Gå til innhold

Når bør barn starte med ridning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to jenter. Nå er de 5 og 7. Jeg vill gjerne at de skal lære å ri. Det betyr ikke at jeg har noe ønske om at de skal bli spessielt flinke eller at de skal holde på lenge, men jeg synes det er en ting det er greit å kunne akkurat som å sykle, gå på ski og skøyter ol. Jeg lærte det aldri selv da jeg var barn og detergrer meg litt.

Hvor gamle bør barna være for at de skal få noe varig utbytte av et ridekust eller tre? Om de er for unge blir det vel mest til at de bare sitter på hesten uten egentlig å lære så mye? På den andre siden er det nå mens de er såpass unge jeg har størst påvirkningsmulighet.

Fortsetter under...

Skrevet

Plant de på hesteryggen så fort du vil. I begynnelsen handler det om å føle seg trygg på hesten. Ikke lære alt mulig. Og jo tidligere de starter, jo tryggere blir de.

Min sønn har så vidt sittet på en hest (1.5 år) mens jeg holdt han og hesten selvsagt ble holdt av veninna mi. og nå som det mest sannsynlig kommer hest inn i familien kommer han til å "måtte" å lære seg å ri :P

Skrevet

Plant de på hesteryggen så fort du vil. I begynnelsen handler det om å føle seg trygg på hesten. Ikke lære alt mulig. Og jo tidligere de starter, jo tryggere blir de.

Min sønn har så vidt sittet på en hest (1.5 år) mens jeg holdt han og hesten selvsagt ble holdt av veninna mi. og nå som det mest sannsynlig kommer hest inn i familien kommer han til å "måtte" å lære seg å ri :P

Når han blir større selvsagt. Litt tidlig å måtte lære og ri nå :P

Skrevet

Tja si det, jeg begynte iallefall da jeg var rundt 10 år, men da hadde jeg hengt i alle staller som var i nabolaget i flere år. Det kommer vel an på hvor interessert barna dine er i hester, og at de ikke er redd for de. Ville kanskje sagt en plass mellom 7 og 8 år.

Skrevet

Hverken barna eller jeg er spessielt interesert i hest. Det er bare noe jeg har lyst til at de skal lære fordi deter praktisk å kunne. Jeg har ikke mye lyst til å traske rundt med dem i åresvis for at de skal venne seg til å sitte på hesten hvis de kan gjøre den samme tilvenningen 2 år senere på to uker.

Skrevet

Hvis hverk du eller unga er interresert i hest skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å bruke tid på det. Men for all del. Det er jo bare mitt syn. Hvorfor syns du det er praktisk å kunne hvis det ikke er noe interesse for det?

Annonse

Skrevet

Jeg er kanskje litt på siden her, men jeg skjønner ikke helt det der med at du sier at det er praktisk å kunne ri (på lik linje med å sykle f.eks). Det er vel ikke så ofte en "må" ri, om ne ikke selv oppsøker det. Men hva vet vel jeg?

Gjest Miryks
Skrevet

Hvordan er det praktisk å kunne ri? Vil det komme en dag i livet der de Må sitte på hest?

Jeg hadde skjønt det om vi bodde på 1800-tallet, men hallo....

Selv begynte jeg på ridekurs da jeg var 5 år gammel.

Skrevet

Begynte når jeg var 7, venninna mi var 6 år. Det tok vel bare et par uker før vi var vant med hesten og vi ble etterhvert veldig flinke. Vi red i flere år da. :)

Skrevet

Skjønner heller ikke at det skal være så viktig å lære når ingen har noen spesiell interesse av det... De fleste av mine venner har aldri ridd, u at de har opplevd det som et handicap.

Jeg begynte da jeg var 8, etter lang tids masing.

Vær forberedt på at de blir bitt av basillen da. Du risikerer å få to hestegale jenter i hus :-)

Kjempefin sport da, forøvrig!

Skrevet

Jeg tenker at det er greit å ha litt grunnleggende ferdigheter på mange områder. Når den dagen kommer at en venninne vil dra på ridetur er det greit å vite at man mestrer det nogenlunge. Sån er det med mange ting. Jeg er ikke interessert i alpint eller fotball heller og det er veldig sjeldent man kommer i en situasjon der man må kjøre alpint eller sparke en ball. Likevell er det noe jeg mener er fornuftig å gi ungene grunnleggende kunskaper om.

Selv synes jeg detser fint ut å kunne bli med på rideturer i skogen eller på fjellet noen ganger, men ettersom jeg ikke kan ri blir det med tanken. Jeg er sikker på at jeg hadde syns det var morsommere å sparke fotball også om jeg hadde fått tak i ballen av og til.

Det er mye som kan være morsomt eller fint å gjøre innimellom selv om man ikke har det som noen stor interesse.

HI

Gjest Miryks
Skrevet

...er det vanlig å ha trang til å gjøre noe en ikke finner interessant?

Skrevet

...er det vanlig å ha trang til å gjøre noe en ikke finner interessant?

Det vet jeg ikke, men deter ganske lurt å lære seg forskjellige ting selv om det ikke er det du har aller mest lyst til i utgangspunktet. Det meste blir morsommere når man kan det.

HI

Annonse

Gjest Filifjonka
Skrevet

Mange rideskoler arrangerer knøttekurs. Der får de minste barna lære helt grunnleggende ting som å strigle hesten litt, og så rir de mens noen leier hesten rundt.

Jeg vet ikke aldersgrensene for når de får gå på "vanlig" ridekurs, men jeg tenker at om du venter til de er en 8-10 år blir det mye enklere for dem å lære det grunnleggende. Beina er litt lenger, kroppen er litt tyngre og de har litt bedre motorikk og balanse.

Skrevet

Mange rideskoler arrangerer knøttekurs. Der får de minste barna lære helt grunnleggende ting som å strigle hesten litt, og så rir de mens noen leier hesten rundt.

Jeg vet ikke aldersgrensene for når de får gå på "vanlig" ridekurs, men jeg tenker at om du venter til de er en 8-10 år blir det mye enklere for dem å lære det grunnleggende. Beina er litt lenger, kroppen er litt tyngre og de har litt bedre motorikk og balanse.

Høres fornuftig ut. De blir vell kansje litt flinkere til å konsentrere seg også. Det kan komme vell med ;-)

Skrevet

Jenta mi begynte da hun var rundt 6-7 år. For det var først da vi fikk muligheten.

Jeg red en del selv som lita jente, og vet hva det vil si å lære å mestre et så stort dyr :) Og det å ha vennskapet med slike dyr er uvurderlig for barn, faktisk. Hester er på en måte veldig forståelsesfulle.

Og riding er ekstremt bra for balanse og mye mer til :)

Dine barn er gamle nok til å begynne, HI. For så fort de klarer å sitte på en hest, og forstår konseptet, så er det rett alder. Og jeg tenker at det er rundt 3 år, faktisk.

Gjest Miryks
Skrevet (endret)

Jenta mi begynte da hun var rundt 6-7 år. For det var først da vi fikk muligheten.

Jeg red en del selv som lita jente, og vet hva det vil si å lære å mestre et så stort dyr :) Og det å ha vennskapet med slike dyr er uvurderlig for barn, faktisk. Hester er på en måte veldig forståelsesfulle.

Og riding er ekstremt bra for balanse og mye mer til :)

Dine barn er gamle nok til å begynne, HI. For så fort de klarer å sitte på en hest, og forstår konseptet, så er det rett alder. Og jeg tenker at det er rundt 3 år, faktisk.

Hjelper ikke at ridning er bra for balanse, selvtillig, kjernemuskulatur osv om det er noe ungen ikke finner interessant.

Jeg har jobbet både på rideskoler og staller som driver med handicap/terapiridning. Begge steder har det vært barn som har vært der pga at FORELDRENE hadde/har en drøm om hest eller lignende. Alle gangene ble kurs eller timer avbrutt pga at ungen virkerlig ikke ville mer. 80% av foreldrene har da blitt sinte, frustrerte eller skuffet, men det er faktisk ikke foreldrenes jobb å velge ut ungens interesser. Uansett hva foreldrene mener ungene "bør" kunne.

Da må ungene nesten lære seg MANGE språk, for det kan jo være at ungen vil til et spesielt land om noen år.

Endret av Miryks
Gjest Husfrua
Skrevet

Jeg tenker at det er greit å ha litt grunnleggende ferdigheter på mange områder. Når den dagen kommer at en venninne vil dra på ridetur er det greit å vite at man mestrer det nogenlunge. Sån er det med mange ting. Jeg er ikke interessert i alpint eller fotball heller og det er veldig sjeldent man kommer i en situasjon der man må kjøre alpint eller sparke en ball. Likevell er det noe jeg mener er fornuftig å gi ungene grunnleggende kunskaper om.

Selv synes jeg detser fint ut å kunne bli med på rideturer i skogen eller på fjellet noen ganger, men ettersom jeg ikke kan ri blir det med tanken. Jeg er sikker på at jeg hadde syns det var morsommere å sparke fotball også om jeg hadde fått tak i ballen av og til.

Det er mye som kan være morsomt eller fint å gjøre innimellom selv om man ikke har det som noen stor interesse.

HI

Det å ri kan jo ikke akkurat sammenlignes med å sykle da. Hvis de går ridekurs nå for kanskje bare et par år,så husket det mest sannsynlig lite av dette når de blir eldre. Det er umulig å " lære" å ri på kort tid. Det krever faktisk mer enn noen få år,ettersom det handler om mye mer enn kun ridning på ridekurs. Men for all del. De er store nok nå. Jeg startet som treåring for privatinstruktør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...