Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har erfaringer med baby med kumelkallergi? Hvordan fant dere ut av dette og hva var reaksjonene?

Endret av Zara84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sønn med melkeproteinallergi. Det ble oppdaget da han var 3 mndr, Han hadde gått lite opp i vekt, sannsynligvis fordi han ikke tålte min melk siden den inneholdt melk fra mitt kosthold, og måtte få mme. Han reagerte med oppkast direkte etter inntak av alminnelig mme, så det var lett å se at han ikke tålte den. Ingen annen reaksjon.

Startet med nutramigen og jeg gikk over på melkefri kost så lenge jeg ammet, da ble han symptomfri.

Har fortsatt allergien, men ikke så uttalt, han er nå 3 år. Vi kan bruke melk i matlagning, og prøver ut litt innimellom. Det har hele veien vært kvalme som ganske raskt har ført til oppkast som har vært reaksjonen, ingen utslett eller langvarige magesmerter.

Det var mitt bidrag , det finnes mange utgaver av reaksjontyper vil jeg tro.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Vi har ikke fått testet enda, men sterke mistanker om kumelk allergi.

Jenta er 2,5 mnd

Når vi måtte starte med mme, så startet hun å få røde prikker/blemmer i ansiktet (ikke hormonprikker, disse var større)

Hun fikk avførings problemer, mme babyer skal levere 1 avførings bleie pr dag, hun ga en bleie med 2-4 dagers mellomrom, og da var det nesten svart avføring, og leverte kun 1-2 tissebleie pr dag.

Hun hadde konstant mageknip, hadde vondt og gårt opp til 16 timer i døgnet.

Og hun gulpet opp det meste av melka igjen, la ikke på seg så mye.

Vi byttet fra NAN 1 til Nutramigen 1, og opplevde rask bedring, allerede dag nr 2 opplevde vi at hun ikke hadde smerter ved mat eller ellers, innen første uka var omme leverte hun opp til 5 tissebleier, leverte en bleie med avføring pr dag, avføringen skiftet sakte over til normal farge og konsistens. Prikkene/blemmene var borte etter 8 dager.

Skrevet

Jeg oppdaget at jenta mi reagerte på melk ved 10 mnd alder og jeg skulle begynne å gi henne yoghurt. Det endte med skikkelig mageknip hver gang jeg prøvde. Samme med melkebasert pålegg, f eks ost og prim.

Hun tåler en viss mengde melk. F eks har hun fått mme(i tillegg til morsmelk) fra hun var 3 uker uten at vi har merket noe på henne. Mat med melk går også bra( f eks fiskeboller i hvit saus). Vanlig melk har jeg ikke prøvd å gi henne og har heller ikke tenkt å gjøre det.

En stund tålte hun fint yoghurt på glass og beger fra 6 mnd(Hipp og Nestle), men etterhvert reagerte hun på de også, da i form av utslett.

8-10 mnd yoghurt og vanlig yoghurt får hun mageknip av. Hun blir også hard i magen og får mørk grønn/brun avføring.

Har ikke fått henne testet enda, men er ikke i tvil om at det er melk hun reagerer på.

Skrevet

Min baby ble stadig værre i ansiktet da han var ganske liten. Utslettet som er vanlig når de er noen uker gamle utartet seg og ble etter en stund mer atopisk. Han hadde også magesmerter, men gråt akkurat en halvtime mindre slik at det ikke var kolikk;) Han hadde også slimete avføring som var vandig og grønnaktig.

Han er utredet med blodprøver, og det er ikke noe napp der, men jeg sluttet å spise melkeprodukter (han fullammet) og da ble han fin. Spiste jeg et par cm fiskepudding på brødskiven, så var vi igang i gjen.

Vær obs på at testene ikke er nøyaktige nok til å stole på dersom du får et negativt svar. Da er det provokasjonstest som gjelder.

Vi har flere barn med melkeallergi i familien og noen får diare mens andre blir obstipert og noen får utslett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...