt. Dem er jo nødt å informere dere om det dukker opp flere som er interessert i. Egentlig er sommeren også den beste tida å kjøpe hus på og den dårligste å selge det. Færre på visninger.
Miitii Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 Det kommer helt an på hvor sterkt dere ønsker å kjøpe huset. Selger er i sin fulle rett til å godta eller avvise et hvert bud, uansett hva prisantydning er satt til. Det er surt å by "over seg selv" når ingen andre er med i budrunden. Dere kan jo fint si at dere ikke vil gå høyere, men da risikerer dere jo at andre kommer på banen senere og byr høyere og da blir jo prisen høyere til sist. Personlig så er jeg veldig restriktiv i slike budrunder, og nekter å by over meg selv...men da er jeg også villig til å miste huset om selger nekter å selge for den summen.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Jeg hadde hatt is i magen. Huset blir jo ikke solgt uten at dere får det med dere uansett. Megleren kommer definitivt til å ringe dere dersom det kommer en annen kjøper på banen, i og med at dere er så interesserte Kanskje blir det flere visninger og nye budrunder. Men de får neppe en høyere pris, det er snart ferie og da er folk bortreist. Jo lengre tid det går uten interesse, jo mer vil selger få "panikk" og være villig til å gå med på et lavere bud. Si at dere ikke er villige til å gå høyere, og begynn å lete etter noe annet. Mannen min og jeg var ute for noe av det samme; vi var ikke villige til å gi mer enn 90 000 under prisantydningen vi da. Og da ville ikke selger selge. Greit sa vi; dere er flere hus her ute vi kan like. Og gjett hvem som kom krypende en uke senere og var villige til å selge til 90 000 under prisantydning? Men da hadde vi allerede kjøpt noe annet. Og de har ennå ikke fått solgt, nesten en måned senere...
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 Det er som megler sier, slik at selger vil måtte vurdere budet deres. Det er noe snodig at ikke prisantydning er nettopp det, en pris selger antyder han vil kunne selge til. Jeg ville budt under, slik du tenker. Jeg gjorde det på en leilighet jeg bød på, jeg bød 100.000 under. Da sa megler at de ikke aksepterte budet, men at de var veldig interesserte i å selge. Jeg la på 40000 og de slo til. Da var de bare noen få prosent unna prisantydningen, som var det de hadde håpet å få. Det er mye skriving o boliger som går langt over prisen som er forventet, det er kanskje det selgeren deres har fått med seg og derfor han oppfører seg litt rart?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 Det kommer helt an på hvor sterkt dere ønsker å kjøpe huset. Selger er i sin fulle rett til å godta eller avvise et hvert bud, uansett hva prisantydning er satt til. Det er surt å by "over seg selv" når ingen andre er med i budrunden. Dere kan jo fint si at dere ikke vil gå høyere, men da risikerer dere jo at andre kommer på banen senere og byr høyere og da blir jo prisen høyere til sist. Personlig så er jeg veldig restriktiv i slike budrunder, og nekter å by over meg selv...men da er jeg også villig til å miste huset om selger nekter å selge for den summen. Det kommer helt an på hvor sterkt dere ønsker å kjøpe huset. Selger er i sin fulle rett til å godta eller avvise et hvert bud, uansett hva prisantydning er satt til. Det er surt å by "over seg selv" når ingen andre er med i budrunden. Dere kan jo fint si at dere ikke vil gå høyere, men da risikerer dere jo at andre kommer på banen senere og byr høyere og da blir jo prisen høyere til sist. Personlig så er jeg veldig restriktiv i slike budrunder, og nekter å by over meg selv...men da er jeg også villig til å miste huset om selger nekter å selge for den summen. Sant nok. Men dersom man ikke får solgt et hus etter visningsrunde/budrunde, så er det jo ganske så naturlig å senke prisantydningen. Dermed blir kanskje boligen billigere
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #9 Skrevet 30. mai 2012 Det er jo helt idiotisk å nekte å selge til under 100 000 over prisantydning, da bør de jo sette prisantydningen høyere. Vi skal selge vår enebolig nå og har satt prisantydning femtitusen under takst, fordi det klinger som en god å,ris og vi tror taksten er litt høy og vi er villige til å selge for den summen. Ville vi solgt for hundretusen over takst, hadde vi satt prisantydningen deretter. Her er det selger som skyter seg selv i foten, evt må han ta flere visninger og det koster penger det også... Megler burde i forkant instruert selger på hvordan slikt fungerer og dermed satt prisantydningen høyere.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #10 Skrevet 30. mai 2012 Veldig viktig at dere har en makspris for hvor mye dere ønsker å gi for huset. Det er lett å bli revet med i en budrunde, eller å bli presset til å gå opp ti-tjue-hundre tusen når man ikke helt vet hva man vil... Holdt hodet kaldt
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #11 Skrevet 30. mai 2012 Det kommer helt an på hvor sterkt dere ønsker å kjøpe huset. Selger er i sin fulle rett til å godta eller avvise et hvert bud, uansett hva prisantydning er satt til. Det er surt å by "over seg selv" når ingen andre er med i budrunden. Dere kan jo fint si at dere ikke vil gå høyere, men da risikerer dere jo at andre kommer på banen senere og byr høyere og da blir jo prisen høyere til sist. Personlig så er jeg veldig restriktiv i slike budrunder, og nekter å by over meg selv...men da er jeg også villig til å miste huset om selger nekter å selge for den summen. Det kommer helt an på hvor sterkt dere ønsker å kjøpe huset. Selger er i sin fulle rett til å godta eller avvise et hvert bud, uansett hva prisantydning er satt til. Det er surt å by "over seg selv" når ingen andre er med i budrunden. Dere kan jo fint si at dere ikke vil gå høyere, men da risikerer dere jo at andre kommer på banen senere og byr høyere og da blir jo prisen høyere til sist. Personlig så er jeg veldig restriktiv i slike budrunder, og nekter å by over meg selv...men da er jeg også villig til å miste huset om selger nekter å selge for den summen. Sant nok. Men dersom man ikke får solgt et hus etter visningsrunde/budrunde, så er det jo ganske så naturlig å senke prisantydningen. Dermed blir kanskje boligen billigere Ikke alle som gjør det. En veninne trakk bare hele hussalget og ble boden de selv da de ikke fikk prisen de ville ha.
It's all about me Skrevet 30. mai 2012 #12 Skrevet 30. mai 2012 Opplevde en gang det samme, at vi var eneste som la inn bud og at selger sa nei til prisantydning. Det provoserte oss voldsomt og presset det vi kunne tilbake. Sa noe sånt som at har de satt den prisantydningen får de selge til den prisen også, ble sinte på megler og sa at de hadde 20 minutter på å akseptere budet vårt. At 20 minutter var det vi brukte på å legge inn et bud på en tilsvarende leilighet som var ønske nummer 2. Vi fikk leiligheten til prisantydningen.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #13 Skrevet 30. mai 2012 Ikke alle som gjør det. En veninne trakk bare hele hussalget og ble boden de selv da de ikke fikk prisen de ville ha. Det er sant. Men dersom selger faktisk er avhengig av å selge, så blir fort prisen lavere. Og flesteparten selger jo fordi de har et stort behov for å flytte. Utgifter til megler blir på flere titusener, og det er mye jobb involvert i å klargjøre huset og ha møte med megler/fotograf/takstmann osv osv. Troir nok de aller fleste som legger ut bolig til salgs er gira på å få solgt. HI, er det flere hus i nærheten som dere syns er like aktuelle? I så fall ville jeg hatt is i magen. Megler ringer dere jo uansett om noen andre legger inn bud, så dere har makta her.
Miitii Skrevet 30. mai 2012 #14 Skrevet 30. mai 2012 Helt klart! Jeg har selv fått en leilighet 300 000 under prisantydning, men det var da markedet var på sitt laveste (jan 2009). Det er også derfor jeg nekter å by over meg selv, men det er bare viktig å være sikker på sine egne prioriteringer og vite hvor mye man har lyst på akkurat den boligen. Noen ganger kan det svare seg å gi litt ekstra for å¨sikre seg den, men alt man byr over seg selv er jo kun gevinst for selger og sånn sett "tap" for kjøper
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #15 Skrevet 30. mai 2012 Slapp av, dere er eneste budgiver og har all makt her. De andre interessentene ligger jo laaangt unna hva selger krever; syns ikke at dere skal la dere presse. Hold hodet kaldt De kommer nok krypende ila et par uker.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #16 Skrevet 30. mai 2012 Vil bare kommentere at prisantydningen er jo "feil" om selger ikke vil selge til prisantydning. Syns man skal være fornøyd da. Selger burde jo gitt beskjed til megler om at han syns prisantydning var for lav. Blir litt for dumt å si nei til prisantydning syns jeg, men han har jo selvfølgelig lov til det da. Hvor lurt det er vet jeg ikke... Tror jeg ville hatt is i magen hvis jeg var deg!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #17 Skrevet 30. mai 2012 Vi har nettopp solgt og var ikke avhengige av et salg. Solgte til prisantydning etter at budgiver bød 90 000 over seg selv ila en times tid. Tror vi brukte verdens beste megler egentlig. Nok om det. Vi solgte fordi leiligheten vi bor i begynner å bli liten, men vi hadde absolutt ikke noe presserende behov for å flytte akkurat nå. Dermed valgte vi å legge ut leiligheten på en tid der markedet var kjempegodt (rett før påske) og se hvordan det gikk. Hadde vi ikke fått prisantydning hadde vi ikke solgt, men trukkes oss raskt ut og ventet et halvt års til før vi hadde lagt oss ut igjen. Dette av rent taktiske årsaker. Synes dere skal vurdere hvor langt dere er villige til å gå prismessig. Kanskje spørre om en privatvisning der selger kanskje kan være tilstede og høste noen opplysninger - om de har kjøpt ny bolig allerede f.eks. Hvilken pris de ser for seg (megler har jo allerede formidlet dette, men det kan være greit med en dialog med selger direkte). Videre kan det være lurt å kontakte den megler som dere vil bruke til å selge deres bolig allerede nå. Meglere vet ofte mye om de forskjellige objektene og taktikker i budrunder og kan hjelpe dere litt på vei her også. Vi fikk i hvertfall masse taktiske råd fra vår megler som var helt supre! Inside råd om megleren som selger huset kan også være nyttig om dere vil spille taktisk. Her er det masse som spiller inn! Hent info er mitt råd og bestem dere for en grense. Spill selv med åpne kort, men vent gjerne litt før dere evt byr over dere selv. Gir dere intrykk av å være for interesserte tror gjerne selger(megler) at dere er villige til å by langt over dere selv. Gjør dere dette med en gang (om så bare litt) så sender dere et ganske uheldig signal om dere ikke da byr den prisen selger vil ha med en gang. Det viktigste er egentlig en god dialog med flere meglere som kjenner markedet. Gjerne en annen megler enn akkurat den som selger huset..
geitemarken Skrevet 30. mai 2012 #18 Skrevet 30. mai 2012 Huset er ikke mer verdt enn folk er villige til å betale, husk det og viste formidle det gjerne til megler også. Om dere derimot får huset er jo avhengi om de er nødt å selge eller om de kan sitte på det til de får den prisen de selv mener det er verdt. Har huset ligget lenge til salgs? Om det ikke har det ville jeg definitivt ha hatt is i magen. Om andre legger inn bud får dere beskjed og kan være med der. Og dere kan vente til midt i fellesferien å legge inn nytt bud da. Jeg sier fellesferien fordi folk er på ferie da og da har dere evt færre konkurenter og det er godt mulig at eieren da skjønner at markede ikke er villig til å by 100 000 over takst. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #19 Skrevet 30. mai 2012 #17 igjen: Nå er jeg vant til markedet i og rett utenfor oslo (mot vest) så jeg vet ikke akkurat om markedet er sammenlignbart, men om det er et relativt hett marked ville jeg nok hatt litt is i magen sa,tidig som jeg ikke ville ventet alt for lenge. De fleste her har en forventning om et raskt avklart salg og å vente et par dager kan faktisk gjøre mye med psyken til selger. Grunnen til at du ikke bør vente for lenge heller er at det når som helst kan komme til nye interessenter på boligen. De fleste bruker alikevel et par-tre dager på å få sett boligen etc, så dere er nok alene som budgivere en liten stund til. Bruk det! Om det kommer inn flere interessenter er det umulig å vite hvilken pris de er villige til å gi for objektet, så det er jo en lite ønskelig situasjon. Om markedet er tregere enn i oslogryta kan (og kanskje bør) dere vente lenger for å oppnå samme psykiske effekt for selger. Det kan virke mot sin hensikt å by bare noen tusen over seg selv med en gang. Anbefaler igjen å ta kontakt med et meglerkontor i området som ikke er selger til deres ønskede bolig og "høste" informasjon. Si at dere ser på bolig i området og lurer på aktuelle objekter, ant på visninger, trykk i markedet, etc.. Lykke til!
Gjest Mafan Skrevet 30. mai 2012 #20 Skrevet 30. mai 2012 HI her! Tusen takk for mange gode råd! Her var det mye nyttige tips. Vi er på en måte litt "desperate", vi skal flytte fra en annen kant av landet, og vi trenger en plass å bo... Huset er veldig bra, og vi har så lyst å få ting avklart. Nå drar vi snart tilbake til den andre kanten og det er en stund til vi kan gå på visninger igjen. Samtidig er vi litt "sta", og føler at selger har oss i sin hule hånd.. Skulle tro han var synsk jo... Litt rart at han tør å gamble slik, og jeg er enig i at om han ønsker å selge for 100 000 over så burde han satt opp prisantydningen. I tillegg sa megler, da selger avslo det nest siste budet som var 30 000 under prisantydning at "dere er ikke så langt ifra hverandre", neivel? 130 000 til er jo et stykke unna spør du meg, så jeg skjønner ikke helt hva de driver med.
Gjest overlord Skrevet 30. mai 2012 #21 Skrevet 30. mai 2012 Her syns jeg megler opptrer lite seriøst. Da vi skulle selge sa vi hva som var det minste vi ville akseptere. Da ble prisantydningen satt til dette, selv om det var høyere enn takst. Megler sa at man skulle være villig til å selge til prisantydning, om ikke var den villedende.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #22 Skrevet 30. mai 2012 kanskje et hint om at selger egentlig godtar 50 000,- over? Er dette drømmehuset så betyr jo ikke 50 000 så mye i det store og hele. Hvis dette er huset dere skal bo i, er det verdt å være så sta?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #23 Skrevet 30. mai 2012 kanskje et hint om at selger egentlig godtar 50 000,- over? Er dette drømmehuset så betyr jo ikke 50 000 så mye i det store og hele. Hvis dette er huset dere skal bo i, er det verdt å være så sta? #17 igjen.. Husk at megler skal selge huset. Når han sier at dere ikke står langt ifra hverandre så merker du jo selv hvilken psukologiske effekt dette har. Sett dere ned i kveld og bestem dere for hvor mye dere er villige til å gi. Ring en annen megler som selger hus i nærheten og hent litt opplysninger om markedet. Spør megler på huset dere ønsker om de planlegger nye visningsrunder etc.. All informasjon er viktig informasjon om dere vil spille taktisk. Vent en dag eller to til og legg inn et bud på det beløpet dere er villige til å gi, samtidig som dere presiserer at "her stopper det". Gi en rimelig frist, men ikke kjempelang, kanskje et par timer? Kan ikke garantere at det ikke kommer inn nye interessenter som snapper det, men om dere ikke er villige til å gå opp 130 000 så er jo den muligheten åpen helt til de selger uansett. Ikke la selger ha dere i hans hule hånd, men prøv å distansere dere litt og ta det litt med ro. Sansynligvis vil det dukke opp noe annet som passer dere like godt om det ikke blir dette huset (selv om det kan være nesten umulig å forestille seg nå.) Igjen: lykke til!! Oppdater gjerne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå