Anonym bruker Skrevet 24. mai 2012 #1 Skrevet 24. mai 2012 kan noen hjelpe meg med dette ordet? norsk er ikke mitt første språk, ikke alle ord og begreper jeg kan. takk på forhånd
LillaGorilla♥♥ Skrevet 24. mai 2012 #2 Skrevet 24. mai 2012 Såvidt jeg vet er det ikke noe som heter henværende. Men du har nåværende og forhenværende- som har omtrent motsatt betydning. 1 (adjective) nåværende ['noːʋæːɾənə] som er/finner sted/gjelder vår nåværende statsminister 2 (adjective) nåværende ['noːʋæːɾənə] som er/finner sted/gjelder vår nåværende statsminister 1 (adjective) forhenværende ['fɔɾhənʋæːɾənə] tidligere, eks en forhenværende skuespiller/ektemann 2 (adjective) forhenværende ['fɔɾhənʋæːɾənə] tidligere, eks en forhenværende skuespiller/ektemann
lille sprelle Skrevet 24. mai 2012 #3 Skrevet 24. mai 2012 henværende pleier å bety det som står igjen. MEN det er som du ser fra innlegget ovenfor ikke egentlig et ord og er en uting hvis man ønsker å gjøre seg forstått.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2012 #4 Skrevet 24. mai 2012 Jeg tror ikke ordet er offesielt i bruk lengre, men det betyr som regel noe eller noen som var på et gitt tidspunkt. Jeg kan for eksempel si "Jeg ble døpt av henværende sogneprest Anker i 1970". Det vil si at jeg ble døpt av en prest som het Anker som var sokneprest i 1970. Ordet er i sterk slekt med "forhenværende", men betyr bare nesten det samme.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2012 #5 Skrevet 24. mai 2012 Jeg tror ikke ordet er offesielt i bruk lengre, men det betyr som regel noe eller noen som var på et gitt tidspunkt. Jeg kan for eksempel si "Jeg ble døpt av henværende sogneprest Anker i 1970". Det vil si at jeg ble døpt av en prest som het Anker som var sokneprest i 1970. Ordet er i sterk slekt med "forhenværende", men betyr bare nesten det samme. Nei, du tenker på "daværende".
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2012 #6 Skrevet 24. mai 2012 Jeg tror ikke ordet er offesielt i bruk lengre, men det betyr som regel noe eller noen som var på et gitt tidspunkt. Jeg kan for eksempel si "Jeg ble døpt av henværende sogneprest Anker i 1970". Det vil si at jeg ble døpt av en prest som het Anker som var sokneprest i 1970. Ordet er i sterk slekt med "forhenværende", men betyr bare nesten det samme. Nei, du tenker på "daværende". Nei, i gamle dokumenter brukes ofte "henværende" i på den måten jeg har skrevet, men "daværende" er nok det ordet vi har i dag som ligger nærmest opp til det gamle ordet "henværende".
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2012 #7 Skrevet 24. mai 2012 Bør ikke brukes "i så henværende", betyr "bør ikke brukes slik".... Eller hur?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2012 #9 Skrevet 24. mai 2012 Henværende betyr omtrent det samme som daværende. Veldig lite brukt i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå