Gå til innhold

Arbeidstid statsansatt

Anbefalte innlegg

Gjest stårma
Skrevet

Hva er normal arbeidstid for statsansatt, er det kl 8-16 med halvtime ubetalt lunsj? Hørte et sted at de jobbet kl 8-15.45, men skjønte ikke helt logikken i det... Og har man sommertid med kortere arbeidstid på sommeren? Har søkt ny jobb og er bare nysgjerrig:) Noen som vet?

Skrevet

En statsansatt er virkelig så mangt, men hvis det er en administrativ stilling har de fleste fleksitid (kjernetid 09.00 til 14.30) dvs at du kan komme på jobb alt fra 07.00 til 09.00 og slutte fra 14.30 og ut.

Arbeidstiden er satt fra 08.00 til. 15.45 fra 15 september til 15. mai. Fra 15.mail til 15. september er arbeidstiden 08.00 til 15.00.

Med arbeidstid menes da egentlig antall timer pr dag, siden du har fleksitid. Der jeg jobber er lunsjen betalt, men det varierer litt om du er tilgjengelig eller ikke.

Gjest stårma
Skrevet

Men hvorfor er arbeidstiden til 15.45 og ikke 16 som er normalt i privat sektor? 7,5timer...

Skrevet

Tror det også i staten er litt forskjell på hvem som har betalt og ubetalt lunsj. Må du være tilgjengelig, skal du ha betalt lunsj og ukentlig normalarbeidstid er da 37,5 timer i stedet for 40.

Sommmertid/vintertid. Det tror jeg er opp til den enkelte arbeidsplass å bestemme. Da jobber man til 15.45 i 8 mnd i året og til 15 i 4 mnd. Det er da hvis man har betalt lunsj som jeg tror de fleste har, men staten er en stor arbeidsgiver. (Forøvrig "taper" de statsansatte på dette, siden hovedferien legges til sommeren, men det er jo småtterier totalt sett)

Skrevet

Der jeg jobber jobber vi 8-1545 på vinteren, og 8-15 på sommeren. Betalt lunsj. Veldig greit :) Har jo kortere dager enn i det private, snittet ligger på 7,5 når året ses under ett. Men det er gjerne dårligere betalt å jobbe i staten og, så noen goder skal vi ha..... Jeg hadde antagelig tjent 100-200 000 mer i det private, men staten er en flott arbeidsgiver når man har barn.

Skrevet

Der jeg jobber jobber vi 8-1545 på vinteren, og 8-15 på sommeren. Betalt lunsj. Veldig greit :) Har jo kortere dager enn i det private, snittet ligger på 7,5 når året ses under ett. Men det er gjerne dårligere betalt å jobbe i staten og, så noen goder skal vi ha..... Jeg hadde antagelig tjent 100-200 000 mer i det private, men staten er en flott arbeidsgiver når man har barn.

Samme som meg

Skrevet

i tillegg har man pensjonsavtaler som er MYE bedre enn det man vanligvis får i privat sektor. Og dersom man har lån i statens pensjonskasse, kan man spare opptil 17 000 kr i året bare i sparte rentekostnader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...