81-Mamma<3<3 Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 I tilfelle hvorfor? Jeg er liksom litt skeptisk til å dra som gravid, og med små barn. Så lurer på om det er helt ubegrunnet...
anonym91 Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 kommer litt ann på hvor langt du er på vei når du reiser. men pass godt på huden din og barnas.. eg blir hvertfall svid barre di melder sol på værmeldinga når eg er gravid men ser ingen grunn til og ikkje reise uten at det er mye stress for foreldrene og ha kontroll på alt når en reiser med små barn på fly osv.. men det går seg til
Iselilja Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har veldig gode erfaringer med turer med små barn. Har vært i Thailand to ganger, på Sicilia og Kreta. Ungene elsker lange dager på stranden, jungelsafarier, vulkanutbrudd etc. Som gravid har jeg dårligere erfaring. Vi dro til Thailand da jeg var ca 20 uker på vei med nr tre. Trodde det skulle være ok å reise i andre trimester, men jeg kastet opp daglig gjennom hele svangerskapet, så da ble det litt tøft. Fikk ikke til så mange utflukter, og var skeptisk til hvilken mat jeg kunne spise. Fikk forbud mot å bade i basseng av fastlegen, så det ble mye sitting på bassengkanten de gangene barna ikke ville bade i sjøen (de var da 4 og 5,5, og hadde akkurat lært å svømme). Hvis formen hadde vært fin, tror jeg derimot turen ville vært super
Tigerpote Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har ikke reist til syden i noen av mine svangerskap fordi jeg ikke torde. Ville ikke ta noen sjanser. Vi reiste til Tyrkia med Vesla rett før hun fylte to år; selve reisen ned var et mareritt, der hun kastet opp hele veien i bilen på vei til flyplassen og var spinnvill på flyet. Reisen opp igjen gikk mye bedre fordi hun sovnet Uansett var det verdt det, for hun storkoste seg under oppholdet! Hun elsket å bade og springe lettkledd rundt, se nye ting, få oppmerksomhet fra andre osv. Nå er jeg alene og høygravid, og tenker jeg skal reise med de alene til Tyrkia når babyen er stor nok Det kommer helt an på babyen, om han er av det rolige eller det ville slaget Hvis han ikke er så vill, så tenker jeg neste år. Men kommer da til å reise enten vår eller høst; midt på sommeren er det altfor varmt og altfor crowded!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Jeg er vel heller av den som anbefaler å dra :-) Det er så utrolig god komme seg bort, annen stemning, deilig mat... Strand, sol og ikke minst tid sammen med sine kjæreste :-) Jenta mi på 4 har reist mye (USA, Spania, England, Italia... Flere ganger) Hun er en fryd å ha med på fly. Mye av det tror jeg fordi vi foreldre er avslappet og forteller henne hva som skjer og hvorfor (F.eks innsjekking og kø.. Av og på med belte i flyet osv). Jeg sørger for å ha med mat jeg vet hun liker, i tilfelle flymat ikke skulle falle i smak. Aktivitetsbøker og en liten overraskelse som jeg på forhånd har pakket inn. Stor stas :-) Vel fremme er det dere som setter tempoet. For oss er strandliv helt topp, og det synes minsten og; "verdens største sandkasse" :-) Det blir selvfølgelig ikke til at man kan ligge og dra seg på en solseng hele turen, men det kunne man neppe gjort hjemme heller (og vi er for rastløse uansett!). I "syden" er personellet på restauranter osv vant til at små barn er med ut og spiser (i motsetning til her hjemme synes jeg ofte..). For at det ikke skal bli langdrygt for søte små og vente på mat, ta med tegnestifter og en blokk, favorittleken el.l. Det er ingen som sender deg "nå ringer jeg til barnevernet" blikk om dere er ute og rusler på kvelden mens minsten sover søtt i vogna si. Vet ikke hvor gamle barn du har, men om man enten skyver døgnrytmen litt ved at litt større barn hviler på dagtid, de tar en siesta (som er helt vanlig blant innfødte i alle aldersgrupper i "syden") og holder ut litt lenger på kvelden eller lar de små sove/hvile i vogna si, så må man liksom ikke være på hotellrommet eller leiligheten kl syv.. Vi har veldig god erfaring med det! Vi bor alltid i leilighet/bungalow hvor man kan tilberede litt mat selv og ikke minst har veranda eller balkong. Det gjør turen billigere, i tillegg til at mor og far kan kose seg på verandaen etter at de små er lagt :-) Ta med et spill, en god bok eller bare skravle over en god flaske vin (for de som ikke er gravide ;-)...) Du bekymret for bakterier og hygiene; ta med deg antibac servietter. Tar liten plass, lette å putte over alt. Det er ikke alltid like enkelt å få vasket hender etter dobesøk på strand osv. Ellers er det vanlige forhåndsregler når det gjelder mat: spis gjennomkokt/stekt mat, dropp salaten, drikk vann fra flaske, kun frukt du kan skrelle (eller vask i vann fra flaske!), dropp isbiter i brusen (vet aldri om de er laget på vann fra flaske eller springen). Jeg kan ikke i min varmeste vilje forstå de som ikke anbefaler å dra.. De må ha dårlige opplevelser eller frynsete nerver :-)
*LilleTroll + spira Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Oisann, endel trykkleifer ser jeg.. Moro å skrive fra iPad. Jeg er anonym nr 5 over her.. Kom borti den knappen og gitt! Glemte å ta med at på de fleste typiske norske chartersteder er det skandinavisk talende lege å oppdrive, "dersom atte hvisom atte" noe skulle skje/du skulle bli urolig etc i forbindelse med graviditeten (eller annet!) på turen..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Som gravid har jeg alltid vært forsiktig med å reise utenlands. Da tar jeg ingen sjanser. Men med baby/små barn reiser jeg "land og strand" rundt, ikke bare til syden, men også andre verdensdeler. Har aldri hatt noe problem med det. Jeg har heller tvert imot fått meg noen a-ha opplevelser når jeg ser alle barna som er ute og reiser!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #8 Skrevet 21. mai 2012 Fikk store skjemmende pigmentflekker i panna da jeg var på Mallorca og gravid med nr 2 . Kombinasjon med hormoner og for dårlig solbeskyttelse. Men bortsett fra det var det helt ok å reise.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 Jeg vet hvertfall med meg selv at jeg aldri kommer til å reise på en lengre utenlandsferie alene med barn. I fjor var vi i Tyrkia og jeg ble syk og ble liggenes på sykehus i flere dager. Ute av stand til å ta vare på meg selv og barnet. Reiste med samboeren min også da, men tør ikke tenke på hva jeg skulle gjort med 6-åringen vis vi hadde vært der alene. I tillegg er det ikke bare bare å ligge alene på et sykehus hvor ingen skjønner hva du sier. Så er veldig glad for at jeg ikke reiste alene med barnet.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Jeg anbefaler ikke å dra til syden,fatter ikke at folk gjør det som gravide.Min svigerinne dro til Hellas og var gravid i 3 mnd,det endte i blødning,fosteret var på vei til å løsne så ble liggende på sykehus der i flere uker**grøss**.En annen ting er at voksne er generelt dårlige til å re-vaksinere seg.De gamle vaksinene holder i 10 år..Så da hadde jeg hvertfall ikke reist til syden med mage. Skal jo ikke mere til enn diare så er det farlig for spiren i magen.Nei anbefaler heller ferie i norge,så mange fine ting man kan finne på med barn i sommer.
Gulosten™ Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Sitter og skriver fra Sunwing Resorten i Alcudia nå, her KRYR det av gravide og små barn. Har sett flere gravide enn biller fluer og mygg tilsammen. Alle ansatte prater svensk, eller engelsk "i verste fall". Ving har døgnbemannet vakttelefon man kan ringe om det er noe. Maten er helt normal, det eneste de anbefaler er å ikke drikke vann fra springen. Det er fantastisk her for ungene, Miniland, masse aktiviteter, sandstrand oppe ved barnebassenget med gratis solsenger. Nydelig strand. Har knapt sett en sur unge på en knapp uke. I juli tipper jeg det blir ganske varmt her, men man kan bestille rom med AC.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Jeg reiser mer enn gjerne som gravid, men jeg er av typen som ikke ville reist til land som f eks Tyrkia. Synes det er greit å vite at det er et sivilsert land med et godt utbygd helsevesen i tilfelle det skulle skje noe.... Forrige svangerskap var vi i Bulgaria og på Cruise i Karibien, denne gangen har det foreløpig blitt Gran Canaria, så blir det nok USA eller Spania før nurket kommer:-)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Reist med mann og lillegutt da han var 11/2 år og gravid i 7.mnd til Hellas. Gikk kjempefint, storkoste oss. Mannen måtte løpe etter lillegull mens jeg koste meg i solen, he-he! Det eneste som som kan nevnes som dumt var at restauranteiere ikke forstod at vi ikke ville ha gratis shots etter maten. Jeg var gravid, mannen er avholds, det ble vanskelig for de å akseptere. Litt rart, de har vel gravide i Hellas også?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har vært sørover( til øyer i Middelhavet) begge gangene jeg har vært gravid, men da tidlig(før halve svangerskapet). Har holdt meg til trygg og gjennomstekt mat, ikke spist frukt uten skrellbart skall, og ikke fløteis. Vannmelom(kjøpt hel og delt av dere) er supert. Også bananer og appelsiner. Og jeg har heller ikke klappet katter vi har møtt. Jeg har også hatt med småbarn, om 4 år regnes som det Smøre med høy faktor(minst 20, og høyere på nese, kinn rett under øynene, panne, skuldre og øverste av rygg)), ha på t-skjorte på barna midt på dagen(fra ca 11 til 14/15) da sola er sterkest. Og ha på dem sånt sjørøverskaut eller noe annet på hodet. De kan fint bade med alt det på seg. Og smør dem inn hver andre time, minst. Vi har ikke opplevd annen solbrenthet enn den ene gangen eldste flyttet litt for mye på badebuksa, slik at usmurt hud kom frem litt for lenge Ca 3x1 cm hud ble litt solbrent der
❤lille stjerne❤ Skrevet 21. mai 2012 #15 Skrevet 21. mai 2012 I svangerskapet vet jeg ikke. det var uansett aldri aktuelt for meg da jeg ikke var i form til å nyte en reise mens jeg var gravid. Men har reist langt og mye med lille snuppa etter at hun ble født og har ingen betenkeligheter med det. Første gangen vi reiste var jenta 4 mnd og vi hadde en fantastisk tur til Thailand, ingen problemer i det hele tatt, bare kos! Vi har senere vært flere turer til Thailand og også i Croatia og Hellas. Aldri hatt noen problemer annet enn at hun ble syk en gang vi var i Thailand og måtte legges inn på sykehus noen dager. Vi forbereder oss godt, har med det vi trenger, sørger for å oppholde oss på steder hvor vi kan komme til et bra sykehus innen kort tid og har reiseforsikringen i orden. De har faktisk flinke leger og bra sykehus i de fleste land, særlig for oss turister med reiseforsikring!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 Mamma var i Tyrkia i fjor, og ble skikkelig dårlig. Havnet på sykehus i 1 av 2 uker der nede, og hun sa at hun mye heller ville havne på et sykehus der nede enn hjemme i Norge. Hun mente at legene der nede var bedre og tok ting mer på alvor enn i Norge. Flere jeg kjenner som har havnet på sykehus der nede er enige med henne, og ville heller havnet på sykehus der enn her. Dette var i Alanya.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå