Alvepia *happy mum* Skrevet 22. mai 2012 #1 Skrevet 22. mai 2012 ett dumt spørsmål, men spørr allikavell. Her i huset bruker vi sitteklipper (å takk pris for det med mitt bekken) Er nå 32+5 uker - å har klippet gresset flere ganger i vår. Men plutselig var det noen som fortalte meg det at jeg skulle være litt obs på dette pga støyen. De bråker jo en del de traktorklipperene (bruker selv hørselvern). Men er det da "falig" for hørselen til babyen i magen? De sier jo at vann bærer høyere lyd. Burde jeg da lavære å klippegress??? Har jo kjørt flere ganger som sagt å ikke tenkt på dette!!! Ser ikke på det som nå galt egentlig jeg da!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 22. mai 2012 #2 Skrevet 22. mai 2012 Det foreligger også mistanke om at høye støynivåer over lang tid kan ha en skadelig innvirkning på kroppen generelt, som en stressfaktor. Det er mulig at høye stressnivåer kan være en risikofaktor for hjertekarsykdom på denne måten. Videre er det mistanke om at høye støynivåer kan gi psykiske problemer i form av depresjon, søvnproblemer og konsentrasjonsvansker. Magetarmproblemer kan muligens også tilskrives problemer med å takle høye støynivåer. Det er også mulig at høye støynivåer kan være uheldig for gravide kvinner, med økt risiko for aborter og for tidlig fødsel.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 22. mai 2012 #3 Skrevet 22. mai 2012 MEN, dette er jo ifht støy over lengre tid.. Nei kan ikke tro at det skal være noe farlig å klippe gresset av og til...
Marit 27 Skrevet 22. mai 2012 #4 Skrevet 22. mai 2012 Arbeidstilsynet anbefaler ikke mer enn 85 desibel etter uke 23. Det er ikke veldig høyt, egentlig ikke mer enn at noen prater høyt. Dette er jo snakk om i arbeidssituasjon og som det blir nevnt over her at det er over lengere tid. Personlig hadde jeg tenkt at et par mnd uten å klippe plenen skulle jeg klart. Har jo ikke lyst til å skade hørselen til lille i magen:) Når gubben og nevøen skulle på flyshow her for litt siden ble jeg hjemme pga støy da var jeg vel i uke 35 eller no:) Jeg vil jo også tro at det handler litt om det samme som med oss voksene, at hvis det er snakk om f.eks. en konsert med musikk vi digger og eller syntes er behagelig å høre på så er sjangsen mindre for å skade hørselen enn når du blir utsatt for ubehagelig og "overraskende" støy. Og jeg kan vel ikke si at lyden fra en gressklipper en så behagelig:) Den ristingen kan vel ikke være heldig heller? Har hvertfall hørt at man kan fremkalle tidlige fødsel av vibrerende masasjeapperater f.eks. uten å høres for hysterisk ut:) Bare tenker høyt:)
RookieBlue Skrevet 22. mai 2012 #5 Skrevet 22. mai 2012 Tipper det ikke er skadelig å klippe gresset en gang i blant...dere har vel ikke et helt jorde, så det tar mange timer? Men hvorfor ikke benytte anledningen til å la gubben gjøre jobben? Bare tilfelle... Senest i dag var det en som tuta kjempehøyt, rett mot meg på en parkeringsplass. Han hadde stått ved siden av meg, og var på vei ut. Jeg står med hodet langt inni bilen, og ser ikke hva som skjer, og skvetter til av massiv tuting. Da viser det seg at idet han rygger ut, er det en annen som nesten rygger på han fra en annen vinkel. Tenkte faktisk tanken at nå ble sikkert lille bebis skremt eller fikk vondt i ørene, for jeg skvatt skikkelig selv. Trodde jo først han tuta på meg, fordi jeg hadde døra oppe eller noe.... Slikt kan man ikke skjerme seg mot, da, og litt støy er det jo alltid rundt en...men jeg ville kanskje ikke gått på rockekonsert...
Alvepia *happy mum* Skrevet 22. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2012 Har sittet på klipperen i ca 1 time totalt vil jeg tro i dag, men også med pauser. (skulle latt gubben gjort det, men han maler garasjen som har hatt 2 farger siden i fjor hehehe Hun i magen blir rolig når jeg sitter på klipperen. Men som nevnt over her med vibrering ++ så blir det fort hump å dump, kan ikke si at alt så jevnt her å det kjenner jeg blir ubehagelig. Nei da får heller gubben ta seg av det videre tjihi! Tusen takk for alle svar
live09 Skrevet 22. mai 2012 #7 Skrevet 22. mai 2012 Hm, jeg har tenkt meg på Pearl Jam konsert i juli, fire uker før termin. (Ja, sitteplass selvfølgelig) Har aldri før hørt at støy kan skade babyen, med mindre man selv blir stresset av det. Konsert med musikk man liker blir man jo sjeldent stresset av?
siv.ing Skrevet 22. mai 2012 #8 Skrevet 22. mai 2012 Jeg synes dette høres hysterisk ut. For det første er forsteret vant med mye lyd, det er målt et lydnivå rundt 40 decibel inne i en gravid livmor. Tarmlyder kan av og til komme opp i 80 decibel. (Kilde: Internett - ta det med en klype salt, poenget er at magelyder må nødvendigvis bli ganske høye når man er inne i magen.) Fosteret er også beskyttet mot larmskade fordi det ligger i lyddempende fostervann og fordi de indre hørselsorganene i tillegg er væskefylt. Se et svar fra lommelegen her: http://www.lommelegen.no/legesvar/larmskade-hos-foster Så spørsmålet er heller om du gidder å klippe gresset. Inaktivitet er hvertfall ikke sunt for barnet, så det beste hadde vel vært om du dyttet på en manuell gressklipper.
Alvepia *happy mum* Skrevet 22. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. mai 2012 Joda som sagt ett dumt spørsmål, men men. Poenget var å bare høre med andre også. Å gå rundt men en klipper på 20 mål tomt og ett bekken som er ødelagt har jeg ingen intensjoner om. Da er det bedre med sitte klipper, men joda bruker klipper til fots også for det er ikke alle plasser som jeg kommer til med traktorklipperen. Å om jeg gidder er en anna ting, er aktiv hunde eier til daglig med massiv aktivitet og en mann som er sjømann så her er ikke bare å sitte på lat sia, å ikke er jeg personen til det å sitte i ro. Beklager at jeg ville høre med andre, å hvis du leser på mitt første innlegg så ser du det at jeg har skrevet det at jeg klipt flere ganger i år allerede. Å dessuten vil jeg ikke kalle det hysteri ved bare å spørre om andre sine meninger, men takk for din mening - alle er vi forskjellig
anna_duck Skrevet 22. mai 2012 #10 Skrevet 22. mai 2012 Skal klippe plen med sitteklipper i morra, jeg. Må - for gubben er allergisk mot gress. Har aldri tenkt at det sku være noe skadelig for lillemor i magen. Har brukt både traktoren og gravemaskinen tidligere i graviditeten, de og bråker jo litt. Det jeg venter med er derimot skytebanen.. De lydene er veldig skarpe...
Alvepia *happy mum* Skrevet 22. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 22. mai 2012 Har også en som er allergisk her, så kjenner til den ja har vært me på mye støy å tanken har aldri streifa meg tidligere (som skrevet først)
siv.ing Skrevet 23. mai 2012 #12 Skrevet 23. mai 2012 Det var ikke spørsmålet ditt jeg synes var hysterisk - det var alle svarene som sa at du ikke kunne. Synes du skal sette deg på gressklipperen med god samvittighet!
OptimistHoppa Skrevet 23. mai 2012 #13 Skrevet 23. mai 2012 Jeg ville vært forsiktig. Ja, babyen er vant med MYE lyd, men ikke HØY lyd - noe jeg antar det er rundt deg når du faktisk klipper gresset med hørselsvern på Jeg setter grensa ved om jeg selv ville brukt ørepropper. Har studert akustikk og kan litt om hørselsskader så er nok litt ekstra forsiktig fordi jeg har sett hvor endelig en hørselsskade er... Det blir som å spise spekemat - mest sannsynlig går det bra, men ikke verdt risikoen hvis man kan unngå det (og det kan man jo)
Alvepia *happy mum* Skrevet 23. mai 2012 Forfatter #14 Skrevet 23. mai 2012 (endret) ;-) Nå slipper jeg heldigvis å klippe hverdag Nevnte det for legen å han sa også at det ikke var noe problem, har også skrevet inn til jordmor siden å hun sier også ok, men joda - blir nok ikke å overdrive klippingen så veldig før hun er kommet ut Grunnen til at jeg bruker hørselvern er at jeg ikke er liker den knisselyden fra klipperen Er jo ikke Så høy lyd, men bråker litt På kontrollen i dag så hadde hun lagt seg ned, langt ned i bekkenet med hode ;-) Så nå håper jeg hun ikke snur seg mer ;-) hehe Endret 23. mai 2012 av ♥Alvepia♥Juli-Baby-2012♥
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå