Gå til innhold

hva betyr "henværende" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan noen hjelpe meg med dette ordet? norsk er ikke mitt første språk, ikke alle ord og begreper jeg kan.

takk på forhånd

Fortsetter under...

Skrevet

Såvidt jeg vet er det ikke noe som heter henværende.

Men du har nåværende og forhenværende- som har omtrent motsatt betydning.

1 (adjective) nåværende ['noːʋæːɾənə] som er/finner sted/gjelder vår nåværende statsminister 2 (adjective) nåværende ['noːʋæːɾənə] som er/finner sted/gjelder vår nåværende statsminister

1 (adjective) forhenværende ['fɔɾhənʋæːɾənə] tidligere, eks en forhenværende skuespiller/ektemann 2 (adjective) forhenværende ['fɔɾhənʋæːɾənə] tidligere, eks en forhenværende skuespiller/ektemann

Skrevet

henværende pleier å bety det som står igjen. MEN det er som du ser fra innlegget ovenfor ikke egentlig et ord og er en uting hvis man ønsker å gjøre seg forstått.

Skrevet

Jeg tror ikke ordet er offesielt i bruk lengre, men det betyr som regel noe eller noen som var på et gitt tidspunkt. Jeg kan for eksempel si "Jeg ble døpt av henværende sogneprest Anker i 1970". Det vil si at jeg ble døpt av en prest som het Anker som var sokneprest i 1970.

Ordet er i sterk slekt med "forhenværende", men betyr bare nesten det samme.

Skrevet

Jeg tror ikke ordet er offesielt i bruk lengre, men det betyr som regel noe eller noen som var på et gitt tidspunkt. Jeg kan for eksempel si "Jeg ble døpt av henværende sogneprest Anker i 1970". Det vil si at jeg ble døpt av en prest som het Anker som var sokneprest i 1970.

Nei, du tenker på "daværende".
Skrevet

Nei, du tenker på "daværende".

Nei, i gamle dokumenter brukes ofte "henværende" i på den måten jeg har skrevet, men "daværende" er nok det ordet vi har i dag som ligger nærmest opp til det gamle ordet "henværende".

Annonse

Skrevet

Bør ikke brukes "i så henværende", betyr "bør ikke brukes slik".... Eller hur?

Skrevet

i så henseende....

Skrevet

Henværende betyr omtrent det samme som daværende. Veldig lite brukt i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...