Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Slik tror jeg det er: om jeg studerer (uten å ha deltidsjobb) og får barn, så må jeg velge mellom 1. å enten ha permisjon gjennom lånekassens permisjonsordning (altså IKKE vanlige foreldrepenger) som er utbetaling av fullt lån + stipend bare at alt blir til stipend i ca 10-11 mnd (dvs at jeg "må" ta ut hele permisjonen selv og far som er i full jobb mister mulighet for å ta ut foreldrepenger). 2. ELLER far må ta ut hele permisjonen selv fom barnet er 6 uker gammelt og har vanlige rettigheter ift foreldrepenger fra NAV. Slik jeg har oppfattet regelverket så går det ikka an å kombinere disse to ulike stønadsordningene, altså en forelder med lånekassen og en forelder med foreldrepenger fra NAV. Tar jeg feil? I så fall ønsker jeg gjerne en forklaring Og- er det slik at far også kan ta de første 6 ukene om mor ikke har rett på foreldrepenger fra NAV (som studenter)? På samme måte at mor kan få ført over pappakvoten om ikke far har rett på permisjon?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Nei, dere kan ikke få foreldrestipend fra nav samtidig som den andre parten får foreldrepenger.. Dere har som du sier to alternativer ; enten må du ta ut full permisjon og få foreldrestipend fra lånekassen, ELLER så må pappaen ta ut full permisjon og få foreldrepenger mens du går tilbake til studiene. Dere kan IKKE være hjemme samtidig med andre ord.. De 6 ukene er mors og kan ikke overføres til far....
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 For at far skal ha rett på perm må DU ha jobbet 50% eller mer, er du student har far ikke krav på fedrekvoten! Var vertfall det vi fikk beskjed om,og slik jeg forstod det begge gangene.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 For at far skal ha rett på perm må DU ha jobbet 50% eller mer, er du student har far ikke krav på fedrekvoten! Var vertfall det vi fikk beskjed om,og slik jeg forstod det begge gangene. Dette svaret er helt feil.
Mini2012:-) Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 For at far skal ha rett på perm må DU ha jobbet 50% eller mer, er du student har far ikke krav på fedrekvoten! Var vertfall det vi fikk beskjed om,og slik jeg forstod det begge gangene. Dette svaret er helt feil. Far får ikke fedrekvote hvis du ikke har jobbet,nei, men kan likevel ta "mors del" av permisjonen, minus de første 6 ukene. Ang fødselsstipend: nei, du får ikke omgjort hele lånet til stipend, slik du ville ha fått hvis du hadde permisjon. Men reglene sier at "Tar ektefellen eller samboeren din ut fulle foreldrepenger fra Nav, får du ikke foreldrestipend. Har ektefellen eller samboeren din gradert uttak av foreldrepenger, blir det gitt fullt foreldrestipend dersom han eller hun tar ut mindre enn 50 prosent foreldrepenger, og halvt foreldrestipend dersom han eller hun tar ut 50 prosent foreldrepenger eller mer." Kilde:http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Foreldrestipend/
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Betyr dette at far kan ta ut (i teorien) 49% foreldrepenger fra NAV (altså under 50%) og jeg samtidig tar full permisjon fra lånekassen uten at pengene blir samkjørt med hverandre slik at far da får foreldrepenger for 45% han tar forelreperm mens jeg har full permisjon med foreldrestipend fra lånekassen? Og betyr det da også at han kan ta ut 99% foreldrepenger fra NAV (altså ikke fullt, men over 50%) og jeg mottar likevel halvparte av stipend/lån som foreldrestipend? Dette syntes jeg hørtes veldig rart ut, men slik linken forklarer så virker det jo slik. Men setter pris på om flere kan hjelpe meg med å tolke dette. Ser en skriver her at jeg må ha rett på foreldrepenger for at far skal kunne ta ut foreldrpenger, men så skriver noen at dette er feil. Det gir jo ingen mening om det skulle være riktig så håper virkelig det er feil. HI
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 Hvis ikke det har vært endringer helt i det siste, så har ikke far krav på fedrekvoten hvis du ikke har jobbet opp retten til foreldrepenger, men han kan ta hele fellesdelen av permisjon hvis dere ønsker det. For at far skal ha krav på foreldrepenger da, så er det krav til at du må jobbe eller studere en viss prosent, husker ikke helt, men tror det er minst 70%, det står det om på nav sine sider der det står forklart om foreldrepenger.
Mini2012:-) Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 Trådstarter: Det er et j**** knotete regelverk når man skal blande inn både lånekasse og NAV, holder på med det selv for andre gang. Les disse, skriv ned konkrete spørsmål du har til lånekassen og nav, og ring dem. :-) Det er det eneste rådet jeg har. Alt kan "tolkes" på alle måter, og man sitter igjen som et spørsmålstegn etter å ha hørt 100 ulike historier om hvordan løsninger folk har valgt... Så info direkte fra låneassen og Nav er gull verdt ;-) "Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote? Det stilles krav til mor når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, uansett om mor har rett til foreldrepenger eller ikke. Hvor mye du kan få i foreldrepenger, er avhengig av hva mor gjør og om hun gjør det på heltid eller deltid. Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten arbeide helt eller delvis ta godkjent utdanning på heltid ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne Dersom mor etter fødselen/omsorgsovertakelsen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, kan du få foreldrepenger som er beregnet ut ifra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir foreldrepengene dine redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Kilde: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon "Engangsstønad ved fødsel og adopsjon Engangsstønad gis ved fødsel og ved adopsjon dersom du ikke har rett til foreldrepenger. Hvem kan få engangsstønad? Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad. Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder." Kilde: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Engangsst%C3%B8nad+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon "Når har far rett til fedrekvote? Loven ble endret 1. juli 2010 når det gjelder vilkårene for fedrekvote. Dersom fødselen eller datoen for omsorgsovertakelsen skjedde 1. juli 2010 og senere, må både mor og far ha rett til foreldrepenger (ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene). Dersom fødselen eller adopsjonen fant sted 30. juni 2010 og tidligere er det i tillegg et krav til at mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer. Når foreligger det ikke rett til fedrekvote? Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da søkes NAV om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote. Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor. Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Kilde: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #9 Skrevet 30. mai 2012 Du har de to valgene du skisserer i hovedinnlegget. far har ikke krav på de 12 ukene som er fedrekvoten, men kan ta ut fellespeioden som starter 6 uker etter fødsel. de 6 første ukene er forbeholdt mor av medisinske årsaker. far kan kun motta foreldrepenger i de første 6 ukene hvis mor er så syk at hun ikke er i stand ti å ta seg av barnet, eller ved flerbarnsfødsel. dere vil ikke motta mer enn 100% foreldrepenger/stipend til sammen. enten får du 100% fra lånekassa, eller far får 100% fra nav. eller dere gan gradere, men den totale foreldrestipendet eller foreldrepengene vil ikke bli mer enn 100% til sammen. det vil si at til mer foreldrepenger far får fra nav desto mer av foreldrestipendet ditt vil bli omgjort til lån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå