Gå til innhold

KS og NAV...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte om svangerskapspenger for noen uker siden. Jeg søkte om permisjon fra uke 35 da jeg visste jeg skulle ha planlagt ks, men hadde ikke vært til samtale på sykehuset. Opplyste om dette i min søknad, at jeg tok utgangspunkt i ca 3 uker før ks som ville bli ca 1-2 uker før termindato.

Fikk i dag brev fra nav som krevde bekreftelse på ks-dato, dette vil de ha innen 14 dager.

Men jeg har jo ikke fått brev fra sykehuset om når ks blir - fikk vite muntlig at det ble enten 2. eller 4. juli, og skulle få time i posten.

Synes det er så rart at ikke legene og NAV vet hvordan den andre institusjonen fungerer - de jobber jo med dette hver dag!

Hva er dere andres erfaringer med dette?

Kan legge til at jeg ringte sykehuset før jeg sendte inn søknaden for å spørre om dette og ble møtt av ei potte sur dame som ikke ante hva jeg snakket om og da jeg forklarte sa hun : " nå legger jeg på for dette har jeg ikke noe med!"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme problem her. Har fått bekreftelse på ks muntlig, men har endelig møte med legene i uke 34 og får fastsatt dato først da. På terminbekreftelsen fra sykehuset har de selvsagt bare skrevet at ks vurderes så jeg måtte søke med ul-termindato. Håper det går fint å ettersende ks-dato, men per nå aner verken jeg eller arbeidsgiver når jeg skal ut i perm. Og kjedelig om jeg kun får to uker med perm før termin pga dette.

Skrevet

Jeg fikk vite min dato sent i uke 34. Fikk legen til å skrive en bekreftelse på ks-dato, og leverte søknaden til NAV samme dag. Startet permisjon i dag, og har ikke hørt noe fra NAV foreløpig. Jeg får utbetalt lønn fra arbeidsgiver i permisjonsperioden, så for min del er det ikke så farlig. Håper likevel at søknaden snart er ferdigbehandlet, slik at jeg vet at alt er i orden.

Jeg ga på forhånd også beskjed til arbeidsgiver at permisjonssøknaden min ville komme sent, da jeg ikke kjente datoen tidligere. Mao - søknaden kom ca 2 uker før jeg gikk ut i permisjon...

Kommunikasjonen er ikke helt på topp synes jeg, men jeg kan se at det er vanskelig for NAV å gjøre vedtak før de har konkrete datoer å forholde seg til. Kanskje er det sykehusene som må kalle inn til samtaler tidligere, slik at man ikke ender opp med å starte permisjonen uten lønn, eller at man går glipp av flere dager av permisjonen? Det gjelder jo ganske mange dette, så det burde være muligheter for å utarbeide nye rutiner på området, tenker jeg.

Håper det ordner seg for dere, kjipt at slike ting blir en stressfaktor den siste tiden!

Skrevet

Jobben betaler heldigvis for meg også så jeg kan jo rett og slett bare ta perm tre uker før. Men i verste fall kan vel arbeidsgiver risikere å ikke få pengene tilbake fra NAV.

Skrevet

Min arbeidsgiver forhåndsbetaler ikke noe...

Skjønner jo sykehuset også - de har ennå ikke satt opp operasjonsplan for den uka jeg skal inn... og jeg vet jo ikke når jeg får tilsendt timen, om jeg får den før fristen fra nav går ut.

Synes det er rart at det ikke finnes en bedre måte å behandle dette på - skulle tro det var første gang nav og sykehus har vært borti problemstillingen!

En uke betyr endel tusenlapper, og jeg vil ikke godta å tape disse pga dårlig behandlingssystem. Tar en telefon til nav på mandag og forklarer.

Lykke til, jenter, med både søknad og ks :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...