Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Jeg mener å huske i en norsktime fra grunnskolen at når man skal skrive et ensifret tall så skal dette skrives med bokstaver og tosifrede tall og oppover skal skrives med siffer. Stemmer dette? Eksempel: I en undersøkelse på 45 respondenter mener syv av disse at de er helt enige i... Eller skal det skrives slik: I en undersøkelse på 45 respondenter mener 7 av disse at de er helt enige i...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Skal skrives som det nederste Kan ikke alle disse reglene, men når tallet er under 10 skal det skrives med tall, men om det er både lave og høye tall skal alle skrives med siffer.
☆☆☆ Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 Høyskolen skal ha "krav til skriftlige arbeider" der formkravene skal være oppgitt. Men generelt er det slik at tall til og med ti skal skrives med bokstaver (eller var det tjue?, husker ikke).
Gjest Hercule Poirot Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Høyskolen skal ha "krav til skriftlige arbeider" der formkravene skal være oppgitt. Men generelt er det slik at tall til og med ti skal skrives med bokstaver (eller var det tjue?, husker ikke). Høyskolen skal ha "krav til skriftlige arbeider" der formkravene skal være oppgitt. Men generelt er det slik at tall til og med ti skal skrives med bokstaver (eller var det tjue?, husker ikke). Tror det er til og med ti. Men er på tynn is her.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 Det står ingenting i retningslinjene om dette her.. Kun formkrav til skriftstørrelse, linjeavstand og sånne ting... HI
butt Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Nei, det er tall under 12 som skal skrives med bokstaver!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 "Små tall skriver vi som regel med bokstaver. Vi regner tall til og med tolv som små. Eks.: Fem brød og to fisker Ti manns styrke og tolv manns vett Innenfor samme setning eller samme avsnitt bør vi lage konsekvens og velge enten siffer eller bokstaver. Eks.: Tre jenter – tolv, femten og atten år gamle De var 3, 17 og 23 år gamle. I tekster med mye tall – der tallene er hovedsaken – bør vi vanligvis skrive alle tall med siffer, f.eks. i tabeller, matematiske utgreiinger o.l." http://www.sprakrad.no/nb-no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Tall/
Kosemosepose Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Lykkefryd og butt har rett :-) en til tolv, 13,14...
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Det stemmer det, studerer selv på høgskole. 1-10 skal skrives en - ti. Resten er tall
♥ anonym♥ Skrevet 29. mai 2012 #12 Skrevet 29. mai 2012 nå studerer jeg økonomi så det er mulig derfor ingen har sagt det til oss, men vi har jo en del skriftfag også , og har aldri fått noen rettelse på det. men man lærer så lenge man lever :-)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 29. mai 2012 #13 Skrevet 29. mai 2012 nå studerer jeg økonomi så det er mulig derfor ingen har sagt det til oss, men vi har jo en del skriftfag også , og har aldri fått noen rettelse på det. men man lærer så lenge man lever :-) Hehe.. Jeg har heller aldri møtt denne problemstillingen før, så nå lærte jeg noe nytt. SIkkert av den samme grunn som du sier. Jeg er utdannet ingeniør, og tar en mastergrad nå. Det blir nok annerledes når det er en del matematikk involvert..?
♥ anonym♥ Skrevet 29. mai 2012 #14 Skrevet 29. mai 2012 ja hadde vært skikkelig slitsomt å skrve ett helt regnskap med bokstaver. firemillionerfemhundreogti kr i underskudd... :-)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #15 Skrevet 29. mai 2012 Tall til og med tolv skrives med bokstaver, resten som tall. Det lærte jeg på vgs. Trodde det allmennkunnskap...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå