Gå til innhold

Uke 39, skikkelig diare.. Redd for at det ikke gir seg til fødsel..

Anbefalte innlegg

Kanskje en litt merkelig problemstilling, men jeg har hatt skikkelig diare i to dager. Vi snakker sprut og full pakke. I tillegg har jeg en del kynnere og tenker mye på at kanskje det nærmer seg fødsel. Men tenk om jeg kommer inn til fødsel og så spruter det diare i alle kanter når jeg skal føde. Gru og gru.. Det hadde bare vært så pinlig!! Noen tips til hva jeg bør spise e.l for å få slutt på denne ekle diareen?

Kan legge til at jeg har vært generelt dårlig de siste to ukene. Har ikke matlyst og har faktisk tatt av to kilo de siste tre ukene av svangerskapet. Dette er ikke bevisst altså, men jeg sliter med matlyst og får ikke ned så mye. Tvinger i meg det jeg klarer.. Så det er nok en grunn til at kroppen min er litt i ulaget. Gleder meg skikkelig til å være ferdig med fødsel!!!!

Fortsetter under...

Diare er ofte et tegn på at fødselen nærmer seg. Kroppen vil tømme seg selv før riene starter. Så det kan godt hende at dette ikke er noe virus du har pådratt deg, men rett og slett kroppen din som gjør seg klar til å føde!

Jeg hadde ikke diare, men løs mage noen dager før fødsel. Fikk ikke klyster (rakk ikke) og bæsjet (nesten) ikke under fødsel, til tross for all maten jeg hadde inntatt dagene i forkant av fødsel, kanskje takket være at kroppen prøvde å tømme seg selv.

Så jeg også vil tro at dette kanskje er et tegn på at fødselen vil starte ganske snart, og ikke nødvendigvis at det er et virus/bakterieinfeksjon.

Men se det an til fødselen starter, hvis du fortsatt har diare når du har rier, så ville jeg nevnt til jordmor når jeg kom på føden at jeg hadde diare. Du kan jo nevne det ifm spørsmål om klyster, hvis du synes det er ubehagelig å ta opp temaet sånn uten videre. Eller du kan rett og slett si du er litt bekymret for hvordan det blir under fødselen når du har diare, så er er de iallfall obs på det. Og kanskje de da også kan roe deg ned litt.

Men kanskje så stopper dette idet fødselen starter? :)

Lykke til!

Blæ, så kjipt! :/ skjønner du bekymrer deg altså, selv om det er litt morsomt på en tragikomisk måte. :P

å ta melkesyretabletter hjelper å stabilisere magen, de har det reseptfritt på apoteket. Drikke biola hjelper litt det også. Det finnes også midler som stopper diare, men husker ikke i farten hva de heter (loperamid eller imodium?) eller om de kan brukes av gravide. Spør på apoteket, de vet hva som finnes og hva som er trygt å bruke når du er gravid.

Men hvis du har plagdes lenge med diare, ville jeg ha kontaktet lege. Det kan være en bakterieinfeksjon eller noe alvorlig. "Vanlig" diare pleier å gå over i løpet av 1-3 dager. Du som er gravid burde være litt hønemor. ;) Man blir jo også så sliten av diare, og hvis du ikke har klart å spise noe særlig og tatt av vekt er ikke noe særlig bra med tanke på at du skal gjennom en fødsel snart, da trenger man gjerne de kreftene man har. Men husk at jordmor har sett det meste altså, og litt bæsj er ikke noe uvanlig i en jobbsituasjon blant jordmødre. ;)

Endret av Cimorene

Annonse

Jeg hadde også hørt at det var naturlig å få litt løsere mage før fødsel. At kroppen liksom gjorde seg klar... Da jeg begynte å få rier prøvde jeg å gå på do, men fikk det ikke til!! Gikk hjemme i 29 timer før vi kom på sykehuset, og fikk ikke bæsja i det hele tatt. Det første jeg spurte om da jeg kom inn var klyster, og det fikk jeg :) Går nok bra skal du se.

Hehe, ja det er litt tragikomisk dette. Håper at det er som noen sier, et tegn på at kroppen begynner å gjøre seg klar til fødsel. Og om ikke, håper jeg at det går snart over.. Om det ikke skjer noe på fødselfronten de neste dagene, og det heller ikke gir seg får jeg ta meg en tur til lege. Ellesr prøver jeg å drikke mye vann og spise tørre salte kjeks. Fikk et tips om at det kunne være lurt.

Takk for gode tips og råd :-)

HI

Dette hadde jeg også. Jeg bodde nesten på toalett skålen. Tilslutt ble jeg så sliten og lei at jeg ringte legen. Fikk først beskjed om at det ikke var noe jeg kunne få, men etterhvert så fikk jeg noe for å stoppe det siden jeg var så langt i svangerskapet og babyen var ferdig utviklet så det gikk bra.

Heldigvis så stoppet det da å jeg var veldig godt tømt til fødselen som startet noen få dager senere.

Jeg hadde i alle fall veldig løs mage etter riene startet. Heldigvis ferdig tømt før fødselen. Men to dager ville fått meg til å ringe lege. Eller i det minste ringe jordmor for å høre om det er grunn til å ringe lege, eller om det er normalt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...