Gå til innhold

Planlagt fødsel i uke 37... noen som vet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fødte ifjor i uke 36, mista da 3 uker av permisjonen selv om jeg var sykemeldt til 14 dager etter fødsel. Førstemann kom også i uke 36, så derfor har jeg vært på nav nå å spurt, siden jeg regner med at nestemann også kommer fortidlig, men der var det jo ingen forståelse... Enten føder en på termin, ellers mister man perm.

Ja det er jo enten eller med NAV :-( men de 3 ukene før gjør ikke så mye, får bara sykemelding før det igjen slik at jeg får den hvilen jeg trenger osv :) men jeg skal ha 47 uker med 100 % lønn, teller de fra den dagen jeg før da? Og far skal ha 12 uker, tar han av mine 47 da, eller blir det 12 utenom?? :) takk for svar :)

Annonse

Hei. Du mister nokk de tre uken før, å de teller permisjonen fra den dagen du føder. angående permisjonens lengde, er de 47 ukene den totale permisjonen, som dere får. Så hans permisjon er innberegnet i de 47 ukene. Har du mulighet, til å spare deg opp litt penger, kan du jo ta ut litt ulønnet permisjon. og i tilleg har du jo 21 dager ferie du kan ta ut, men husk tar du ferie, får du ikke penger i ferieperioden.ved å ta ut 100% lønn får du ca 10000 mere fra nav.

tips: hvis du lurer på noe om foreldrepenger, så går det ant å stille spørsmål til nav på Facebook under gruppa nav foreldrepenger :-)

Men husk at man kan miste litt rettigheter med å ta ulønnet perm etter permisjon da, kjekt å undersøke det før man tar ulønnet. Jeg hadde tenkt på det,men så ble jeg gravid på nytt under foreldrepermisjonen. Lakk fostervann og fikk forbud mot å gå tilbake i jobb, hadde jeg hatt permisjon uten lønn så hadde jeg vært i store problemer.

Da jeg måtte søke om svangerskapspenger måtte jeg sende med bekreftelse fra sjef til nav om at jeg hadde vært i foreldreperm og ferie fra ifjor,og ikke ulønnet permisjon. Da gikk alt bra. Hadde jeg vært i ulønnet perm,måtte jeg ha gått tilbake i jobb flere uker for å få meg nye rettigheter,noe som kunne ha endt med forferdelse for spiren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...