Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #1 Skrevet 22. mai 2012 Hvor sunt er vannmelon egentlig..? type store mengder...? Jeg elsker vannmelon og kan knapt få nok!
ScaryMama Skrevet 22. mai 2012 #3 Skrevet 22. mai 2012 Spørs hva du mener med "sunt". Den har ikke veldig mye næringsstoffer men også lite kalorier. Det blir ikke det samme som juice som har mye kalorier... http://www.dinmat.no/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Risikomat/Vask-melonene
Major HotLips Houlihan Skrevet 22. mai 2012 #4 Skrevet 22. mai 2012 Den har høy glykemisk indeks, men det er jo langt i fra det verste du kan spise
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #5 Skrevet 22. mai 2012 Trodde vannmelon var dritsunt, jeg? og stort sett bare bestod av vann.... kunne lett spist en halv melon daglig...hehe
Mars78 Skrevet 22. mai 2012 #6 Skrevet 22. mai 2012 Jeg vet ikke hvor sunt det er ,men spiser kilovis av det hver dag.Kan sitte og spise en hel vannmelon hver dag,herregud.Får aldri nok
Frøken Ubesluttsom Skrevet 22. mai 2012 #7 Skrevet 22. mai 2012 Det kan ikke være så veldig usunt, for er jo bare vann. Men næringsrikt er det ikke akkurat.
Strandloppa og lillebror Skrevet 22. mai 2012 #8 Skrevet 22. mai 2012 det kommer jo an på hva slags diett man karakteriserer som sunn. I disse lavkarbotider, vil jeg tro tilhengere av denne dietten mener den ikke er sunn. For en diabetiker er den svært usunn. Ja, den inneholder mye vann men også mye sukker. Hvis man konstant går og småspiser vannmelon hele dagen, vil det naturlig nok ikke være sunt fordi man får da jevnt over et forhøya blodsukker. Og sukker omdannes jo som kjent til fett i kroppen. Som noen lengre oppe nevner, er det ikke så mye næring i vannmelon. Hvis man spiser vannmelon i steden for sjokolade er det en sunn erstatning. Alt med måte!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #9 Skrevet 22. mai 2012 100 gram vannmelon: 91 gram vann 32 kalorier 0,6 gram proteiner 0,1 gram fett Inneholder noe A-vitaminer, men ikke betydlig mengde. Den inneholder også fargestoffet Lykopene, som er en viktig antioksidant, som er bra for kroppen. Men er perfekt bruk om du vil rense kroppen: Spis noen vannmelon skiver før frokost, spis som vanlig resten av dagen, drikk mye vann, da får du en god rensing
Fruen i huset Skrevet 23. mai 2012 #10 Skrevet 23. mai 2012 Jeg også mauler vannmelon til den store gullmedaljen... Har hørt at det ikke er så mye sukker i den jeg da, til tross for høy GI, fordi GI ikke har noe å si her (ellernoe). Man skal regne GB eller GL. Klipp og lim: Glykemisk belastning (GB eller GL) Tar hensyn til GI, og hvor mye man spiser. Mat med høy GI kan være sunt. Vannmelon har høy GI, men en vanlig porsjon gir likevel lite sukker og mye næring. GB regnes ut ved å multiplisere GI med innholdet av karbohydrat per 100 gram. En skive vannmelon på 100 gram med GI på 72 og et karbohydratinnhold på 5 g/100g, gir da GB=3,6. (5*72/100). GB under 10 er lavt. Medium 11-19 og over 20 er høyt.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #11 Skrevet 23. mai 2012 Vannmelon gir ca 38 kcal pr 100g på grunn av sukkerinnholdet. Det er bare litt lavere enn cola som gir ca 42 kcal pr 100g. Vannmelonen inneholder selvfølgelig også andre gode næringsstoffer, men sukkerinnholdet er så høyt at det er få av oss som har godt av å maule store mengder daglig.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #12 Skrevet 23. mai 2012 Pr 100 gram inneholder vannmelon 7,6 gram sukker, en coca-cola inneholder 10,6 gram sukker som tilsvarer 20 sukkerbiter, ja, frukt sukker er bedre for kroppen enn rafinert sukker, men når det er snakk om slike mengder, så er det ikke det smarteste for kroppen å gå å gumle på.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #13 Skrevet 23. mai 2012 Det er sundt og godt i moderate mengder, men det er ikke slankemat. Å spise ca 250 g frukt om dagen er bra, inklusive juice, men noe serlig mer blir for mye. Til deter sukkerinnholdet for høyt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå