Gå til innhold

Hvordan vurderes ødemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle mine svangerskap har det stått 0 på ødemer. Jordmor har aldri spurt eller kjent/ sett på legger e.l. Har aldri hatt mye vann i kroppen i svangerskapene, men noe har det jo vært, og lurer egentlig på hvordan jordmor vurderer dette uten å spørre/ se på meg?

Hvordan vurderer jordmor/ lege dette hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har spurt om jeg har merker etter sokkene, og ber om å få se på hendene mine. :)

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Det ble aldri sjekket på meg sist selvom jeg var som en sprekkeklar ballong!

Skrevet (endret)

Jordmor har på hver kontroll spurt om jeg er noe hoven på hender og føtter. Hadde 0 til uke 35, så ble det 1 og nå er det 1-2! (37+4). De siste gangene har hun sett på føttene mine også. Men de er mest hovne på kveldene, da er de groteskt store... Legen har også spurt hver gang. Vekta gikk også raskt opp. La på meg 800 gr i løpet av 5 dager, og i underkant av 3 kg på nesten 3 uker. Litt var nok babyen, men hun sa det meste var vann.

Endret av Håpefull38
Skrevet

Legen sjekker alltid føttene ved hver kontroll i tillegg til å spørre om min vurdering.

Denne gangen har jeg ikke hatt så mye vann så har ligget på 0-1.

Skrevet

Jeg sjekket akkurat helsekortet mitt og der står det 2 på ødem. Jeg har hovne og vonde fingre og ankler som føles som tømmerstokker. Så jeg har mye vann i kroppen.

Skrevet

Jeg har 2+. legen pleier å se på beina mine og jordmor har sett på hender og ansiktet, men på siste kontroll så hun på føttene også. Det har som andre sier over her vært verst på kvelden, men nå er det vondt og sprekkeferdig hele dagen. Men det har jo også stor sammenheng med blodtrykk og urinprøve også da. så hvis de er fine så gjøre det ikke så mye med litt vann i kroppen hvis jeg har forstått det riktig:)

Skrevet

Her er hun veldig opptatt av det, da jeg hadde sv skapsforgiftn. i forrige sv skap. Jeg har nå 2-3 i ødemer, og dette er ikke vanskelig å oppdage, da jeg har gått opp i vekt fra dag til dag, har dyyyype (0.5-1 cm) spor etter sokker, spor etter løstsittende klær, og våkner som et lappeteppe hver morgen (spor etter krøller i laken, dynetrekk, putetrekk. Jeg er med andre ord et herlig syn :D I tillegg har jeg ligget i grenseland høyt på blodtrykket, så hun følger nøye med nå. Jeg er forresten 38+1 i dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...