muy muy feliz!! Skrevet 26. mai 2012 #1 Skrevet 26. mai 2012 Hei! Baby ammer kun 10-15min hvert måltid, ammer annen hver time hele døgnet og legger på seg for lite.. Prøver å få måltidene lenger, men han sovner og er vanskelig å vekke.. To spørsmål: 1. Bør jeg kun gi fra ett bryst hvert måltid? Større sjanse for at han suger lenger da, nekter som oftest å ta nytt tak hvis jeg bytter etter ca.10min eller mer. 2. Noen som har erfaring med å gi litt mme etter noen måltider for å få opp babyens energi til å holde lenger ved brystet? Tenkte sånn 30-40ml etter 2 måltider om dagen..?
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Min baby (3 uker) ammer bare 5-10 min per måltid, kun et bryst om gangen (ca. hver 3. time). Men han legger tilstrekkig på seg da. Synes også det e fryktelig kort, men har kraftig utdrivning så han får nok i seg mye på kort tid. Storesøster var likedann. Om du lurer på hvor mye han drikker per måltid kan du jo måltidsveie ham? Da veier du han (f.eks. på helsestasjonen) før og etter du ammer. Antall gram opp er antall ml han har drukket. Da er det lettere å peile seg inn på hvor mye tillegg han evt. trenger. De skal ha 15 % av kroppsvekta si (altså en på 5 kg skal ha 750 ml).
Mamma i vinden Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 Har han gulsott? Vår hadde det, og det funka å gi litt tillegg. Ble mer våken. Viss du orker, kan du jo pumpe og gi han det som ekstra. Eller erstatning.
lillenims Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Først av alt så er ikke 10-15 minutter annenhver time speielt lite eller mye - det er helt normalt. å amme 8-15 ganger pr døgn er det vanligste de første ukene - alt over er også helt i orden, mens om man ammer under 8 ganger pr døgn bør man passe på at barnet legger bra på seg. Er det noen spesiell grunn til at han sovner? Gulsott, prematur, veldig lav fødselsvekt? Gjør du noe spesielt for å holde han våken? Noen ganger kan det hjelpe å gjøre det motsatte av rådene om å stelle før amming osv (som vekker barnet), nemlig å amme først og stelle etterpå. Noen barn blir rett og slett trøtt av å bi stelt, og sovner kort tid etter - ammer du først så kan det hende han sovner når du steller i stedet. Hvor gammel er han? Når du sier han legger for lite på seg, hva vil det si? Normalen er 120-210g pr uke, men det kan gå i bølger. Fødselsvekta bør være tatt igjen etter 2 uker, men dersom barnet har gått mye ned etter fødsel så er det helt greit å bruke lengre tid på å ta igjen fødselsvekta så lenge trenden er oppadgående og innenfor normalen. Du kan godt gi på bare ett bryst pr måltid, men det er lurt å tilby begge uansett. Vil han bare ha ett så er det helt i orden, ingen grunn til å styre mer med det andre da. Husk å tilby det du gav sist først neste gang, slik at du får stimulert begge noenlunde likt.
muy muy feliz!! Skrevet 29. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 29. mai 2012 Tusen takk for svar! Han er to uker og fortsatt 200g under fødselsvekt. Han veide 3,9 og har stått på stedet hvil på 3,7 i en uke.. Var på kontroll på sykehuset i dag og ble bedt omå pumpe og gi på flaske i to dager for å vite han får i seg. Det virker som jeg har nok melk, får pumpet ut 50-70ml på hvert bryst. Så tror problemet er at han ikke suger effektivt nok?
Gjest yrild Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 Du kan hjelpe ham litt ved å massere brystknoppene litt før du ammer. Les om handmelking på nettet. Da får du satt igang utdrivningsprosessen og han trenger ikke å "jobbe" så mye før melka kommer.
lillenims Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 Ingen vektoppgang på en uke er ikke så bra. (At fødselsvekta kan ta noe tid å ta igjen av og til er greit nok.) Prøv å få i gang utdrivingen, og pass på at han har godt tak før han får die - mye av det brune på areola skal være inne i munnen, det er ikke kun "knoppen" han skal suge på. Det ligger video av tilkobling på http://www.ammehjelpen.no/video og der finner du også eksempler på ulike ammestillinger. Noen ganger hjelper det å bytte ammestilling for å bedre sugetaket. Også stillingen hun bruker i "starte på nytt"-videoen på linken over kan være bra for mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå