Gå til innhold

Noen flere med babyer som går lite opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 12 dager i dag og har fortsatt ikke tatt igjen fødselsekta si. Veide 3268 gram ved fødsel, og 3055 vi ble utskrevet forrige lørdag. Var på helsestasjonen og veide på fredag, da veide hun 3130 og i dag har vi harr hjemmebesøk av helsesøster og da var vekta den same som fredag. Kjenner dette stresser meg litt :/ Helsesøster mener at jeg skal ekke henne for mat hver 2. time på dagtid (noe jeg også har gjort siden forrige uke) og hver 3. time på natt (det har jeg ikke gjort.. hun våkner av seg selv etter ca 4 timer..).

Vi skal på ny veiing igjen på torsdag, og håper virkelig det har gått oppover til da. Jeg får vel begynne å vekke henne på natta også nå da, selv om jeg ikke har noe lyst til akkurat det.

Fortsetter under...

Sønnen vår brukte tre uker på å nå fødselsvekta og barnelegen sa de ser slikt ganske ofte. han fikk mme og vi måtte vekke ham hver 3 time hele dlgnet. jeg var superstresset men det ordnet seg vips og han er frisk og fin i dag :-)

Gir du mm eller mme?

Fødselsvekta bør være tatt igjen etter ca 2 uker, og normal vektoppgang er 120-210 g pr uke, men det kan gå litt i rykk og napp. Imidlertid er 75g på 6 dager litt lite, synes jeg, og også ingen oppgang over helga.

Noen ganger har nyfødte en kunstig høy fødselsvekt dersom mor har fått mye intravenøs væske under fødselen, barnet vil da ofte gå mye ned de første dagene, men vektoppgangen etter den første nedgangen skal jo skyldes mat så da bør barnet opp i vekt altså.

Har hun 5-8 godt våte bleier pr døgn?

Sovner hun ved brystet, eller holder hun seg stort sett våken under amming? Hvor lenge ammer du? Ammer du på ett eller begge bryst? Bruker du skjold?

Det er nok lurt å vekke henne hver 3. time om natta også i en periode. Når barn legger dårlig på seg så er det smart å få orden på det så fort som mulig, både sånn at man slipper bekymre seg og mest av alt fordi barnet faktisk trenger den maten det kan få.

Ellers anbefaler jeg http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

det tok to og en halv uke før min tok igjen fødselsvekten. Stresset veldig meg det. Måtte bruke skiold noen dager noe som gjorde at hun faktisk gikk ned i vekt. Hun fikk mat annen hver time og jeg vekket henne annen hver time på natten også... nå er hun 7 uker og de siste tre ukene har hun lagt på seg 300 gram hver uke:) det dumme er at hun har lagt til seg vanen med mat annenhver time:(

Fødselsvekta bør være tatt igjen etter ca 2 uker, og normal vektoppgang er 120-210 g pr uke, men det kan gå litt i rykk og napp. Imidlertid er 75g på 6 dager litt lite, synes jeg, og også ingen oppgang over helga.

Noen ganger har nyfødte en kunstig høy fødselsvekt dersom mor har fått mye intravenøs væske under fødselen, barnet vil da ofte gå mye ned de første dagene, men vektoppgangen etter den første nedgangen skal jo skyldes mat så da bør barnet opp i vekt altså.

Har hun 5-8 godt våte bleier pr døgn?

Sovner hun ved brystet, eller holder hun seg stort sett våken under amming? Hvor lenge ammer du? Ammer du på ett eller begge bryst? Bruker du skjold?

Det er nok lurt å vekke henne hver 3. time om natta også i en periode. Når barn legger dårlig på seg så er det smart å få orden på det så fort som mulig, både sånn at man slipper bekymre seg og mest av alt fordi barnet faktisk trenger den maten det kan få.

Ellers anbefaler jeg http://ammehjelpen.n...barn-om-kvelden

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hmm..

Hun har ihvertfall 5 våte bleier i døgnet, mulig fler også.

Jeg ammer, og har ammet hver 2-3. time på dagtid, og hver 4. time på natta. Ammer nok sikkert 15-20 minutter på hvert bryst, av og til sovner hun.

Jeg hadde epidural under fødselen og fikk væske intravenøst av den grunn så det kan jo være noe i det du skriver om det kanskje, Men uansett burde hun jo begynne å gåopp i vekt.. vi skal veie på nytt på torsdag så vi får se :)

Takk for svar ;)

Det høres ut som du gjør det riktig iallfall :) Dvs ammer ofte, og hun får iallfall nok til at det kommer ut igjen. Bra at hun ikke er veldig søvnig - at de sovner etter en stund er helt vanlig, "søvnige" er de når de sovner med en gang. Amm gjerne lenger enn 15-20 minutter om hun vil, dvs ikke se på klokka og tenk at det er nok, bare la henne ligge. Om hun bruker smokk så kan det være lurt å la henne bruke deg som smokk i stedet en periode, så lenge du ikke blir sår så er det helt i orden å være smokk. (Barnet tar ikke skade av å se tv så tidlig heller ;-))

Annonse

Var og veide i går. Opp 260 gram siden mandag :-)

Gratulerer så mye med den lille Rina, hadde ikke fått med meg at hun var kommet:-)

Takk for det :)

Hun kom 9. mai, 6 dager over termin ;)

• 4 uker senere...

Hei alle sammen ! Er ny her og fikk ikke presentert meg enda, men denne tråden passer så godt til vår situasjon at jeg valgte å svare først .

Gutten vår er 14 dager i dag og da vi veide han sist i går så hadde han fortsatt vel 100 g og gå opp for å ta igjen fødselsvekt . Han veide 3165g , født ved KS en uke før termin . Problemet her er at han er sugesvak , har aldri suget fra brystet ,og jeg var nødt til å pumpe meg for at han skulle få morsmelk. Nå spiser han ca 2 måltider med mm , resten mme ,men jeg håper å få opp melkeproduksjon når jeg får elektrisk pumpe , det går ikke å pumpe ofte nok med manuelt . Vi har vært på barselpoliklinikk ca annen hver dag etter at vi reiste hjem , han går veldig sakte opp i vekt . På Ahus sier dem at det er veldig vanlig når barnet blir født før termin , men når han er så liten og svak , så blir jeg jo redd for at han har noen skjulte sykdommer som de ikke har fanget opp , selv om han var undersøkt av barnelege flere fanger . Får håpe det blir bedre snart .

• 3 uker senere...

Annonse

Vi har også problemer med vektoppgang, fra seksukerskontrollen og tre uker etter la han kun på seg 180 g.

Ammer omtrentlig hver andre time, hver 3 eller 4 time om natta.

Tror det kom av brystbetennelse og sopp her, samt dårlig teknikk av barnet som gir meg sår.

Var aldri sånn med nr2, så merker forskjell på barn..

Vi tenker å gi tillegg.

Altså la ham spise begge brystene og supplere med ei skje tillegg etterpå på kveldstid. Så ser vi hva som skjer. Og så må jeg stresse enda mer ned og heller overlate enda mer til mannnen som allerede gjør nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...