Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var vi på 15 mnd kontroll, jeg ba de måle hodeomkretsen siden sønnen min sitt hode er betydelig mindre enn de fleste andre på hans alder. Hodet har bare vokst med 0,3 cm på 3,5 mnd.

Ved fødsel var han 37 cm rundt hodet, det gikk nedover ganske raskt etter det, og siden har det vært litt mer stabilt, men fremdeles har det gått nedover. Nå var han under den laveste linjen på kurven. 45,5 cm.

Så...er det noen som har opplevd det? Var det noe galt?

Helsesøster og lege på helsestasjonen, sa vi måtte kontakte fastlege for å få henvisning til spesialist, slik at vi får tatt bilder av hodet hans.

Jeg har egentlig vært ganske rolig til nå, fordi han har en fin utvikling. Krabba og reiste seg da han var 6,5 mnd, tok de første skrittene alene da han var 9,5 mnd, og gikk over alt da han var 11 mnd. Nå springer han stødig rundt, og er veldig aktiv. Prater mye. Så ingen ting skal jo tilsi at noe er galt, heller. Eller? Og hva kan det i såfall være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært borti det med for lite hode, derimot motsatt. Her er knotten stor i hodet.

Han ligger øverst på kurven, men fortsatt innenfor normalen.

Vi ble sendt på poliklinikken på sykehuset og tok ultralyd av hodet, men de fant ingenting galt.

Barnelegene ba oss senke skuldrene og bare slappe av, ingenting galt.

Det er arvelig. Papsen her i huset er litt stor i hodet og det har småen arvet.

Tror du skal slappe helt av jeg, så lenge han utvikler seg helt normalt. Spiser og drikker godt, krabber, går, begynner å bable osv så er nok alt bare bra :)

Ingen barn er like.

Skrevet

Jenta mi på 13 mnd har også lite hode.

Hos henne stoppet det litt opp i vekst i 3 mnd alderen. Vi skiftet helsestasjon pga flytting akkurat på den tiden, så helsesøster på den gamle helsestasjonen ville jeg skulle ta kontakt med den nye helsestasjonen så raskt som mulig slik at de fikk holde øye med om hodet vokste. Fikk time hos lege der, men hun syns ikke det var grunn til bekymring.

Hun mente det var pga hodefasong og at det nok er arvelig med lite hode, både jeg og pappaen har små hoder, det samme med storebroren.

Hun er generelt liten da, 8,5 kg og 74 cm nå ved 13 mnd.

Hun var 35 cm rundt hodet ved fødsel og var 44,5 cm på kontroll i forrige uke. Vi må ha oppfølging på vekst nå framover fordi vekt og lengde omtrent har stagnert siste månedene. Hun har hatt dårlig vektoppgang siden fødsel, så er godt mulig at det bare er sånn hun er (god forbrenning?)

Hun er sen motorisk, men ligger bra an språklig, så er ingen som er bekymret sånn sett.

Hun er også plaget med magen, så det og kan ha en innvirkning.

Skrevet

Hei!

Min gutt har også lite hode, målt til 45 cm på 15 mnd kontrollen. vekt 8800 og 72 lang.

Vi skal på ekstra oppfølging en eller annen gang i sommer. Gutten min utvikler seg fint og det er ingen tegn til bekymring, så jeg tenker vel egentlig at han blir liten og lav som sine foreldre (jeg er 165 og kjærsten 179). vi har begge vært små frem til konfirmasjonsalder..

Skrevet

Takk for svar!

Nå ser jeg at 2 av dere som svarte her, har barn som også er mye mindre enn sønnen min.

Han er nemlig laaang og tynn. 85 cm lang, og 10,5 kg nå på 15 mnd kontrollen...

Lang og tynn, med veldig lite hode altså... hmm..

Jeg snakket med en lege i går, og nevnte dette med sønnen min, hun mente det ganske sikkert at det ikke var noe med hjernen, siden han utvikler seg fint. Men om det var noe, kunne det være en feil med skjelletet. Der f.eks. Noen har en arm, eller bein, som vokser fortere eller saktere, kan hans hode gjøre det samme, og det ble løst med en operasjon. Iiiiik!

Men, jeg håper det er en unormal normalitet, og at han er frisk og rask, for det er han jo :)

Skrevet

Datteren min har også lite hode. Hun ble vel målt til 45,6 cm mener jeg å huske ved 15 mnd kontrollen. Hun er også veldig aktiv og gikk alene og ganske stødig allerede når hun var 9 mnd gammel.

Språket er også helt ok. Hun var vel 82 cm og veide 10,3 kg,så ganske lik sønnen din. Men hun var 34 cm rundt hodet ved fødsel da.

Vi ble fulgt opp i starten,men har ikke hørt noe bekymringsverdig i senere tid. Hs så at det hadde vært mer å bekymre seg for om det var motsatt,altså stort hode.

slapp av,han er nok frisk som en fisk:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...