Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nattammer enda, hun er 7,5 mnd. Skal begynne i jobb når hun er 10 mnd. Hvis jeg ikke hadde skullet begynne å jobbe hadde jeg ikke brydd meg så mye, men nå lurer jeg på om det er utrolig slitsomt å kombinere nattamming med jobb?

NB: Ønsker kun svar fra dere som er i den aktuelle situasjonen, ikke en diskusjon om nattamming generelt...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spørs hva du legger i nattamming da..

Vi avsluttet nattamming da lillemor var rundt 8,5 mnd gammel, det funket en stund. Men...så begynte hun å våkne tidligere og tidligere om morgenen, og eneste som fungerte for å få henne til å sove igjen var en liten tår. Så nå ved 13 mnd får hun dagens eneste pupp mellom 05 og 06 om morgenen. Jeg står opp 06.20.

Det går helt greit i forhold til jobb, tar jo bare fem minutter, og jeg klarer som regel sovne greit igjen. Men, lillemor kan være ganske utrolig siste del av morgenen og ikke alltid hun vil sovne igjen. Så det er mer slitsomt enn selve ammingen. (Hun blir på vårt rom etter at hun våkner for puppen)

Endret av Valiana
Skrevet

Vi kuttet ut nattamming i 9-10 månedersalderen, noe som bare ga mange veldig urolige netter hvor babyen nektet å sove mer enn 20 min av gangen. Over lang tid. Etter hvert tok vi han med inn i vår seng når han ble urolig, uten å gi pupp. Gikk veldig mye bedre. Han begynte å sove bedre i sin egen seng også - tydeligvis var han ikke sulten men trengte nærhet selv om det ikke ble servert pupp.

Hvis du skal jobbe kan det jo hende at dere må finne en mellomløsning en stund slik at du får sove litt også :)

Skrevet

jeg måtte ut i jobb når lillemann var bare 7 måneder. jobber 70% og har 30% permisjon.

har ammet natt, morgen, etter jobb og kveld i straks 10 måneder, og det fungerer fint.

han er lite våken utenom amming 1-2 ganger pr natt. han er veldig lite våken på natta generelt.

dere finner nok en løsning som passer for dere. lykke til!

Skrevet

Jeg jobbet fra 8,5 mnd, men nattammet 1-2 ganger frem til 10 mnd, deretter 1 gang mellom 3 og 5. Holdt på til ca året. Jeg hadde 1 time ammefri (sluttet en time tidligere) og det hjalp mye. Vi samsov i den perioden, slik at jeg ikke måtte stå opp.

Skrevet

Jeg nattammet til ungen var ca 9 mnd, og jobbet deltid fra hun var omtrent 6 mnd. I starten gikk det helt fint, men etterhvert begynte hun å bruke veldig lang tid på å sovne igjen, og da ble det frustrerende og slitsomt. Hun ammet da et par ganger etter at jeg hadde lagt meg (sov fint fra 19 til ca midnatt), og brukte fra 30 min til 2 timer på amming+sovning. En halvtime gikk fint, to ganger 2 timer ikke....

Så mitt råd er å se det an. Om du merker at ammingen tar lengre tid på en plagsom måte så ville jeg vurdert å gjøre noe med det. Når det dreier seg om en time mistet søvn, og du ikke har noen problemer med å sovne etterpå, så går det jo an å legge seg litt tidligere, men om det er snakk om fire timer mistet søvn så blir det litt slitsomt.

En annen ting som er viktig å huske (og som vi dessverre glemte...) er at når far er hjemme med permisjon så kan han ta seg av alt det som ikke er amming. Skriker ungen etter ammingen og vil ikke sove? Til far! Er ungen lys våken klokka 5 mens du kan sove til 6? Amm litt og så til far!

Ammefri kan du bruke til å amme/pumpe i arbeidstida, eller til å komme/gå en time senere/tidligere, så det er ingenting formelt i vegen for å bruke tida til å ta igjen tapt søvn i forbindelse med nattamming dersom det er det som er best for deg.

Skrevet

Jeg har vært i full jobb siden gutten min var et halvt år. Han er nå 17 mnd og jeg ammer fortsatt når jeg legger meg. Det betyr ikke noe avbrudd i min natt, men det er strengt tatt fortsatt nattamming. Inntil for et par mnd siden ammet jeg også en gang tretiden på natta. For meg har ikke dette vært et problemi det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...