fresh Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 noen her som har født naturlig (uten noe sm.stillende), og prøvd epidural? Jeg har født 2 naturlig, fordi jeg er liiiivredd epidural. Denne gangen har jeg virkelig lyst å prøve epidural, fordi alle sier det er så fantastisk. Jeg hører man ikke kjenner når de stikker den inn, men jeg er livredd for å kjenne den, og for at demå stikke flere ganger. Så er jeg redd for at riene skal bli mindre effektive. Har også hørt at mange ikke klarer å tisse etterpå, og må ha kateter...livredd!!!! Noen som vet hvor langt inn denne sprøyta går? Noen med erfaringer, som kan hjelpe meg å ta en beslutning?
Amia Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Jeg fikk epidural forrige fødsel. Ville i utgangspunktet klare meg uten, men etter 20 timer ble jeg anbefalt det. Å sette selve nÅla husker jeg ikke/merket jeg ikke noe til. Fikk den nok litt for sent ogsÅ, for kan ikke si jeg hadde stor effekt av den annet enn kanskje under selve forløsningen. Men ja, jeg slet med Å tisse. BÅde under fødselen og etterpÅ. MÅtte kateteriseres hver 3 time i tiden etterpÅ, og det husker jeg som skikkelig pain og masete... Men det var visst veldig vanlig bÅde pga presset pÅ blæren under fødselen, men spesielt pga epiduralen. Hun jeg delte rom med pÅ Riksen mÅtte ogsÅ dette. Men, det var ikke sÅ ille at jeg absolutt ikke vil ha det denne gangen. Jeg tar det helt som det kommer. Det skal sies at de var veldig snille og forsiktige i forbindelse med hvert kateter, og man fÅr bedøvelses krem pÅ hver gang.
Snart_er_vi_4 Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Jeg fikk ikke kateter verken under selve epiduralbedøvingen eller i etterkant. Lille måtte tas med vakum og det var kun da de skulle sette i gang med det at de tømte blæra, så er nok ganske individuelt Kjente heller ikke at de stakk nåla. Kun Nesøya sen i forkant som svei litt. Ble kun ett stikk med epiduralen også! Så det kan gå bra skal du se
fresh Skrevet 21. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2012 ååå, jeg får helt angst!!! Kateter er mitt verste mareritt, har hørt at det er fryktelig!!! Hjelp! Kansje jeg skal klare meg uten denne gangen også. Har tengt litt på den sprøta man kan få i skjeden, så det verste trykket forsvinner når hodet står i åpningen. Det har vert det verste for meg i begge fødslene:(
Skinnende Perle Skrevet 22. mai 2012 #5 Skrevet 22. mai 2012 Jeg har hørt at epidural hjelper mot riene, men ikke selve fødselen. Så spørs jo hva man ønsker bedøvelse for da. Finnes lokalbedøvelse man kan få i underlivet rett før man føder om det er det man er redd for. Selv ønsker jeg ikke epidural men alternativ smertelindring. Jeg ønsker å være mest mulig tilstede i hele kroppen når tulla kommer ut.
Snart til 2 gutter:-) Skrevet 22. mai 2012 #6 Skrevet 22. mai 2012 Ikke kateter, ikke problemer med og tisse, hjalp mot riene og selve fødselen!! Fantastisk hjelp for meg...føler at jeg var like mye til stede selv om jeg hadde epidural! Viø gjerne ha denne gangen å:-)
.Lillemy. Skrevet 22. mai 2012 #7 Skrevet 22. mai 2012 Hadde epidural sist fødsel, og selv om jeg ikke er så glad i sprøyter og nåler, gikk det kjempe fint., Kjente ikke at de satt epiduralen engang, etter de hadde satt sprøyten, spurte jeg om de ikke skulle sette den snart, da sa legen at de var allerede ferdig. :-) Jeg hadde tenkt og ikke ha epidural fordi den ser så skummel ut, men etter 20 timer med vonde rier ble jeg anbefalt det. Jeg var helt utslitt. og sovnet med en gang epiduralen virket, hadde mer krefter når jeg våknet, så vil absolutt anbefale epidural :-) Hadde ingen problemer med å gå på do
Scarlette Skrevet 22. mai 2012 #8 Skrevet 22. mai 2012 Jeg trengte epiduralen, mellom riene hadde jeg kramper oppover ryggen, så fikk aldri hvile. Så jeg var helt i ørsken. Når jeg fikk epu så var det som å våkne, kunne plutselig kommunisere med far og jordmor. Var litt lammet i beina etter fødselen, måtte ha hjelp til å komme med i rullestol og i seng. Men etter litt søvn gikk det fint.
Gjest Mammantil2prinser Skrevet 22. mai 2012 #9 Skrevet 22. mai 2012 noen her som har født naturlig (uten noe sm.stillende), og prøvd epidural? Jeg har født 2 naturlig, fordi jeg er liiiivredd epidural. Denne gangen har jeg virkelig lyst å prøve epidural, fordi alle sier det er så fantastisk. Jeg hører man ikke kjenner når de stikker den inn, men jeg er livredd for å kjenne den, og for at demå stikke flere ganger. Så er jeg redd for at riene skal bli mindre effektive. Har også hørt at mange ikke klarer å tisse etterpå, og må ha kateter...livredd!!!! Noen som vet hvor langt inn denne sprøyta går? Noen med erfaringer, som kan hjelpe meg å ta en beslutning? Jeg skulle ikke ha epidural sist fødsel, men hadde alvorlig svangerskapsforgiftning så jeg hadde ikke noe valg. Da jeg fikk epidural hadde jeg ikke så sterke rier så jeg fikk med meg hele "prosedyren". Når de bedøvet selve området hvor nålen skulle settes, å fy faaan det var vondt! Jeg husker jeg gråt, men så har jeg jo sprøyteskrekk også da. Men å stikke selve epiduralnålen var ikke så gæli, men altså jeg kjente det! =/ Så jeg har bestemt meg at denne gang skal jeg gjøre ALT jeg klarer for å føde naturlig å kun ved hjelp av lystgass. Fordi den tok jo litt av de verste riene (men de forsvant ikke) men når sluttfasen kommer så tror jeg ikke du får epidural? Er ikke sikker, men jeg fikk vertfall ikke. Så da måtte jeg plutselig klare meg gjennom slutten av riene og pressriene UTEN noenting! å det var vondt, så min dårlige erfaring med epidural har ført til at jeg IKKE vil ha igjen :/ Men som de skriver, alle er jo forskjellige og reagerer på forskjellig måte Lykke til med valget, det er ikke bare bare når man er midt oppi smerten.
Noregsgard Skrevet 22. mai 2012 #10 Skrevet 22. mai 2012 Jeg kjente veldig godt at de satte i nåla, men det kan hende det var pga jeg hadde en kraftig rie da legen skulle sette den inn. Jeg bønnfalte han om han ikke kunne vente til ria var over, men neida, alt skulle gjøres veldig raskt og han dro meg opp i sittende stilling og var ganske hardhent synes jeg. Nåla ble satt i feil, og smertene forsvant kun på den ene siden, slik at de virket ekstra sterke på den andre siden. Det blir nok aldri mer epidural på meg. De første to døgnene etter fødselen måtte de komme å tappe blæra med kateter hver 3 time, også på natta.
Leirha Skrevet 22. mai 2012 #11 Skrevet 22. mai 2012 Jeg har bare født naturlig, men siden jeg har styrtfødsler så er det ikke sjans i havet å få satt epidural heller. Jeg kan jo ikke utale meg om det du spør om, dessverre. Men jeg tenker ihvertfall at blir du anbefalt å ta epidural, så gjør en det. Kroppen blir veldig sliten av å ha smerter i lang tid, og da kan fødselen drøye lenger enn den trenger.
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 22. mai 2012 #12 Skrevet 22. mai 2012 Jeg lå i fødsel i natt og fikk satt epidural to timer før bebisen vår kom. Jeg liker tanken på epidural, spinal og kateter dårlig. Men når det er sagt; epidural har jeg fått to ganger og det har jeg merket overraskende lite til. De setter jo lokalbedøvelse først. Fantastisk god effekt for meg. Spinal var verre, men de traff ei nerve. (ks) og kateter; vet du hva? Jeg måtte selvkateterisere meg selv i fjorten dager etter første fødsel. Det er ikke no morro, men vondt kan man ikke kalle det sett i perspektiv av mye annet. Og i dag fikk jeg kateter en gang, så tisset jeg selv etter tre timer etterpå.. Jeg har skrekken for hard avføring, jeg;)
Sweetpea Skrevet 22. mai 2012 #13 Skrevet 22. mai 2012 Har bare prøvd med epidural, kjente ikke at de satt den, kjente ikke kateter rett etter, tisset fint selv etter det igjen........den tok alle smerter, kjente kunn pressriene, men de var heller ikke direkte vonde. Anbefaler gladelig og tror jeg går for det igjen............
AO3 Skrevet 22. mai 2012 #14 Skrevet 22. mai 2012 Hører ikke hjemme her, men jeg har fått både epidural og spinal, og det har gått helt fint. Det gjør ikke spesielt vondt, litt ubehagelig, men går fort over. Jeg synes det verste har vært presset om å sitte/ligge helt stille, jeg har vært så redd for at de skulle stikke feil hvis jeg rørte meg. Jeg har også blitt kateterisert flere ganger, både før epidural/spinal ble satt og etterpå, og det har også gått helt greit. Ikke vondt, bare litt ubehagelig i et par sekunder + det svidde da det ble desinfisert med sprit på ømfintlige slimhinner.
mamma til s@lma Skrevet 22. mai 2012 #15 Skrevet 22. mai 2012 Jeg har pent bedt om å få epidural etter 20 timer med åpningsrier , og da jeg har fått det så var det som å komme fra helvete rett til himmelen ;-) selvet stukket kjente jeg fint lite til, det var uansett ingenting sammenliknet med rier . De klarte også sette det på første forsøk. Jeg har erfaring med epidural fra begge sider ( både som fødende og helsepersonell ) , og synes ikke det er skummelt i det hele tatt . Ja, man trenger ofte hjelp for å tømme blære og noen må ha urinkateter ,klart det ikke er noe hyggelig , men på ingen måte vondt . jeg fikk ikke kateteret ,men risset ikke spontant før dagen etter forløsning ,måtte engangskateteriseres og synes dette var mer plagsomt og sår enn å måtte ha kateter. Det er forøvrig ikke så vanlig med kateter hvis epidural ikke sitter lenge , man velger helst engangs kateterisering pga mindre fare for urinveisinfeksjon . Men samtidig så hvis man er uheldig og jordmødre ikke gjør det på steril måte, kan man få UVI også uten å ha kateter . Så det er både og her . Til syvende og sist , epidural kan være virkelig god hjelp hvis man er utslitt , og er ingenting å være redd for ,selv fødsel i seg selv er mer skremmende ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå