Gå til innhold

Kalle opp etter avdød lillesøster

Anbefalte innlegg

Vi er midt opp i å velge navn på den lille som vi venter. Saken er at samboeren min ønsker å kalle opp (dersom jente) etter lillesøsteren sin som døde i en ulykke da hun var 6år gammel. Navnet hennes var Julie, og i seg selv syns jeg navnet er pent, men er veldig usikker på å kalle opp på denne måten. Jeg føler at min datter må "fylle fotsporene" etter den avdøde søsteren i familien. Svigermoren min har flere ganger sagt at hun håper vi - og da mener hun hele familien, kan få en "ny" Julie.... dette skremmer meg ikke så rent lite. Jeg kan jo ikke gi henne tilbake barnet hun mistet, og jeg syns det blir feil å sette et barn til verden med den oppgaven.

I så fall syns jeg Julie kan brukes som et mellomnavn, men det liker ikke sambo da han mener at navnet ikke vil bli brukt da...

Hva i alle verden skal jeg gjøre? Jeg føler meg IKKE komfortabel med å kalle opp ene og alene etter søsteren hans, føler det navnet er så betent og fylt av forventninger at det bli negativt ladd :(

Fortsetter under...

Går jo fint an å bruke det som mellomnavn, med noe som klinger fint foran, sånn at man bruker begge navnene :)

Men, er ikke sikkert svigermoren din mener det på den måten du frykter heller, når hun sier at hun vil ha en "ny" Julie.. Kan rett og slett hende hun mener det på en positiv måte, ikke at deres datter kommer til å bli sammenliknet osv. osv :)

Hvis du ikke er komfortabel med navnet så velger dere ikke det.

Et navn er så viktig at her må foreldrene være enige.

Jeg hadde aldri valgt et navn til mitt barn fordi svigers ønsket det. Nå har jeg heller ikke svigerforeldre så slipper enhver innblanding.

Men å ha det som mellomnavn kan jo være et kompromiss.

Hvis ikke samboeren din godtar Julie som mellomnavn ville jeg gått for et annet navn..

Det kan jo rett og slett være at din svigermor syns Julie er så fint navn, at hun ønsker det brukt igjen, at det er det hun mener med en ny Julie.

Hva med å evt bruke Julia istedet evt? Det er jo nesten samme navnet, men likevel ikke det samme. Evt som mellomnavn med et lett enstavelses navn foran, som gjør det lettere å bruke begge til daglig.

Annonse

Går an å ta det som mellomnavn. Da slipper hun å bli en ny Julie. Min bestemor heter Julíe, med trykk på i-en. Det passer jo til mellomnavn:)

Kan det egentlig uttales på noen annen måte? Har da aldri hørt noen annen uttale enn med trykk på i-en jeg.

Du skal ikke kalle datteren din noe du ikke er komfortabel med selv. Du og mannen må være enige.

Julie er et fint navn, men jeg skjønner godt tankegangen din.

Vet om noen som er i samme situasjon, der pappaens lillesøster døde som barn. De valgte den avdøde lillesøsterens navn som mellomnavn til den nye babyen.

Eller hva med Julianne? Enten som førstenavn eller mellomnavn.

Jeg synes det er en fint å kalle opp etter noen. Min sønn har min døde brors navn, men vi valgte bruke det som mellomnavn. Jeg personlig syntes det ble feil å ha det som fornavn. Synes det er en fin møte å hedre å minnes de som har gått bort for tidlig.

Tror nok ikke din svigermor mener at det da blir en ny Julie bokstavelig talt, men at hun hadde blitt stolt og rørt om hun fikk navnet etter tanten sin. Det hadde nok betydd mye for henne å få ta navnet i bruk igjen. Å det hadde nok din samboer også satt pris på.

Men dere skal jo begge være enig i navnevalget. Går jo fint å finne et annet fornavn og bruke Julie som mellomnavn.

Annonse

Jeg forstår deg godt. Det var flere i vår familie som ville at jeg skulle få min avdøde søsters navn. Det ble det ikke, og det er jeg hjertens glad for idag. Mange kan snakke mye om at det er fint å hedre ved oppkalling, men det er også en vond historie bak som vil følge med på en helt annen måte enn om man ikke kaller opp. Jeg kan til nød strekke meg til at en annen versjon av navnet kan gå; f.eks. Juliane, men når et barn går så altfor tidlig bort så er det så altfor sårt. Som sagt - takk til mine foreldre som valgte å gi meg et annet navn. En tung bør å bære for et barn synes jeg...

Går an å ta det som mellomnavn. Da slipper hun å bli en ny Julie. Min bestemor heter Julíe, med trykk på i-en. Det passer jo til mellomnavn:)

Kan det egentlig uttales på noen annen måte? Har da aldri hørt noen annen uttale enn med trykk på i-en jeg.

Vanligvis uttales det jo " JUlie", med trykk på U. Mens hun mener at det er trykk på i-bokstaven. " Juliie". Jul'ie. Istedenfor Julie :P

Vanligvis uttales det jo " JUlie", med trykk på U. Mens hun mener at det er trykk på i-bokstaven. " Juliie". Jul'ie. Istedenfor Julie :P

Oki, er egentlig enig, men jeg syns nemlig at det er litt trykk på i også når man har trykk på u. JUlIe. Men mulig det er jeg som er har heteslag....

Endret av Scania

Forstår hvordan du føler det!

Sånn er det vel litt generelt med tanke på oppkalling.

Min bror er oppkalt etter min morfar, og det ble veldig ofte

sammeligninger "ut av det blå!" Se, der er han så lik morfar osv..(selv om det ikke var noe som tilsa det) De var svært knyttet til hverandre og alt slikt, men merket godt at han ble sammenlignet på "feil" grunnlag bare fordi de hadde samme navn. Altså, ble litt sånn samme navn = samme egenskaper

Hva med Julia da?

Vanskelig. det er jo viktig at familien din og i allefall mannen din hører på dine følleser. Hvis du snakker med dem så kanskje de forstår, eller de kan berolige deg med at de ikke mener det på den måten.

Min svigerfar er foresten oppkaldt på denne måten, etter sin mors bror som døde da han var liten. Det virker som han bare synes det er positivt.

Gjest SnabelA og Kitty

Vi er midt opp i å velge navn på den lille som vi venter. Saken er at samboeren min ønsker å kalle opp (dersom jente) etter lillesøsteren sin som døde i en ulykke da hun var 6år gammel. Navnet hennes var Julie, og i seg selv syns jeg navnet er pent, men er veldig usikker på å kalle opp på denne måten. Jeg føler at min datter må "fylle fotsporene" etter den avdøde søsteren i familien. Svigermoren min har flere ganger sagt at hun håper vi - og da mener hun hele familien, kan få en "ny" Julie.... dette skremmer meg ikke så rent lite. Jeg kan jo ikke gi henne tilbake barnet hun mistet, og jeg syns det blir feil å sette et barn til verden med den oppgaven.

I så fall syns jeg Julie kan brukes som et mellomnavn, men det liker ikke sambo da han mener at navnet ikke vil bli brukt da...

Hva i alle verden skal jeg gjøre? Jeg føler meg IKKE komfortabel med å kalle opp ene og alene etter søsteren hans, føler det navnet er så betent og fylt av forventninger at det bli negativt ladd :(

En flott tanke det å kalle opp etter søsteren hans.

Om du er redd for at det vil bli lagt vekt og forventninger til den lille så kan du snakke med din mann om det og han også gjøre det klart at den lille er IKKE en erstatning eller en NY Julie..

Hva med å heller gi den lille navnet; Juliane? Da blir det på en måte oppkalling men alikevel noe eget?

Ville aldri valgt det. Fint navn, er ikke det. men ville, som du skriver, tenkt at navnet symboliserer tidlig død på en måte, iallefall i oppkallingssammenhengen. Kanskje sær, men men.

Selv skal jeg gifte meg nå, og min mor tilbød meg å støpe om hennes giftering. Men hun og pappa hadde et vondt ekteskap og ble skilt. dermed føler jeg ringen er "infisert"! Teit synes mange, helt sikkert. men det er iallefall mine følelser og hva jeg ville valgt

Off, ville ikke gått for det som mellomnavn heller jeg! Ville heller som flere andre her nevner, ikke oppkallt direkte med samme navn men noe tilsvarende. Julianne er jo nydelig, eller Juli? Ikke vits å ha ett mellomnavn som du egentlig ikke vil og ikke sikkert ikke kommer til å bruke av samme grunn, mens de som er forkjempere kommer helt sikkert til å legge trykk på det og ta det med. Uansett om barnet vil hete noe annet foran, vil det jo fortsatt være en "Julie".. Bare mine tanker dette da..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...