Gå til innhold

Sykkelsete til barn, hvor lenge kan de bruke det?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vurderer å kjøpe sykkelsete til sønnen min, for å ha når vi bare skal en kjapp tur i butikken, eller sykle eldste på trening. Har sykkelvogn, men den blir litt diger for en 10minutterstur...

Så, hvor lenge kan de egentlig bruke et sånt sete? Han er ca 16 kg nå

Skrevet

Hm. Vår minste gutt blir straks 5 år. Han er 112 cm og ca 19 kg, og han er for stor i hvertfall, men han satt oppi sykkelsetet et par ganger i fjor når han nettopp var fylt 4 år. Så til rundt 4 år da kanskje? Etter det er de jo uansett store nok til å kunne sykle selv :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Joda, men det er en vesentlig forskjell på teori og praksis :) Vår blir nemlig 5 til høsten, men det er ikke aktuellt overhodet å sykle uten støttehjul enda. Han klarer ikke å sykle skikkelig, så han raser ut i grøfta om jeg ikke springer ved siden av og passer på. Og det var det jeg hadde tenkt å unngå med bæreposen i hånda da vettu :)

Skrevet

Joda, men det er en vesentlig forskjell på teori og praksis :) Vår blir nemlig 5 til høsten, men det er ikke aktuellt overhodet å sykle uten støttehjul enda. Han klarer ikke å sykle skikkelig, så han raser ut i grøfta om jeg ikke springer ved siden av og passer på. Og det var det jeg hadde tenkt å unngå med bæreposen i hånda da vettu :)

Jeg ser den ;) Men øvelse gjør mester. Du kan evt investere i en løpesykkel til ham i mellomtiden. Vår minste brukte den masse i fjor. I år tok vi av støttehjulene fra sykkelen hans før han fikk sykle på den, og gjorde oss klar til løpe bak for å støtte slik vi gjorde da de to eldste lærte seg å sykle. Det viste seg å være helt unødvendig. Han klarte å sykle helt fint og med god balanse fra første stund, så den balansesykkelen er tydeligvis verd gull der :) I fjor "syklet" han forøvrig på balansesykkelen til og fra butikken (ca 5-10 min for oss også) flere ganger, det gikk helt fint.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Han har sånn, og mestrer den helt fint. Og han bruker de også i barnehagen. Der sykler han også på sånne 2-hjulinger som har pedaler på dekket foran.... Meeen, en vanlig sykkel nekter han. Og jeg vil ikke ta fra han gleden med å sykle, så jeg maser ikke på han.

Eldste sykla alene etter at jeg sprang ved siden av ca 10 meter, og har sykla siden. Men så slutta hu med bleie når hu var 3 og da, såeh. Modenheten hans er kanskje ikke helt på topp :P

Så det blir nok et sykkelsete ja :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk! Jeg klarte ikke å finne utav det jeg (sikkert mangel på søvn som gjør det)

Men da holder det hvertfall denne sesongen (neste år får han bare sykle altså) også kan vi ha det til en evnt nr 3 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...