Gå til innhold

Trenger noen innspill her...

Anbefalte innlegg

Har blitt henvist videre til gynekolog av jordmor pga fødselsangst, men på den siste samtalen med jordmor sier hun at dersom det ikke blir innvilget ks (noe hun mente var det mest snnsynlige, fordi de ikke innvilger pga angst), kan et godt alternativ være å sette igang fødselen tidligere, så jeg slipper å gå over tiden... Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor dette er et "godt alternativ"!?!

Angsten min beror på at noe skal skje med barnet eller meg under fødselen - og jeg skjønner ikke helt hvorfor igangsettelse skulle gjøre angsten min mindre. Hva skal man si til sånt?

Tanker?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143938997-trenger-noen-innspill-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min umiddelbare tanke er at barnet ikke er så stort hvis du blir satt igang. Tror uansett hvordan man vri og vender på dét, så er det én risiko uansett; naturlig fødsel, igangsatt fødsel eller keisersnitt.

Jeg venter nr to nå og kan ikke si at jeg gleder meg til selve fødselen, men jeg må jo bare tro på at alt går bra. For det gjør jo som oftest det.

Ønsker deg lykke til. Husk å puste med magen og slapp av så godt du kan mens kroppen gjør jobben for deg :)

• 3 måneder senere...

Min første tanke er at det tilbudet ville jeg takket nei til. Skjønner at jordmor kanskje tenkte at det ville vært bedre for deg å ha en konkret dato å forholde seg til, samt at det kanskje ville være beroligende for deg at barnet ikke er så stort hvis du blir satt i gang før tiden.

Men, en "igangsatt" fødsel er ofte mer slitsom for moren enn en fødsel som starter spontant. Riene kan være jevnt kraftige, uregelmessige og uten tydelige pauser, slik at man blir like sliten selv om fødselen varer i kortere tid. Dette er min erfaring, og flere jordmødre har bekreftet dette i samtaler etterpå.

Ellers er det også min mening at det er mye hyggeligere å være mamma til en baby som har fått være i magen til den er "ferdig" og valgte å komme ut selv. Merkbart mer våken og robust da.

Når det gjelder overtid, så får du uansett ikke gå mer enn 7 dager over tiden nå, før du skal inn til overtidskontroll (som ikke er skummelt i det hele tatt, bare slapp av!). Etter maks 11 dager blir du satt i gang, men for mange er overtidskontrollen nok til å sette i gang fødselen spontant. Så da har du en konkret dato å forholde deg til, termin + 11 dager, lenger får du ikke gå! Hjelper det?

Har jordmoren din oppfattet hva du egentlig er redd for i forbindelse med fødsel? Jeg har inntrykk av at noen kanskje svarer for å berolige uten å lytte på bekymringene først.

Jeg for min del har keisersnittangst. Etter mitt akutte keisersnitt hadde jeg en samtale med en jordmor der jeg sa at jeg vurderte å sterilisere meg fordi jeg var så redd for å gå gjennom et nytt keisersnitt. Svaret hennes var at jeg selvfølgelig skulle få planlagt keisersnitt dersom jeg ble gravid igjen.

Håper at du finner en måte å håndtere angsten og at du får en fin fødsel! Hvis jordmoren din ikke forstår deg så kan det kanskje hjelpe å snakke med noen andre.

Edit:

Ser nå at innlegget var fra mai, så da kan det jo være at du har fått barnet allerede?

Endret av Fru Blåbær
  • 10 måneder senere...

Hei!  Jeg har hatt 2 gode opplevelser, heldigvis. Ved første fødsel ble jeg satt igang. Følte meg da ivaretatt fra start til slutt. Så for en med stor fødselsangst, kan jo dette være en god løsning tenker jeg. Da er du på et trygt sted fra det begynner å murre, til baby er ute :) Og fødsler som blir satt igang, får ekstra god tilsyn. MEN det tror jeg nok du får uansett, når du forklarer situasjonen. Det er superviktig at du får sagt ifra til ALLE som er innom under fødsel, slik at de kan passe godt på deg. 

Jeg fødte på Ullevål begge ganger, føde B første gang, og på ABC andre gang. Veldig gode minner og veldig dyktige folk begge steder!! Rolige og blide :) 

Masse lykke til!!!! Håper alt går bra, og at du får en fin opplevelse! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...