Gå til innhold

MME - romtemperert?

Anbefalte innlegg

Gjest Hippoღ
Skrevet

Kan baby 4 mnd drikke romtemperert mme? Eller må/bør det varmes?

Tenker da på situasjoner hvor man ikke har mulighet til å varme.

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet (endret)

Det går helt fint :) Allerede fra fødsel kan man fint servere romtemperert mme, kan også servere kald fra kjøleskapet, om ungen liker det, noe vi startet med hos storebror når han var 3-4 mnd, siden det var så varmt :)

Fikk beskjed fra føden: Varmet/romtemprert fra fødsel av, varmet/romtemperert/kald fra 3-4 mnd av. Men alt kommer ann på hvor vidt ungen godtar det.

Om du ikke har en unge som synes det er ok, så ta med deg en termos med varmt vann og en stor kopp, eller 4 brødposer. Brødposene: tre dem utenpå hverandre, fyll i varmt vann, og putt flasken oppi (pass på at den er lukket) pass på at vannet dekker flasken helt, så blir den fort varm ;)

Kan også skaffe en flaskevarmer, da har du tilgang både i bil og andre steder du kan plugge i kontakten :)

Endret av <3Barn&Engler<3
Gjest Hippoღ
Skrevet

Venta et litt annet svar ;)

Som:

"er du gal!!! De må ha oppvarma mme"

Får prøve meg litt frem. Det er ikke alltid like lett å få varmet melka :(

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Venta et litt annet svar ;)

Som:

"er du gal!!! De må ha oppvarma mme"

Får prøve meg litt frem. Det er ikke alltid like lett å få varmet melka :(

Hehe, er nok bare vi mødre som har fått det for oss at ungene Må ha varm melk, siden mm er varm ;)

Prøv forsiktig overgang til romtemperert :)

Her startet vi det, ved å kjølne ned melka litt og litt, til slutt tok gutten glderlig romtemperert, innen han var 3,5 mnd, så kunne han fint få en kjøleskapskald flaske pr døgn :)

Skrevet

De kan fint drikke romtemperert mme fra de er ganske små. Det er da best å bruke den ferdigblandede varianten. Den kan fint oppbevares på kjøkkenbenken frem til dere skal ut og så serveres når det er behov for litt mat.

Dersom du skal servere mme fra pulver skal den drikkes innen én time etter at den er blandet, så da faller jo litt av poenget bort.

Babyer på 4 mnd drikker jo også ofte kaldt vann fra springen, så de tåler godt forskjellig temperatur på mat og drikke.

Gjest Hippoღ
Skrevet

Tusen takk for svar! At han kan få romtemperert mme gjør alt myyye lettere, når vi er på tur :)

Kan de drikke kaldt vann fra springen fra 4 mnd altså? Jeg trodde det var 6 mnd.

Skrevet

Så lenge han vil ha den romtemperert er det bare å gi den.

Tenkte bare jeg skulle nevne grunnen til at man BØR varme den til de minste barna: om den serveres kald/romtemperert så vil kroppen bruke energi på å varme melka til romtemperatur (i magen), og kroppstemeraturen KAN nok også synke litt i enkelte tilfeller da (men barn med så dårlig temperaturregulering sendes neppe hjem fra sykehuset).

De aller minste - premature og nyfødte - bør helst bruke energien sin på å vokse i stedet for å varme melk, derfor bør de har varm melk. Hvordan oppdage om dette er et problem? Vel, mest av alt ved å se på vektoppgangen :) Og heller ikke disse aller minste tar skade av å få litt for kjølig melk innimellom.

For de aller aller fleste barna er ikke dette et problem, men for noen KAN det være det og det er altså bakgrunnen for at det generelt anbefales å varme melka.

(Om man delammer vil jeg anbefale å ALLTID varme MME/pumpemelk til kroppstemperatur, slik at barnet får all melka ved så lik temperatur som mulig og ikke plutselig begynner å foretrekke kald pupp....)

Gjest Hippoღ
Skrevet

Her var det mange gode svar :)

Det har gått helt fint å gi romtemperert mme. Men når vi er hjemme, kommer jeg til å varme den. Men det er veldig greit å kunne gi romtemperert mme når vi er ute på noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...