Gå til innhold

Jenta mi ser ut til å bli rundt 180 cm som voksen. Bør dette bremses?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert litt sent å bremse det, siden hun er 11 år. Men er det mulig?

180 cm er vel ekstremt høyt for ei jente, er det ikke?

Hun har fulgt samme vekstkurve siden hun var liten, og den viser 180 cm som sluttresultat.

Jeg er liten selv(bare 160 cm) men far er 2 meter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når fikk du mensen? Er ofte arvelig. Vokser som regel ca 6 cm etter man får den. Ville ikke kun stolt på vekstkurven, du må få de til å ta røntgen av tommelbeinet el hvilket det nå var som viser hvor høy man ca blir. Jeg skulle bli 190 ifølge vekstkurven men stoppet på 171. Datra mi er lang men vil ikke stoppe uten at hun blir 185. Man kan bli steril av å dempe veksten. Og folk blir høyere så 180 kan være flott høyde på en dame :) bedre å være 180 og ha muligheten til å få barn enn å være noen cm mindre og kanskje bitter på foreldrene pga sterilitet...

Skrevet

Jeg er 175 og har aldri følt jeg er så ekstremt høy...svigermor er 180,syntes ikke hun er så høy heller.

Flott og være høy,klær og spessielt kjoler sitter alltid veldig pent. Alle modeller bør jo være godt over 180. Jeg ville heller sagt at du er veldig liten :P

Skrevet

Da kan det hende du ødelegger hennes framtidige modell karriere;)

Men fra spøk til alvor. Jeg ser ingen grunn til det. Det er attraktivt å være høy i dagens samfunn:)

Skrevet

Om ting tydet på at hun kom til å bli 195, eller enda mer, ville jeg forsøkt å bremse det. 180 er bare flott, spesielt på en jente med selvtillitt. Fokuser heller på å lære henne selvtillitt, sånn at hun kan gå høyreist og stolt gjennom livet, uansett høyde.

Skrevet

Hun har selvtillit, og vet ikke hva jeg tenker om høyden hennes :) Jeg tenker det å handle klær i vanlige butikker, og slike ting. Gå med høyhælte sko og mer til. Jeg personlig ser ikke på høyden som så negativ, men tenker bare på jenta. Hun vet jeg syns hun er det vakreste på jord, og at jeg elsker henne uansett hva :)

Hun har ikke fått mensen, men er begynt på puberteten. Har antydning til pupper, og har faktisk litt svettelukt om jeg ikke passer på vaskingen godt nok. Men ikke behåring enda.

HI

Skrevet

Jeg er 177, og har aldri sett på meg selv som spesielt høy. Ingen problemer med å finne klær grunnet høyden, og gikk masse i høye hæler før jeg ble sammen med gubben min som er 180... Så nå har jeg begrenset hælene:-) Om jeg fikk velge 5 cm høyere eller 5 cm lavere hadde jeg valgt høyere... Synes det er flott å være høy!

Skrevet

180 er ikke ekstremt høyt for skandinaviske kvinner!!!

Se på håndballandslaget...der ruger mange av jentene godt over 180.

Ville ikke "tuklet" med naturen her. Niesen min fikk veksten stoppet (tror hun var 10), men hun lå an til å bli over 190...

Bare flott å være høy!!! Vær stolt av henne!

Skrevet

vær veldig forsiktig med det,for min søster hadde samme prognosen men pga en sykdom/syndrom de n har funnet har de også funnet ut at hun har sluttet å vokse langt unner der hun skulle ende...Trur du bare skal la henne bli lengden hun eventuelt blir jeg...

Skrevet (endret)

Jeg er 179, føler meg ikke spesielt høy. Før var det ganske vanskelig å få lange nok busker og feks maxikjoler, men nå er det helt vanlig i mange butikker. Jeg går ikke med HØYE hæler, men bruker heller ikke flate sko ;) Tror egentlig man kler en del klær bedre når når man er høy, og at man ofte blir sett på som flott og "klassisk". Dessuten fordeler kiloene seg som regel jevnt over kroppen, så jeg kan egentlig ikke se bakdelene ved å være høy. Jeg får nok høye jenter jeg også.. :)

Jeg slet litt med høyden min på ung.skolen, men jeg hadde sikkert hatt nok av andre komplekser om jeg var lavere. Da jeg begynte å jobbe og omgikk mange andre høye begynte jeg å bære høyden med verdighet :) Jeg hadde nok ikke likt å bikket 180, men har noen venninner som er akkurat over det - de er flotte!!!

Endret av Lettie
Skrevet

Ser ikke helt hvorfor man skal " stoppe" slikt i utgangspunktet. La naturen få gå sin gang. 180 er jo ikke skremmende høyt likevel :)

Skrevet

Jeg lå også langt over kurven hele oppveksten, var høyest i klassen hele barneskolen.

Men da jeg var 13-14 år sluttet jeg plutselig helt å vokse og har ikke blitt høyere enn jeg var da, så jeg var ganske tidlig utvokst. Mange av vennene mine fortsatte å vokse til de var 16-17 år og tok meg igjen...

Jeg ble 174 høy og er da ikke høy i det hele tatt. Ei jente på 180 er høy, men ikke ekstremt høy, de fleste bukser o.l. lages med to lengder i bena og du må ikke i spesialbutikker for å finne tøy selv om du er 180 cm.

Dette med å bremse veksten har bivirkninger, om jenta ikke ligger an til å bli mer enn 180 ville jeg ikke tenkt på det i det hele tatt. Kanskje er hun også ferdig utvokst tidlig og blir ikke så høy som du tror.

Skrevet

Bremses??? Eh, hvorfor i all verden skal du bremse veksten hennes? Tror du er splitter pine gal, jeg. Det er jo bare vakkert med høye jenter :)

Og det er ingen garanti for at hun blir 1.80 eller over... Tror du heller skal gå å finne noe viktigere å bekymre deg over, jeg...

Herregud... nå har jeg hørt det også!

Skrevet

Sikkert litt sent å bremse det, siden hun er 11 år. Men er det mulig?

180 cm er vel ekstremt høyt for ei jente, er det ikke?

Hun har fulgt samme vekstkurve siden hun var liten, og den viser 180 cm som sluttresultat.

Jeg er liten selv(bare 160 cm) men far er 2 meter.

Jenta mi var 173 cm på 11-årsdagen. Jeg fikk fastlegen til å sende en forespørsel om vekstbegrensning til sykehuset. Fikk til svar at det ikke er anbefalt, på grunn av bivirkningene (økt fare for visse typer kreft), men at det kan gjøres. Imidlertid kan det ikke gjøres etter første menstruasjon. Hun hadde alt fått mensen, så det var ikke noe å gjøre. Nå er hun 12,5 år og 1,80. Det ser ut til å stanse nå. Hun er høy, men ikke *så* høy.

Skrevet

Jeg lå også langt over kurven hele oppveksten, var høyest i klassen hele barneskolen.

Men da jeg var 13-14 år sluttet jeg plutselig helt å vokse og har ikke blitt høyere enn jeg var da, så jeg var ganske tidlig utvokst. Mange av vennene mine fortsatte å vokse til de var 16-17 år og tok meg igjen...

Jeg ble 174 høy og er da ikke høy i det hele tatt. Ei jente på 180 er høy, men ikke ekstremt høy, de fleste bukser o.l. lages med to lengder i bena og du må ikke i spesialbutikker for å finne tøy selv om du er 180 cm.

Dette med å bremse veksten har bivirkninger, om jenta ikke ligger an til å bli mer enn 180 ville jeg ikke tenkt på det i det hele tatt. Kanskje er hun også ferdig utvokst tidlig og blir ikke så høy som du tror.

Poenget her er at hun har fulgt sin "ekstreme" kurve siden babyalder. Litt over øverste på lengde og litt over middels på vekt. I alle år.

Jeg vet ikke... sikkert fordi jeg er så liten selv, og ser på de fleste andre som høye, selv om de bare er kanskje 165 cm ;) Far sin slekt er veldig høye alle sammen, så det er nok derfra hun har det :) Far er høyest, men både farmor og farfar er høyere enn snittet. Altså alle der i nærmeste slekt er over 180 cm... Tante, onkel og alle sammen.

Hun har allerede 42 i sko, og det ser ut til å fortsette. Hun har kjempeføtter i forhold til mine i str 39. Brede og kraftige. Storetåen hennes er sikkert 1,25 ganger min storetå....

hehehe.. kanskje jeg ubevisst valgte en ekstremt høy far til henne, slik at hun ikke skulle bli så liten som meg ;)

HI

Skrevet

Jeg er 178 cm, og føler meg ikke for høy:) Trives godt med høyden min og har ingen problemer med å finne bukser som passer. Dersom det ble estimert at hun kom til å bli 185 cm eller høyere ville jeg overveid det, men ikkemed 180 cm.

Skrevet

Jeg er 178 cm, og føler meg ikke for høy:) Trives godt med høyden min og har ingen problemer med å finne bukser som passer. Dersom det ble estimert at hun kom til å bli 185 cm eller høyere ville jeg overveid det, men ikkemed 180 cm.

Det høres bra ut :) Sikkert bare en mors bekymring for at barnet ikke skal være som andre, eller no' :)

HI

Skrevet

Hun har allerede 42 i sko, og det ser ut til å fortsette. Hun har kjempeføtter i forhold til mine i str 39. Brede og kraftige.

Jeg er 175 cm, og syns det var leit med småvokste folk som sa: "Håper du ikke blir høyere nå."

Vær varsom så du ikke får din datter til å føle seg som et monster, det virker som du er på god vei til det. Ihvertfall om du nevner noen av disse tankene dine. Ikke si noe om at hun har store føtter, det vet hun nok så altfor godt selv, og det er ikke noe hun kan gjøre med det.

Forøvrig ble det på ungdomsskolen kjøpt store joggesko til meg, for at jeg skulle vokse i dem. Men jeg hadde da sluttet å vokse i føttene. Er du sikker på at skoene hennes er så små som de skal? Men du sier hun har brede føtter, så det er vel riktig.

Skrevet

La dattera di blir akkurat slik så høy som hun skal bli, og la henne vite at hun er perfekt akkurat slik hun er!

Skrevet

Kan en bli steril av veksthormon eller stoppe vekst?

Datter til venninnen min kan bli 182. De skal ikke stoppe henne.

Skrevet

Hun har allerede 42 i sko, og det ser ut til å fortsette. Hun har kjempeføtter i forhold til mine i str 39. Brede og kraftige.

Jeg er 175 cm, og syns det var leit med småvokste folk som sa: "Håper du ikke blir høyere nå."

Vær varsom så du ikke får din datter til å føle seg som et monster, det virker som du er på god vei til det. Ihvertfall om du nevner noen av disse tankene dine. Ikke si noe om at hun har store føtter, det vet hun nok så altfor godt selv, og det er ikke noe hun kan gjøre med det.

Forøvrig ble det på ungdomsskolen kjøpt store joggesko til meg, for at jeg skulle vokse i dem. Men jeg hadde da sluttet å vokse i føttene. Er du sikker på at skoene hennes er så små som de skal? Men du sier hun har brede føtter, så det er vel riktig.

Hun bestemmer skostørrelsen selv, når vi er å prøver for å kjøpe :) Joda, det er 42 nå.

Nei, jeg viser bare stolthet over at hun ser ut til å vokse meg langt over hodet, så ikke noen negative kommentarer fra meg. Det er kun her inne jeg spør om dette, og har aldri vist eller sagt noe om dette så min datter har hørt det.

Og hun viser selv stolthet i å være høy, så tydeligvis har jeg gjort noe rett der ;) Hun vil være høyere enn mammaen sin, hun :)

Jeg lurte bare på om det trengs å stoppes, for jeg kan vel for lite om å være høy som kvinne. Trodde klær var vanskelig å finne om man ble så høy.

HI

Skrevet

Trodde klær var vanskelig å finne om man ble så høy.

Du må da vel selv ha mye jobb med å legge opp bukser og annet? Det er ikke sikkert din datter blir veldig høy, men hvis hun blir veldig høy kan hun kjøpe på butikker som "Long Tall Sally". Vet ikke helt hva høydegrensen er for å "måtte" kjøpe der, men det er blitt mye enklere å kjøpe klær og sko fra utlandet enn tidligere.

Før måtte man fysisk bevege seg til England f.eks., hvis man ville ha voksne sko og klær i str. 34 (bare et eksempel, men tror det stemmer)

Skrevet

180 er ikke så veldig høyt i dag. Jeg er selv 181 og det går helt fint;-) Hadde litt problem med å finne lange nok jeans før, men nå finner jeg i både den ene og andre butikken. Jeg har aldri fått negativ bemerkning på høyden, heller motsatt. Ellers sa jordmor at høye og slanke jenter som oftest hadde lette fødsler og det har stemt for min del;-)

Skrevet

180 er da ikke unormalt høyt :) Jeg er 173 cm høy, men kunne godt ha vært høyere også. Altså, jeg er fornøyd med høyden min, men det hadde ikke brydd meg om jeg var oppunder 180 :) også kan hun jo bli modell slik andre sier også hehe...

Skrevet

For 15-18 år siden. Var jeg 13-16 år.

Og måtte gå med jsko med borrelås, (jeg kjøpte de ikke, husker jeg fant noen gymsko med knyting og brukte de hele tiden)

Og pensko med digre sløyfer på.

fordi det knapt fantes sko i str 33 som ikke var barnslig.

Nå er alt annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...