Gå til innhold

Jeg trenger hjelp av dere. Ang takst på skade på bil. SKYHØY.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt:

Jeg bulket

Skaden ble taksert til 44 000kr

Bilen stod 1mnd på verksted (dems feil Bilia). De sa 8 arbeids dager.

Så kom det mail om at jeg må betale 16 282 kr (22% av skaden) pga at jeg hadde kjørt over km standen som var på 16 000km i året. Vi hadde kjørt nærmere 25 000km.

16 282kr er jo da 74 000kr!!! Jeg ringer til forsikrings selskapet og sier at bilen ikke er verdt så mye og hvordan kan de bare endre taksten min slik når den først var på 44 000kr? Han sa at det hadde kommet ny takst, hvorfor ringte dem ikke til meg å forhørte seg?

Hva skal jeg gjøre, finnes det no gratis eller billig advokat?

Sist i mailen står det:

Avslutningsvis gjør vi oppmerksom på at du i henhold til Forsikringsavtalelovens §§ 8-5 og 20-1 kan anlegge sak eller kreve nemndbehandling

Hvordan gjør jeg det?

Skrevet

Hei, er du NAF medlem har du en time gratis konsultasjon hos en advokat gjennom medlemskapet. Sjekk NAF.no.

Skrevet

Nei huff jeg er ikke naf medlem. Kanskje jeg kan ta kontakt med forbrukerombudet?

HI

Skrevet

Så kom det mail om at jeg må betale 16 282 kr (22% av skaden) pga at jeg hadde kjørt over km standen som var på 16 000km i året. Vi hadde kjørt nærmere 25 000km.

16 282kr er jo da 74 000kr!!!

Skjønte ikke helt hva du mener med at 16 282 er 74 000?

Men sånn strengt tatt er jo dette din egen feil. Hvordan har du klart å kjøre nærmere 10 000 mer enn du har forsikret? Du kan jo være glad du "bare" bulket bilen og ikke kjørte på og skadet et barn f eks....

Skrevet

Når du kjører såpass mye over kilometerstanden du er forsikret for, kan det regnes som mislighold av forsikringsavtalen, regner med det er derfor de ikke vil betale mer enn de gjør. Man kan få et fradrag på utbetalingen tilsvarende overkjørt kilometer (en fastsatt pris pr km). Det står i forsikringspapirene dine. I tillegg kommer evt bonustap og egenandel.

Har du lest hva de paragrafene nevnt i brevet betyr da? sjekk på lovdata.no.

Skrevet

Hun har fått 22% avkortning på skaden på grunn av oversteget kilometer. Jeg antar at dette tilsvarer det hun skulle betalt mere i forsikringspremie (prosentvis), eller de kan ha gjort en vurdering av det.

Send en mail til Finansklagenemnda. Gå inn på www.finkn.no så finner du informasjon der. Det er helt gratis å få sin sak behandlet i nemnda.

Skrevet

Det er ikke det som er saken, det er helt greit at jeg skal betale 22% av skaden selv.

Det som er problemet er at de først oppgir en taksering på 44 000kr, forså å endre den til 74 000kr uten at jeg for beskjed om det.

De 16 282 er 22% av 74 000kr.

Jeg har snakket med forskjellige nå og venter svar fra de som skal si hvor mye bilen min egentlig er verdt.

HI

Skrevet

Jeg har snakket med nemnda, og han kunne ikke hjelpe meg. Han sa at slike saker er vanskelig siden de ikke foretar noen taksering av bilen og kan si hvor mye den er verdt. Så han ba meg ringe en forhandler som selger mitt bilmerke. Det har jeg nå gjort og venter på svar fra dem.

HI

Skrevet

Ok. Da skjønner jeg. (#4)

Selv om du ikke er forsikret så skal jo ikke taksten på skaden bli høyere. En ripe i lakken koster jo i utgangspunktet ikke mer uansett. (Bortsett fra at det blir mer på deg å betale)

Veldig rart de ikke gav deg beskjed. Finn noen som kan ta en ny takst.

Skrevet

Men skaden er nå ordnet og da blir det vanskelig å få tatt ny takst. Jeg har fått prisvurdering av bilen og den er verdt 70 - 75 000kr. Litt mer når den blir EU godkjent i år.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...