Gå til innhold

Blomsterbed - hjelp!

Gjest lillemor og lillefrøken

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som kan lære meg hva man gjør med et blomsterbed? Jeg har aldri hatt et slikt et før ;) Men altså nå som vi er nyinnflyttet i rekkehusleilighet må jeg jo nesten ordne opp i det beddet som står ute... Så langt har jeg spadd opp jorda og romstert rundt i den ca 10 cm dypt, og røsket opp røtter, og fjernet det jeg har kunnet dra opp av røtter (og det var det veldig mye av!). Så har jeg "raket" den fint utover igjen...

Skal jeg fylle på ny jord? Hva er fint å plante i jorda? Vil helst ha noe som det ikke er så mye jobb med, og gjerne som varer en stund så det ikke blomstrer og forsvinner med en gang. Gjerne noe grønt som er enkelt også. Har gressløk så langt, og kanskje det går an å plante urter som man kjøper i butikken i jord, eller er de kun til å ha på kjøkkenbenken? Og gjerne tips om hvor man skal kjøpe dette til en rimelig penge (plantasjen er eneste jeg kan komme på som er aktuelt- er det en grei plass å kjøpe slikt?)

Har også en tre-stubbe i beddet (etter en gammel stor tuja, tror jeg), noen tips om hvordan denne kan fjernes?

Tenkte også, ettersom beddet grenser mot naboens blomsterbed på andre siden av gjerdet/lervegg/åpning mot under huset, så hadde det sikkert vært litt fint å ha steiner eller en liten "vegg" rundt. Noen tips om hva som er fint, og hvor man får kjøpt det?

Endret av lillemor og lillefrøken
Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Gratulerer med bed!

Uansett hva du skal ha der bør du begynne med å tilføre noe næring og ny jord, særlig om du bare har ti cm jord til å begynne med. Hvis du uansett skal ha en avslutningsvegg i enden av bedet kan du kanskje sette en slags sperre/vegg rundt hele for å få litt enhetlig inntrykk - da vil jo den også "bygge opp" litt så du kan fylle på dypere med jord, hvilket betyr at du kan ha større planter og vanne sjeldnere fordi jorda holder på væske lenger ned. Vinn-vinn, om du vil ha det enkelt.

Må nesten høre hva slags solforhold du får i bedet før jeg foreslår noen planter? Og hvor stort er det?

Og jeg antar du ønsker at det du planter skal komme igjen år etter år? Altså stauder?

Skrevet (endret)

Uansett hva du skal ha der bør du begynne med å tilføre noe næring og ny jord, særlig om du bare har ti cm jord til å begynne med.

Takk!

Solforholdene er slik at vi har solen der fra formiddagen (runt 10), og frem til rundt kl 15-16 kanskje? Så ganske lenge med andre ord. Blomsterbedet er ikke så stort, kanskje 70 cm bredt og 2 m langt eller noe. Har ikke målt og er fryktelig dårlig på øyemål.

Hvordan tilsetter jeg næring (i tillegg til jord), kjøper man noe på en flaske og heller ut eller noe? Jeg vet jeg er helt grønn her altså ;)

Tipsene du kommer med høres veldig bra ut! Hvis stauder kommer igjen hvert år så gjerne det! Og sperre/vegg rundt hele høres ut som et godt forslag, da er det bare hva slags vegg/sperre og hvor man får tak i det da... (og skal den graves litt ned i jorda eller bare stå oppå i overflaten?) :)

Endret av lillemor og lillefrøken
Gjest sug lut
Skrevet

Ok, gi meg fem minutt så jeg kan google fram det jeg tenker på (jeg er sykepasser og trenger underholdning så dette var en gulltråd :) men jeg må google litt!)

Skrevet

Ok, gi meg fem minutt så jeg kan google fram det jeg tenker på (jeg er sykepasser og trenger underholdning så dette var en gulltråd :) men jeg må google litt!)

fantastisk :D

Gjest sug lut
Skrevet

Trikset er jo å få noe som blomstrer tidlig, noe sent, og det høyeste bakerst (hvis ikke det er høyt&tidlig og bør skjules etterpå):

Hvis du legger stein som kant er disse fine å plante langsmed, blomstrer midstommers, her ser du både steinen og krypsåpeurt:

http://www.plantasjen.no/dyrke_ute/stauder/4dbae89a3630da5d920003d6/krypsapeurt

Jeg elsker vakkerøye (coreopsis)http://gaia.cxr.no/index.php?site=default/637/1357/1427/1365/2204 fordi de blomstrer veldig lenge, helt til sept-okt. De blir ikke så høye, og kan fint stå bak såpeurten. Samme høyde og masse (og tidligere) glede gir geum http://www.anniesannuals.com/plt_lst/lists/general/lst.gen.asp?prodid=1487 som jeg ser akkurat har sprunget ut i dag, faktisk.

Der bak kantblomstene kan du også ha diverse storkenebb (geranium), jeg liker denne som er tidlig og knallrosa (mine er i ferd med å springe ut nå) http://www.overthegardengate.net/garden/archives/template.asp?LinkID=1700 og disse som er mørkelillablå og blir høyere og store og blomstrer vilt og villig: http://www.overthegardengate.net/garden/archives/template.asp?LinkID=1697

Vil du ha noe morsomt og tidlig kan du sette disse løkene bakerst mot veggen: Kirgisløk (allium- 8-10 i ei pakke, sett dem i jorda i oktober) så får du noen dødskule 80 cm kuleløk tidlig til våren http://hannebjrhm.blogspot.com/2010/03/allium-aflatunense-kirgislk.html

Høstfloks er fine å sette bakover i bedet også, de finnes i masse fargenyanser også: http://www.plantasjen.no/dyrke_ute/stauder/4dbae89a3630da5d920003d3/h-stfloks-phlox-paniculata kan du plante bakerst - de kommer til å komme relativt sent men bli høye og blomstre etter mange andre.

Sorry om det ser overveldende ut. Men alle disse er normalt å få på hagesenteret, og disse har jeg også sjøl eller har hatt eller kjenner godt og ingen av dem krever mer enn sol, vann og normal hagegjødsel (altså en boks med små kuler var den jeg kjøpte, finnes sikker masse, men jeg er ikkke allverdens avansert og den har dugd), det er i alle fall det de har fått av meg.

Skrevet

Fantastisk, sug lut! Dette var kjempegode tips og råd! :) Jeg får lyst til å rett og slett følge disse rådene som en oppskrift, og ta med meg en utskrift av disse blomsternavnene og bildene til plantasjen og handle alt der og gjøre slik du tipser om, for da tror jeg det blir veldig fint i blomsterbedet her :D

Og disse kulene som næring, de sprer du bare utover jorden og roter litt rundt i jorda med disse i, før du planter noe?

Tror du de har noe a la stein eller "vegg" å sette bak disse plantene i grense mot nabo på plantasjen?

Gjest sug lut
Skrevet

Forresten, det eneste av grønt jeg har fått til ute er grassløk, som klarer seg fint gjennom vinteren, og mynte, som er livsfarlig levedyktig men både god på smak og pen å se på. Grassløken bør du plante nær kanten så du lett kan klippe den. Mynten kan du holde i sjakk sånn: skjær over ei brusflaske så den er åpen i bunnen, og skjær så over så tuten blir borte og den er et rør. Sett røret ned i jorda til den er i kant med jordoverflaten, og så planter du mynten oppi. Da brer den seg ikke uhemmet over hele verden.

Gjest sug lut
Skrevet

Fantastisk, sug lut! Dette var kjempegode tips og råd! :) Jeg får lyst til å rett og slett følge disse rådene som en oppskrift, og ta med meg en utskrift av disse blomsternavnene og bildene til plantasjen og handle alt der og gjøre slik du tipser om, for da tror jeg det blir veldig fint i blomsterbedet her :D

Og disse kulene som næring, de sprer du bare utover jorden og roter litt rundt i jorda med disse i, før du planter noe?

Tror du de har noe a la stein eller "vegg" å sette bak disse plantene i grense mot nabo på plantasjen?

Hehe, håper det blir bra! Ja, bare hiver utover litt sånn gjødsel, jeg, på våren eller om jeg graver opp et bed på sommeren. Den er langtidsvirkende og enkel å ha med å gjøre, og næringa blir med vanninga ned.

Plantasjen har sikkert sperregreier, både sånne i stein og andre typer, men det har jeg ikke brukt selv så der kan jeg ikke egt anbefale noe. Ikke har jeg gravd opp gammel tujarot heller, men ser for meg at det er jobben sin men vel verd det.

Skrevet

Forresten, det eneste av grønt jeg har fått til ute er grassløk, som klarer seg fint gjennom vinteren, og mynte, som er livsfarlig levedyktig men både god på smak og pen å se på. Grassløken bør du plante nær kanten så du lett kan klippe den. Mynten kan du holde i sjakk sånn: skjær over ei brusflaske så den er åpen i bunnen, og skjær så over så tuten blir borte og den er et rør. Sett røret ned i jorda til den er i kant med jordoverflaten, og så planter du mynten oppi. Da brer den seg ikke uhemmet over hele verden.

Gressløken jeg har fått er planta i en potte, av min svigermor, fordi hun mente den spredde seg så fort. Så sa hun at jeg bare kan grave den ned, nesten til kanten. Kanksje ikke det er nødvendig? Blir finere om jeg fordeler det litt langsmed istede? Og det med brusflaska til mynten var jo et godt tips! 1,5 l eller 1/2 liters flaske? Når du skjærer over tuten, skjærer du bort hele "trakten" eller kun drikketuten (hvis du skjønner hva jeg mener)?

Gjest sug lut
Skrevet

Gressløken jeg har fått er planta i en potte, av min svigermor, fordi hun mente den spredde seg så fort. Så sa hun at jeg bare kan grave den ned, nesten til kanten. Kanksje ikke det er nødvendig? Blir finere om jeg fordeler det litt langsmed istede? Og det med brusflaska til mynten var jo et godt tips! 1,5 l eller 1/2 liters flaske? Når du skjærer over tuten, skjærer du bort hele "trakten" eller kun drikketuten (hvis du skjønner hva jeg mener)?

Din svigermor har sikkert vært flinkere med gressløken sin, min har alltid bare blitt en fin tue, så jeg har aldri tenkt på å begrense den, faktisk. Muttern sin står også der helt fredelig for seg selv, så jeg tror ikke nødvendigvis den er så aggresivt spredningsvillig, jeg ville ha planta den uten potta bare for enkelhets skyld og for at den skulle få del i hele kretsløpet i jorda med microorganismer og meitemark og sånne snille kryp.

Skjær over hele "trakten" også, så røret er rett, om du forstår. Bruk gjerne halvannenliters flaske, hvis du får tak i mynte som du synes er pen - det finnes masse forsjellige typer, men min (som jeg fikk tak i på noen vietnameseres plante-loppis, faktisk, for de brukte den masse i mat) har mørkerøde stilker og lekkert mørkegrønne blad. Hvis du får en som ikke er så pen men bare nyttig kan du jo nøye deg med halvlitersflaske...

Gjest sug lut
Skrevet

Og så en fin ting til.. kjøp markjordbærplante og sett i et hjørne innafor såpeurten, det er så deilig å være barn og plukke jordbær i hagen, og de er også veldig lite krevende (bæra, ikke ungene, nødvendigvis:))

Skrevet

Herlig :) Da blir det blomsterbed a la sug lut ;) Da er handlelisten skrevet, så blir det vel et par turer på hagesentre de nærmeste dagene :)

PS: jeg likte spesielt godt det med markjordbær, så går for det også! :)

Gjest amandine
Skrevet

Er det rart jeg liker deg,luten? Min favoritt-lut! Jeg skulle bare så inderlig ønske at du tok deg en tur, jeg har mer enn nok hage til oss begge og kjøleskapet fullt av vin;-)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

plant gressløken i en potte for seg selv, ja, den spreeeer seg! Og jeg forbanner meg selv for at jeg kjøpte mynte, DEN blir man i allefall aldri kvitt...

Skrevet

Urter kjøpt fra butikken er ikke de beste å så ute. De er sådd så tett så skal du så de ute må du dele de opp før du planter de. Er du heldig vokser de men ikke sikkert. Jeg har vært heldig med noen gressløk, andre ikke. Jeg har masse siden jeg klipper den, legger den i glass og slenger den i frysen. Da har vi gressløk gjennom hele vinteren. Det samme går fint med kruspersille. Jeg sådde kruspersille for noen uker siden ute i bedet og den spirer og har det veldig bra nå. Har blitt ekstremt mye av den lille pakken jeg sådde, men ungene er storfornøyde for de spiser samme mat som tøffe tøfflus :)

Vintergrønne småbusker er fint å ha bakerst, og om du ønsker å ha juletre der etterhvert burde du tenke på det når du kjøper busker og planter der.

Jeg har kryp stauder forran i mine blomsterbed, noen forskjellige som blomster til litt forskjellige tider slik at det er litt farge der nesten hele tiden. Nå har de vært der i endel år så de har gått i hverandre men det er faktisk bare fint (jeg er ikke den som har hatt grønn fingre, men har begynt å synes det er gøy nå. Men vi har mest spiselige ting i hagen, for det syns ungene er så gøy)

Hvilken blomster du burde ha aner jeg ikke, men jeg vil råde deg til å spare litt plass til å sette ned løk til høsten. Slik at du kan få påskelinjer, tullipaner, pinseliljer osv neste år. I det ene bedet vårt har vi masse forskjellige tullipaner (jeg får masse tullipanløker av pappan min hvert år, siden de kaster løken etter bruk der han jobber. Så jeg aner ikke hvordan og hvilken farge det blir før året etter. Men nå har jeg fått fire forskjellige tullipaner på samme sted, de har blomstret på tur og orden, og nå står siste i full blomst. Så uten å ha gjort noe i det bedet, utover å klipt de ned når de er avblomstret så har det blomstret fra mars til nå.

I det ene bedet vårt har det kommet en stor tue med markjordbær, den står i full blomst nå og ungene koser seg utover sommeren. Vi sådde månejordbær i fjor, sådde de i en stor potte. Glemte å sette potten inn for vinteren men de har overlevd vinteren ute, så nå har vi sådd mange nye. Har sådd de inne i vinduskarmen siden de er litt trege, men ungene gikk amokk i butikken når vi skulle kjøpe frø. Så nå blir det flere forskjellige små jordbær, hvite og gule markjordbær.

Og jeg må vel si at har en barn så er sukkerter ett must i hagen. Så har du plass i bedet ditt som er lett tilgjengelig for ungene å komme til ville jeg hatt det. Eller så det i en stor krukke.

Skrevet

Takk for svar :) bedet er plantet, så tror det skal bli fint! Det ble fanske slik som sug lut foreslo, men de hadde ikke alt så ble noen varianter av disse typene. Fulgte rådet her om at høye blomster skal bakerst osv så tittett litt på høyde når jeg valgte stauder :) mulig vi prøver oss på sukkererter også! Liker spiselige ting, moro for barn :)

Skrevet

Får du trøbbel må du grave dypere, ca 40 dypt, fylle på leca for drenering, og så fylle opp med jord...

• 10 måneder senere...
Gjest sug lut
Skrevet

Jeg ser at HI her er slettet som bruker, men hvis du av en eller annen grunn er her likevel under et annet navn så er jeg veldig spent på hvordan det har gått med bedet ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...