Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Slik tror jeg det er: om jeg studerer (uten å ha deltidsjobb) og får barn, så må jeg velge mellom 1. å enten ha permisjon gjennom lånekassens permisjonsordning (altså IKKE vanlige foreldrepenger) som er utbetaling av fullt lån + stipend bare at alt blir til stipend i ca 10-11 mnd (dvs at jeg "må" ta ut hele permisjonen selv og far som er i full jobb mister mulighet for å ta ut foreldrepenger). 2. ELLER far må ta ut hele permisjonen selv fom barnet er 6 uker gammelt og har vanlige rettigheter ift foreldrepenger fra NAV. Slik jeg har oppfattet regelverket så går det ikka an å kombinere disse to ulike stønadsordningene, altså en forelder med lånekassen og en forelder med foreldrepenger fra NAV. Tar jeg feil? I så fall ønsker jeg gjerne en forklaring Og- er det slik at far også kan ta de første 6 ukene om mor ikke har rett på foreldrepenger fra NAV (som studenter)? På samme måte at mor kan få ført over pappakvoten om ikke far har rett på permisjon?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Nei, dere kan ikke få foreldrestipend fra nav samtidig som den andre parten får foreldrepenger.. Dere har som du sier to alternativer ; enten må du ta ut full permisjon og få foreldrestipend fra lånekassen, ELLER så må pappaen ta ut full permisjon og få foreldrepenger mens du går tilbake til studiene. Dere kan IKKE være hjemme samtidig med andre ord.. De 6 ukene er mors og kan ikke overføres til far....
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 For at far skal ha rett på perm må DU ha jobbet 50% eller mer, er du student har far ikke krav på fedrekvoten! Var vertfall det vi fikk beskjed om,og slik jeg forstod det begge gangene.