Gå til innhold

Hvordan oppfører venner som er gravide/akkurat har født...

Anbefalte innlegg

seg for dere?

Jeg tror nesten at jeg bringer med meg en sykdom eller noe, for alle mine har bare holdt seg langt unna meg hele graviditeten og tiden etter.

Jeg har ikke sagt noe, ikke gjort noe annet enn å prøve å holde samtalen i gang, spørre om de vil være sammen med meg osv... Jeg har vært på samtlige babybesøk, holdt babyene, og oppført meg som man gjør.

Jeg begynner å forstå at mine venner kanskje ikke var venner alikevel...

Kunne de ikke fortalt at de synes det er vanskelig å være gravid i sammen med meg i stedet? Alle har bare tatt avstand, og nå sitter jeg igjen helt alene og ensom!

Fortsetter under...

Skjønner ikke? Er det vennene dine som er blitt foreldre og ikke du? For hvis det er tilfelle, så har det seg slik at det å bli foreldre er litt tidkrevende, og venner blir dessverre nedprioritert. Og noen har det vanskelig mens de er gravide og synes det er vanskelig å snakke med andre om annet enn graviditeten, så de sitter her inne og babler istedenfor å være med venner.

Hold deg i nærheten og ha tålmodighet. Når barna begynner i barnehage, og særlig etter at de er blitt tørre og i tillegg sover bedre, da vil foreldre ha litt bedre tid til venner igjen...

Det har falt fra en del venner til meg også, ikke under graviditeten, da har de stort sett oppført seg som mot resten av sine bruktbare venner, men når babyen kommer så forsvinner de og er bare sammen med andre venner med barn.

Nå har det gått 3,5 år med prøving for oss og jeg har kommet til punktet at jeg rett og slett setter ned de nygravide vennene mine og prater om det. Det er litt tungt og føles kanskje litt unaturlig ut, men det har gjort susen! :)

hvis de ikke tar det opp kan jo du prøve å snakke om det, kan være til stor hjelp. vi synes det kan være vanskelig å være sammen med gravide/mammaer, men de synes sikkert det er vanskelig de også. blir jo to forskjellie verdener; kan være vanskelig å forholde seg til... har vært nyttig for meg også å snakke ut om det vonde;)

Ja, det er atså vennene mine som er blitt gravide og har født. Alle veit om at vi holder på meg inseminering, og at vi har prøvd å få barn i flere år.

Så samtalen har vært om dette, jeg har vært åpen hele veien. Har også fortalt at jeg ikke ønsker at de holder seg borte fra meg for å "skåne" meg, som de sier så fint. Også når de er blitt gravide... så jeg kan virkelig ikke forstå hva jeg har gjort galt...

Er det virkelig så vanskelig til å si ja til et lite besøk eller en trilletur en gang i blandt når man har fått barn?

jeg kan skjønne litt, HI.

Her har min bestevenninde gitt meg opp tror jeg... sett henne 4 ganger siden hun fortalte at hun var gravid i juni i fjor, og en av de 4 gangene er da jeg besøkte i barseltida...

men det er da ikke noe galt med oss fordet om! Du må bare slutte å tenke at det er deg dette handler om. Det handler nok mest om at de har fått et annet fokus... vi kommer dit vi og!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...