Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har et spm ang. sykemelding som gravid.

Jeg har jobbet i en fastlønnet stilling (100 %) i en privat bedrift siden februar i år. Men jeg er under lønnstilskudd fram til ihvertfall oktober (en del av bedriftens taktikk for å spare mest mulig penger,se:http://www.nav.no/897.cms). Har termin i begynnelsen av desember. Er 13 uker på vei nå. Har en ganske fysisk slitsom jobb, og vi er få ansatte. Jeg lurer på hvis jeg sykemelder meg 20 % nå, altså går ned til en 80 % stilling. Når trenger jeg å gå opp i en 100% stilling igjen, for å ha krav på maksimal foreldrepenger under permisjonen? I tillegg, hvor mange mnd må jeg ha hatt skattbar inntekt for å få permisjonspenger?

Endret av tinkus87
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva "lønnstilskudd" er, men om du sykemelder deg regnes sykepengene som en del av foreldrepengegrunnlaget. Det er de beste 6 av siste 10 mnd som gjelder.

Skrevet

Nei, tyr 82, man får IKKE de 6 beste av de 10 siste mnd som grunnlag.. Dette godet gjelder KUN de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden og det gjør ikke HI.. Det er de siste 4 ukene som legges til grunn om man har fastlønn eller de siste 3,6 eller 9 siste mnd om man har variabel lønn.. HI - forutsatt at du har rett på sykepenger og foreldrepenger trenger du ikke gå tilbake i 100% stilling i det hele tatt da sykepenger også gir opptjening til dagpenger..

Skrevet

Har du rett på sykepenger da?

Skrevet

Er det ikke et gjennomsnitt av lønna de siste 10 månedene før man går ut i permisjon som gjelder, da?

Svar på det siste spørsmålet ditt: Du må ha inntekt i 6 av de 10 siste månedene for å få foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...