Gå til innhold

Trenger sårt tips ang dagsoving 10 mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg blir gal snart!

Har en gutt som legger seg 19.00 og er oppe 05.00. Fordi han er oppe så tidlig blir det tre dupper ila dagen. Til sammen sover han ca 2 timer på dagen (ila de tre øktene). Han må trilles ute i søvn, og det er fryktelig slitsomt og kan noen ganger ta lang tid. I tillegg begynner han å få tenner, så det plager han nok litt. Så, som dere forstår er det en kamp dette søvngreiene. Har noen tips?

- hvordan får dere til å legge de uten trilling/vugging?

- legges deres ute eller inne?

- hva gjør dere for at de skal sovne igjen etter de har våknet klokka 5?

Ammer ikke om natten lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er yngre enn din (9,5 mnd), men her gjør vi det sånn:

- når hun våkner så tidlig som 5, ammer jeg henne i mørket og legger henne ned igjen med smokk. Hvis hun våkner litt senere, men at jeg fremdeles er stuptrøtt, tar jeg henne inn i sengen vår og ammer henne. Da sover hun ofte til ca 7.

- Hun sover to ganger i løpet av dagen (ca 9.30 og 14), og sover da mellom 45 og 90 minutter hver gang. Første dupp sover hun inne. Da sitter vi med henne med en hånd på brystet hennes. Gjør vi ikke det, reiser hun seg og kaver mye og det kan ta laaaaaaang tid før hun sovner (så vi foretrekker denne "uvanen" med at vi sitter der). Med hånda på brystet roer hun seg raskt og sovner.

Andre dupp sover hun på tur, men vi kan nå stoppe vogna hvis hun først har sovna. Det er så deilig! Før våkna hun så fort vogna stod stille- har ikke gjort noe spes annet enn å gå over itl to dupper. De siste dagene har hun kava mye i vogna, og det har vært vanskelig å få henne til å sovne.

Før sov hun best i vogn, men nå tror jeg det skjer så mye spennende på tur at hun faktisk sovner lettere inne.

Så ikke så mange andre tips enn å forsøke å gå ned til to dupper, og forsøke litt mat på sengekanten når de våkner tidlig. Lykke til!!

Skrevet

Har du prøvd å ha bare 2 dupper? Jeg var overbevist om at gutten min trengte 3, fordi han var tydelig trøtt hver gang jeg la han. Men jeg prøvde likevel å kutte ned til 2 selv om jeg ikke hadde noe tro på det, i desperasjon. ;) Det gikk vel et par dager hvor jeg måtte anstrenge meg litt for å holde han våken lenger, så ble han visst vant til det. Nå sover han lenger til sammen på 2 dupper enn han tidligere gjorde på 3, og han er i godt humør lenger. Får det ikke helt til å gå opp, det blir gjerne en times tid før leggetid hvor han er veldig trøtt, men dagen frem til det fungerer mye bedre enn før. Men det blir jo litt mer sårbart da, hvis en dupp blir ødelagt (bare varer 30 min), så blir hele dagen bare krøll. Men det skjer ikke så ofte heldigvis.

Han sover ute, og jeg triller han i søvn fortsatt, men det går mye fortere når han har 2 dupper. Noen ganger sovner han i det øyeblikket jeg legger han i vogna.

Han legger seg ca 19 og våkner 5-5.30, noen ganger før. (Nattesøvnen ble ikke påvirket av at vi gikk ned til 2 dupper.) Om han våkner før 5.30 så tar jeg han over i senga til meg, legger han på armen min og vugger litt. Det fungerer vel omtrent en tredjedel av gangene, men jeg har dessverre ikke funnet noe som funker bedre. :P Men prøver å ikke godta at det er morgen før 5.30 (etter det vet jeg at det ikke er håp), og håper at han lærer det etterhvert. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...