Gå til innhold

For lite morsmelken, eller vil snuppa bare kose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vite om man produserer nok melk.

Lillemor på to uker, vil ha pupp så ofte, og hun tar gjerne begge to på en gang, blitt sånn den siste uka.

Hvordan kan jeg vite om det er fordi jeg har for lite melk, fordi hun vil kose, eller når hun er trett og vil sove?

Jeg blir sprø av alle disse spørsmålene som virrer i hode!

Hun går fint opp i vekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun går fint opp i vekt ville jeg ikke bekymret meg. Her var det helt kaos i ammingen de første ukene, og jeg følte ofte at puppene var "tomme", men lillegutt la masse på seg, så det var de ikke. Rett etter fødselen veide vi lillegutt før og etter amming for å se hvor mye han spiste. Så det går jo an å gjøre det en dag det er åpen helsestasjon, kanskje. Men forhåpentligvis har din lille økt det hun skal i denne omgang snart, så trenger du verken bekymre deg eller tenke mer på det! Lykke til videre :-)

Skrevet

Så lenge hun legger fint på seg, så har du nok melk. :)

Puppene produserer jo melk hele tiden, og jo tommere pupp, jo fetere melk kommer. Jeg satt også å ammet hele tiden de første ukene, gjerne i en time av gangen, døgnet rundt. Og da økte jo produksjonen av melk. :) Nå tar en ammerunde ca 5-10 minutt, hun har ikke tid til å kose så mye nå, er jo så mye annet morsomt å se på. ;) Så det går nok bra, bare slapp av og hvis du er redd for at du har for lite melk, ta en ekstra veierunde hos hs. :)

Gjest yrild
Skrevet

Så lenge hun legger fint på seg og ikke er generelt trøtt og grinete har du nok melk :-)

Men jeg skjønner tvilen din!

Har selv pupper som er gjerrige... dvs at babyen må suge skikkelig for at utdrivningsrefleksen skal bli satt igang og det medfører jo at det er virkelig vanskelig å pumpe (for å sjekke produksjon) og at jeg overhodet ikke lekker melk (og når man da ser andre mammaer med flekker både her og der tror man jo at man knapt har melk ;-))

La henne kose du, hvis du ikke blir sår av det :-)

Skrevet

De første ukene er vel bare sånn- amme, amme hele tiden :) Etterhvert reguleres melkemengden etter forespørsel! Så lenge barnet har en normal vektoppgang (følger sin egen kurve) og virker fornøyd, har våte tissebleier osv. så er det ikke så mye å bekymre seg for! Tror vi mammaer blir litt tussete over å lese for mye om hva som er "normalt", istedet for å stole på at kroppen vår i de fleste tilfeller klarer å tilpasse seg det å være mamma ;)

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar:)

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar:)

Skrevet

Det er helt normalt å amme på begge sider til hvert måltid, like normalt som kun en side. Det er også normalt å die ofte, alt fra 8 til 12-14 ganger i døgnet er vanlig, og alt over det helt normalt - under 8 bør man iallfall sjekke vekta innimellom. Noen har stor lagringskapasitet i puppen, andre liten, noen barn har større magesekk enn andre osv.

Jeg anbefaler også http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Skrevet

Her var det pupp døgnet rundt de første 4 ukene av minstens liv, etterhvert skjønte jeg forskjell på når han drakk og når han koste, og han laget seg sin egen lille kosestund og ville sovne med puppen (Vil ikke ha smokk). Og når jeg følte at signalene ble lesbare for meg, vendte vi av denne kosingen med pupp, det tok meg 3-4 dager med konstant vugging og pludring for å distrahere, og nå er gullgutt 10 uker og dier 6 ganger i døgnet, og legger godt på seg!

Skrevet

Må legge til at dette med å følge spesielt med på veksten ved under 8 amminger i døgnet gjelder spedbarn under ca 6 uker. Rundt der er det mange som begynner å die færre ganger i døgnet uten at det er noen grunn til bekymring. Men en nyfødt som kun vil ha 6 amminger pr døgn bør man følge med på de første ukene for å være sikker på det virkelig vet sitt eget beste (haha).

Gjest yrild
Skrevet

Så lenge du ikke blir sår så ville jeg ammet masse. Det går seg til etterhvert, både med melkeproduksjon og at du lærer deg å lese signalene slik at du vet om hun vil ha puppen som sutt eller er sulten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...