Gå til innhold

Amming.. Vondt i ett bryst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en baby på to uker og har vondt i ene brystet når jeg ammer. Ut fra hva jeg har lest kan det høres ut som sopp, men vet ikke. Litt lynende smerte når han tar tak, og også litt underveis, litt etter og sår brystknopp samt sårt bryst. Kan jeg ha sopp kun på ett bryst? Hvis ja, lukter det noe? Føler babyen vegrer seg litt for å ta dette brystet.. Påvirker sopp forresten melkeproduksjon, eller er "eneste skaden" at det gjør vondt for mor?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tullmusa83
Skrevet

Babyen vil være mindre ivrig på brystet. Dette vil igjen påvirke produksjon ta kontakt med fastlegen din på tirsdag du så får du gjort no med det.

Før babyen blir så smittet at diing blir vondt han. Dumt å få baby med puppe vegring. Hvis du har rikelig i det andre brystet kan det være greit å gi primert i fra det og pumpe den han vegrer seg på

Gjest yrild
Skrevet

Hmmm jeg var hos helsesøster i går med akkurat samme problemet. Hun sa at om babyen min hadde vært kun noen uker ville det som oftest kun vært utdrivningsrefleksen man kjente, men iom at min er 5 1/2 mnd kunne det absolutt være sopp.

Har du tittet inn i munnen til baby. Hvis det er et hvitt belegg der som du ikke kan gni vekk med fingeren/Q-tips er det sikkert sopp og da trenger dere begge behandling.

Flasser du ved brystvortene? Klør det?

Lykke til! Og god bedring :-) (Det gjør vondt ja... blæh!)

Skrevet

Tusen takk for svar:) Da ser jeg det an til tirsdag, gjør det jeg kan og evt tar en tur til legen!

Skrevet

Tror deter utdrvingsrefleksen.

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det er sjelden sopp så kort tid etter fødselen, dersom du ikke har åpne sår eller har hatt antibiotikakur før/under/etter fødsel. Det KAN være sopp, men det er sjeldenere så man bør se på andre årsaker også. Uansett kan du se om barnet har hvitt belegg i munnen etter amming, og skrape det bort med finger med papir/kompress på eller en q-tips. Sjekk FøR neste amming om det er tilbake - om det kommer ETTER amming er det sannsynligvis melkebelegg, mens om det kommer tilbake mellom ammingene kan det være sopp.

Mest sannsynlig er det sugetaket som ikke er helt optimalt på den ene siden. Har du forsøkt å amme i andre stillinger, feks. i tvillingstilling på den ene siden, eller rett og slett bruke ei ekstra pute slik at vinkelen barnet ligger i blir ørlite forskjellig? Ammestillinger kan du se på http://www.ammehjelpen.no/video

Det kan også være utdrivingssmerter. Prøv å få i gang utdrivingen før du legger barnet til, det hjelper ofte. Det kan også hjelpe med varme omslag før amming, og å drikke svart te (vanlig earl grey). Slike smerter er valige i starten av amminga og går plutselig over, som oftest innen 2-4 uker etter fødsel.

Skrevet

Hei,

Jeg har en baby på to uker og har vondt i ene brystet når jeg ammer. Ut fra hva jeg har lest kan det høres ut som sopp, men vet ikke. Litt lynende smerte når han tar tak, og også litt underveis, litt etter og sår brystknopp samt sårt bryst. Kan jeg ha sopp kun på ett bryst? Hvis ja, lukter det noe? Føler babyen vegrer seg litt for å ta dette brystet.. Påvirker sopp forresten melkeproduksjon, eller er "eneste skaden" at det gjør vondt for mor?

Takk for svar!

Hei!

Jeg hadde det samme som deg(lynende smerter som tilog med gikk ut i armene), og det startet bare to dager etter fødsel. Ingen på sykehuset trodde at det kunne være sopp, eller betennelse(så tidlig). Jeg var påståelig og fikk dem til å ta bakterieprøver av melken og sårene på vortene. Etter noen dager kom prøvesvarene og det ble konstatert betennelse så jeg startet med antibiotika. Sårene begynte å lege seg etter at jeg startet med medisinen, og lille snuppa har også tatt til seg mer melk fra den siden nå også. Jeg råder deg til å få tatt bakterieprøver av melken/vorten for å se om det er sopp, eller en betennelse du har. Vær flink å bytt side, selv om det er vondt. Det går seg til skal du se;) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...