Gå til innhold

Fy faen noe så koselig, brev fra den helvetes skatteetaten:(((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke noe spesielt med feriepenger som jeg får i år og ettersom jeg skulle få tilbake en god slump med penger så fikk jeg i dag den bakoversveisen:( I brevet fra skatteetaten står det at de har beregnet for lite skatt og at det betyr at jeg enten får tilbake eller restskatt:(

Ikke kan de si noe om når mitt endelige skatteoppgjør er klart heller, men jeg vil få beskjed i juni:(

Der gikk hele dyreparken turen i dassen bokstravelig talt og jeg må skuffe mine 2 gull med at ferien må avlyses.

Fy faen nå er jeg så forbanna at jeg kunne klikka i vinkel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du er lei deg, men det er vel ikke skatteetatens feil om du har betalt for lite skatt?

Skrevet

Mulig at litt økonomisk styring hadde gjort seg?

Skrevet

Du må nok passe på din egen skattetrekk, dessverre. Og selvangivelsen står du også selv ansvarlig for å kontrollere. Har du levert uten å sjekke, evt. ikke levert, har du godtatt tallene som står der. Sorry, men sånn er livet.

Skrevet

Har ikke noe spesielt med feriepenger som jeg får i år og ettersom jeg skulle få tilbake en god slump med penger så fikk jeg i dag den bakoversveisen:( I brevet fra skatteetaten står det at de har beregnet for lite skatt og at det betyr at jeg enten får tilbake eller restskatt:(

Ikke kan de si noe om når mitt endelige skatteoppgjør er klart heller, men jeg vil få beskjed i juni:(

Der gikk hele dyreparken turen i dassen bokstravelig talt og jeg må skuffe mine 2 gull med at ferien må avlyses.

Fy faen nå er jeg så forbanna at jeg kunne klikka i vinkel.

åneeei, det er utrolig leit da! :( Kjedelig når slikt skjer. Får du ikke til å spare som fy... før dere skal på tur da?
Skrevet

Jeg har jo sjekket selvangivelsen og jeg kunne såvidt jeg kunne se ikke finne noen feil, og jeg skulle som sagt få tilbake endel penger, jeg kan da vel faen ikke vite at jeg har betalt for lite når det står foreløpig beregning viser at jeg skal ha tilgode xx xxx kroner??

Her burde skatteetaten lagt seg flat og beklaget og sagt at det ikke skulle gå ut over meg som privatperson.

HI

Skrevet

Jeg har jo sjekket selvangivelsen og jeg kunne såvidt jeg kunne se ikke finne noen feil, og jeg skulle som sagt få tilbake endel penger, jeg kan da vel faen ikke vite at jeg har betalt for lite når det står foreløpig beregning viser at jeg skal ha tilgode xx xxx kroner??

Her burde skatteetaten lagt seg flat og beklaget og sagt at det ikke skulle gå ut over meg som privatperson.

HI

Troller du nå? Eller er du en smule bortskjemt av å bo i Norge? Som voksen person må man faktisk ta endel ansvar selv, staten fikser ikke alt for deg, vet du.

Skrevet

HI

Skatteetaten har ingenting med feil i din selvangivelse. Du står selv ansvarlig for å rette opp i tallene som evt. ikke stemmer og opplyse dem om endringer i inntekt, gjeld, fradrag, reiseutgifter etc.

Så her er det nok du som må legge deg flat og godta at du selv har akseptert feil tall i selvangivelsen.

Skrevet

Det er vi selv som må rette opp i evt feil i selvangivelsen, de tallene der har Skatteetaten ikke noe med, det er vi som privatpersoner som må holde styr på hva vi tjene, hvor mye vi har i gjeld etc.

Så dette er ene og alene din egen feil. Ingen sympati herfra.

Det er dessuten unektelig noe spesielt dersom man kun baserer ferieplanene på evt skattepenger, uten å tenke på å spare opp noe resten av året.

Skrevet

For mange år siden ba jeg om nytt skattekort, siden jeg bare hadde frikort, og visste jeg kom til å tjene over dette. Og jeg ba om det 2-3 ganger på skattekontoret ved eget oppmøte.

Fikk frikort hver eneste gang, selv om jeg sa jeg ville ha noen prosenter på dette kortet til sommerjobben jeg hadde. Men nei, fikk bare frikort. Så til slutt tenkte jeg at de må da vite hva de driver med der.

Endte med at jeg fikk 50% skatt å betale av den sommerjobben, siden jeg ikke hadde "bedt om skattekort med prosenter". Klaget, men måtte likevel betale halvparten av de 50 prosentene.... Og her var det jo skatteetaten som hadde gjort feil, men likevel ble jeg straffet.

Men HI, i år er det noe nytt. De kan ikke love når selvangivelsen er klar, men alt skal være utbetalt eller innbetalt innen oktober er over. Det står på siste side i det foreløpige skatteoppgjøret du fikk i februar/mars. De fleste vil få det i juni, men ikke alle. Og da kan det dra ut til slutten av oktober.

Og du #7 - når man ber om hjelp fra de etater som skal kunne lovverket, og tror da at de gjør rett - om de bare gjør feil, hva skal man da med alle de idiotetatene? Skal vi virkelig kunne alle lovverk selv? Hva er da vitsen med de kommunalt, fylkeskommunalt og statlige ansatte som liksom har dette som jobb, og som har informasjonsplikt i følge loven?

Skrevet

For mange år siden ba jeg om nytt skattekort, siden jeg bare hadde frikort, og visste jeg kom til å tjene over dette. Og jeg ba om det 2-3 ganger på skattekontoret ved eget oppmøte.

Fikk frikort hver eneste gang, selv om jeg sa jeg ville ha noen prosenter på dette kortet til sommerjobben jeg hadde. Men nei, fikk bare frikort. Så til slutt tenkte jeg at de må da vite hva de driver med der.

Endte med at jeg fikk 50% skatt å betale av den sommerjobben, siden jeg ikke hadde "bedt om skattekort med prosenter". Klaget, men måtte likevel betale halvparten av de 50 prosentene.... Og her var det jo skatteetaten som hadde gjort feil, men likevel ble jeg straffet.

Men HI, i år er det noe nytt. De kan ikke love når selvangivelsen er klar, men alt skal være utbetalt eller innbetalt innen oktober er over. Det står på siste side i det foreløpige skatteoppgjøret du fikk i februar/mars. De fleste vil få det i juni, men ikke alle. Og da kan det dra ut til slutten av oktober.

Og du #7 - når man ber om hjelp fra de etater som skal kunne lovverket, og tror da at de gjør rett - om de bare gjør feil, hva skal man da med alle de idiotetatene? Skal vi virkelig kunne alle lovverk selv? Hva er da vitsen med de kommunalt, fylkeskommunalt og statlige ansatte som liksom har dette som jobb, og som har informasjonsplikt i følge loven?

Det står vel ikke noe sted at hun har bedt om hjelp?

Skrevet

Var nede hos skatteetaten og leverte personlig selvangivelsen i år, og spurte dama i skranken om dette var rett og hun bekreftet at alt så i skjønneste orden ut og at jeg nok ville ha skattepengene på konto i slutten av juni, men det er jo bare og glemme når det er en gjeng som sitter nede på kontorene sine og tvinner tommeltotter og ikke har peiling på hva de driver med:(

Såklart jeg er forbanna, hvordan skal man kunne stole på at man betaler f.eks rett skatt når de ikke klarer få skatteprosenten riktig??

HI

Skrevet

Hvis du legger ferieplaner etter skattepengene, da tror jeg du trenger litt økonomisk hjelp. De fleste andre må spare og sette av penger til ferietur gjennom hele året, slik at det står en liten buffer på konto, i tillegg til feriepengene man får til sommeren. Og noen ganger er det faktisk sånn at man må ta hjemmeferie pga uforutsette utgifter eller rett og slett dårlig råd.

Da må man bare akseptere situasjonen og gjøre det beste ut av det da. Har skjedd mer enn en gang at vi har hatt hjemmeferie. Da blir det dagsturer til en fornøyelsespark, turer på stranden, bytur eller bare kos i hagen.

I fjor sommer måtte vi male huset, og da brukte vi ferien og pengene til det. Det måtte ungene bare godta, selv om det var kjedelig. Men vi passet selvfølgelig på å finne på hyggelige ting med dem som nevnt over.

Det er faktisk bare en del av det å bli voksen.

Skrevet

Jeg får igjen 22000 på skatten, men de går rett til innkassobyrå.

Jeg skulle ta med sønnen min i dyreparken, men nei, skattepengene gikk med i en annen regning gitt. Så utrolig surt.

INGEN ferie på oss i år, blir hjemme hele ferien.

Fattig, student og alenemamma.

Skrevet

Hvem mener du skulle sjekke selvangivelsen din da? Når du signerte den, gikk du god for at de tall som var oppgitt der var korrekte.

Når ikke det var tilfelle, må du nok godta å betale skatten du har utestående.

Mener du virkelig at du skal slippe å betale din del fordi du ikke klarere å følge med?

Skrevet

Du kan da søren m ikke skylde på Skatteetaten de at du plutselig får restskatt. Du må selv kontrollere selvangivelsen og sjekke at du har nok skattetrekk. Det kan du gjøre selv ved å gå inn på Skatteetaten sine sider og beregne hvor mye skatt du skal betale utifra inntekt, skatteklasse osv. Du er en voksen dame og burde klare såpass!!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Var nede hos skatteetaten og leverte personlig selvangivelsen i år, og spurte dama i skranken om dette var rett og hun bekreftet at alt så i skjønneste orden ut og at jeg nok ville ha skattepengene på konto i slutten av juni, men det er jo bare og glemme når det er en gjeng som sitter nede på kontorene sine og tvinner tommeltotter og ikke har peiling på hva de driver med:(

Såklart jeg er forbanna, hvordan skal man kunne stole på at man betaler f.eks rett skatt når de ikke klarer få skatteprosenten riktig??

HI

Æh... Du må jo også kunne regne litt på det selv, da! Vil man vÆre på den ganske sikre side, så betaler man 36 % skatt. Av alle inntekter. Da bør det holde.

Sorry vennen, men dette er ikke skatteetatens feil, du har selv ansvaret for at opplysningene som gis er riktige, og den beregninga du fikk tidligere her var kun en foreløpig beregning som ikke lovte deg verken det ene eller andre. Og som andre sier her; hvis du baserer sommerferien på skattepenger så bør du gjøre noe med økonomien din først. Spare til ferie, og så la evt. skattepenger komme som bonus. En bonus du f.eks. kan bruke noe av til å betale gjeld, noe til hygge og noe til f.eks. buffer.

Skrevet

Men kjære vene, det er da ikke den ansatte hos skatteetaten som vet om tallene på selvangivelsen din er riktig, det er det DU som må vite!

Du må sjekke alt du har av papirer fra arbeidsgiver, sjekke skattetrekket og at beregnet skatt på skattekortet er riktig, at tallene på selvangivelsen stemmer overens med alt du har fått fra banker, forsikringsselskap, barnehage etc. Det holder ikke å bare lukke øya og levere den fra seg og tro at alt er riktig.

Selv visste jeg at skattekortet mitt var feil, og at jeg har betalt litt for lite skatt ift det som ble beregnet på skattekortet for ifjor. Dermed spurte jeg min arbeidsgiver om de kunne trekke 500 kr ekstra i skatt hver mnd gjennom hele året.

Ditt ansvar, din feil.

Skrevet

HI

Tror du damen i skranken sitter med alle de personlige tallene dine i hodet? Hun sjekket vel bare at alt var formelt i orden, at du hadde skrevet under der du skal o.l.

Hun kan umulig vite hva du skal ha i foreldrefradag, hvor mye renter du betaler osv.

Du er voksen. Selvangivelsen er ditt ansvar. Du får be kjente om hjelp eller leie inn en regnskapsfører om det er for innviklet for deg.

Skrevet

Jeg får igjen 22000 på skatten, men de går rett til innkassobyrå.

Jeg skulle ta med sønnen min i dyreparken, men nei, skattepengene gikk med i en annen regning gitt. Så utrolig surt.

INGEN ferie på oss i år, blir hjemme hele ferien.

Fattig, student og alenemamma.

Det burde jo ikke komme som en overraskelse at man må betale "gammel moro" først. De inkassoregningene er jo for ting du allerede har fått men ikke betalt, og kreditorene driter selvfølgelig en lang marsj i om det ikke blir noen ferietur på dere i år.

Skrevet

Går du rundt og tror at skatteetaten holder styr på alt i din økonomi? De lager et skattekort på bakgrunn av tilgjengelige opplysninger, og så er det opp til deg å rette opp feil (du får beregningsgrunnlaget sammen ned skattekortet).

Deretter lager de en foreløpig selvangivelse basert på årsoppgavene de mottar fra din arbeidsgiver, bank etc. Det er opp til deg å levere inn de opplysninger som ikke er kommet med, skatteetaten kan da ikke lukte at det finnes åtsopogaver de ikke har fått.

Og når de sier det er i orden, er det alltid med forbehold om at du har gitt alle relevante opplysninger. Det ser altså riktig ut i forhold til de tallene som er i selvangivelsen. Om du ikke har fått med alt blir det selvfølgelig feil.

Skrevet

Dette må jo være et troll eller er det faktisk voksne mennesker som er så lite ansvarsfulle? Snakk om å skyte seg selv i foten, ikke bare har du ikke sjekket selvangivelsen nøye nok og endt opp med mulig restskatt, men i tillegg har du basert en ferie på utbetaling av skattepenger som kan dukke opp når som helst mellom slutten av juni og oktober..... HI - på tide å vokse opp og bli sitt ansvar bevisst.. Synes du det er vanskelig å sette deg inn i ting så les veiledningene og spør familie og venner om hjelp....

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Skjønner at det er kjedelig, men det er ikke gitt at skattepengene hadde kommet i juni uansett så jeg skjønner ikke helt at du legger ferieplaner etter penger som kan komme til høsten

Skrevet

Du må i alle fall sjekke at beregningen er riktig, det er ikke første gang Skatteetaten har tatt feil!!! Det gjør de tross alt OFTE! Kan like godt være den siste beregningen som er feil enn den første.. Jeg fikk melding om restskatt et år på 120 000, og det var selvfølgelig en feil..

Skrevet

Hehe restskatt på 120.000 dersom du er vanlig lønnsmottaker, ja da hadde jeg i alle fall steilet:( Synes det er mye tull og feil med selvangivelsen til folk, enten har de glemt en post eller så er det noe annet, bør kanskje vurdere at folk kan skrive sin egen selvangivelse når det er såpass mye feil??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...