Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 Det heter "...i all æva"(.. i all evighet), og symjing(det de sier som "sumt" eller da "sumjing"). Vi hadde enten Gym eller Sym(gymnastikk eller symjng) på vår timeplan på skolen. Så da skulle det vel være "æva" og "symt"? Herrefred... Jeg får FNATT av tragisk nynorsk på TV!!! Ikke rart nynorsk har dårlig rykte!!! Man trenger da ikke lage det mer nynorsk enn nødvendig, slik at det faktisk omtrent blir et helt nytt norsk språk!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Nynorsk er ikke et muntlig språk. Det er mange dialekter som er satt sammen til det vi kaller nynorsk. Du har nok hørt en dialekt
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 Nynorsk er ikke et muntlig språk. Det er mange dialekter som er satt sammen til det vi kaller nynorsk. Du har nok hørt en dialekt hehehe.. nei, jeg er egentlig nynorskskriver/-snakker. Og jeg har hatt nynorsk som hovedmål i hele mitt liv. Og jeg er ekstremt pirkete. Slike selvskapte ord man kan høre på TV og radio av folk som liksom virkelig skal snakke nynorsk, men behersker det egentlig ikke, blir helt idiotisk. Da hadde det faktisk vært bedre om de snakket sin dialekt Du har nok ikke nynorsk som hovedmål selv HI
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 Nynorsk er ikke et muntlig språk. Det er mange dialekter som er satt sammen til det vi kaller nynorsk. Du har nok hørt en dialekt hehehe.. nei, jeg er egentlig nynorskskriver/-snakker. Og jeg har hatt nynorsk som hovedmål i hele mitt liv. Og jeg er ekstremt pirkete. Slike selvskapte ord man kan høre på TV og radio av folk som liksom virkelig skal snakke nynorsk, men behersker det egentlig ikke, blir helt idiotisk. Da hadde det faktisk vært bedre om de snakket sin dialekt Du har nok ikke nynorsk som hovedmål selv HI Jeg skriver bokmål, men likevel sier jeg kjeme, fløtte, svøm, mælk osv. Det er min dialekt
Gjest Hercule Poirot Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Ordlista har denne "fasiten": Ei æve: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=%E6ve&nynorsk=+&ordbok=nynorsk Å symje: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=symje&nynorsk=+&ordbok=nynorsk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå