Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skjønner godt at du er frustrert. Et år rommer mange opp- og nedturer.

Hvis du går til fastlegen, som jeg absolutt synes du burde gjøre, så kan to ting skje. Hvis du og mannen din fortsatt er unge og friske, kan det hende legen synes dere skal prøve litt til på egenhånd, og se om noe skjer. Eller han kan sette i gang en utredning av dere. (Dette kan du be om). Da taes det spermprøver av mannen din, samt en del blodprøver av dere begge. Det er litt varierende tror jeg, hvilke prøver som tas, utfra alder, symptomer og sykdomshistorier i familien. Men oftest er det hormonelle prøver for å se om du mangler noen hormoner, kromosomprøver, og prøver av blodkvalitet.

Det er nok en terskel å erkjenne at man ikke har fått det til på egenhånd, og kanskje særlig hvis man har mange rundt seg som får det til hele tiden. Men jeg oppfordrer dere til å ta tak i det, for det kan jo hende at det bare er en liten sak som må reguleres. Og det er nok også en lettelse å få snakket med noen om de bekymringer og frustrasjoner dere har, og legge problemet i noen andres hender en stund.

ønsker deg masse lykke videre!

Tusen takk for svar!

Vi har en 2 åring som gikk relativt fort å lage, men denne lar vente på seg og bekymringene om at noe har gått galt eller ikke er som det skal vokser stadig.

Er det også nomalt å få utredning etter ett år med prøving når man har barn fra før (med samme mann)

HI

Jeg har barn fra før og prøver med en ny mann nå så det er ikke helt det samme som deg, men jeg var iallefall hos legen da vi hadde vært prøvere i 1 år. Legen ville ikke starte utredning fordi jeg hadde ett barn fra før og hadde vært gravid med min nåværende. Mistet i sa, men det viste at han kunne lage barn har også. En annen grunn var at jeg var ung og hadde god tid. Han ga med beskjed om å prøve i 6-12 måneder til.

Etter 6 måneder dro jeg til legen igjen og sa at jeg syns det var nok og at jeg ville starte utredning. Da viser det seg at det er jeg som er problemet og at det mest sannsynlig har kommet etter at jeg fikk barnet mitt. Nå har jeg fått beskjed om å prøve, men ikke bli skuffet om det ikke går fordi det blir vanskelig uten behandling. Venter på å komme i gang med behandling.

Jeg har barn fra før og prøver med en ny mann nå så det er ikke helt det samme som deg, men jeg var iallefall hos legen da vi hadde vært prøvere i 1 år. Legen ville ikke starte utredning fordi jeg hadde ett barn fra før og hadde vært gravid med min nåværende. Mistet i sa, men det viste at han kunne lage barn har også. En annen grunn var at jeg var ung og hadde god tid. Han ga med beskjed om å prøve i 6-12 måneder til.

Etter 6 måneder dro jeg til legen igjen og sa at jeg syns det var nok og at jeg ville starte utredning. Da viser det seg at det er jeg som er problemet og at det mest sannsynlig har kommet etter at jeg fikk barnet mitt. Nå har jeg fått beskjed om å prøve, men ikke bli skuffet om det ikke går fordi det blir vanskelig uten behandling. Venter på å komme i gang med behandling.

Takk for svar!

Kan jeg spørre hva som var gått galt etter du fødte førstemann?

Og hvilken behandling får du?

Tusen takk for svar!

HI

Annonse

Takk for svar!

Kan jeg spørre hva som var gått galt etter du fødte førstemann?

Og hvilken behandling får du?

Tusen takk for svar!

HI

Legen tok noen blodprøver da jeg kom å sa jeg ville utredes. Han gjorde det samtidig som at han sendte henvisning til gyn. De blodprøvene viste høyt prolaktin nivå. Siden prolaktin var høyt sendte han en henvisning til mr for å finne ut hvorfor det var forhøyet. Mens jeg ventet til time til mr var jeg hos gyn. Alt så bra ut på ul og han ville også vente med videre utredning til jeg hadde vært til mr.

Mr røntgen viser at jeg har en godartet cyste på hypofysen som bidrar til at prolaktin øker. Den er ikke farlig, men det er ikke så god plass å vokse på så jeg har fått beskjed om å kontakte lege om jeg får synsfeltutfall fordi den kan klemme på synsnervene om den blir for stor, men samtidig så tror legen at den har sluttet å vokse.

Jeg har ikke kommet særlig langt i behandlingen. Jeg skal snart til en lege som kan med dette siden dette er noe hverken fastlege eller gyn får gjort noe med.. Da får jeg vite om det holder med medisiner som det i de fleste tilfellene er eller om det må opereres.

• 2 uker senere...

Hei igjen!

Tusen takk for svar!

Nå har jeg vært hos legen og hun var veldig klar på at om vi har prøvd i ett år så har vi krav på utredning og det kunne vi få nå om vi ville!

Jeg ble overrasket over hvor "lett" det var, jeg var forberedt på å kjempe litt for dette!!

Så jeg sa ja til det og tok en del blodprøver. Satt opp time til GU om ca en mnd og hun skulle henvise meg til gyn. med ul +

Etter dette skal mannen inn å ta blodprøver samt sædprøve.

Siden det er sommer nå så skjer det nok ikke noe før høsten (typisk!) men da skjer det hvertfall noe, og jeg håper blodprøvene er fine!

Noen andre som vil dele erfaringer? Hva om alle testene er fine? Hva skjer da?

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...