Tigerpote Skrevet 21. mai 2012 #26 Skrevet 21. mai 2012 Jo, jeg synes det er greit at det er litt andre regler hos besteforeldrene, men jeg er somregel der også, og det kan bli hyl og skrik av og til. Som i går da mamma sa til datteren min at hun kunne få melk (jeg visste ikke det) og jeg sa nei da hun gikk for å hente seg melk. Det var før middag, og jeg ville ikke at hun skulle drikke annet enn vann. Så det er ulempen, at vi sier forskjellige ting til datteren min.
Fruen i huset Skrevet 21. mai 2012 #27 Skrevet 21. mai 2012 Vi ble ikke skjemt bort hos besteforeldrene (dette var på 80-/90-tallet), men vi fikk alltid skikkelig husmannskostmiddag og en dessert av typen nypesuppe, rabarbakompott, halv grapefrukt med sukkerbit på osv. Husker jeg satte STOR pris på det!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #28 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har ikke lest alle innleggene, men må si at snop er en veldig lettvint måte for besteforeldre å kjøpe seg popularitet på. Søtsaker og usunn mat finnes overalt nå, ikke som da vi, og ikke minst besteforeldregenerasjonen, var små. Skal de skjemme bort barna, er det bedre med et godt fang å krype opp i for en bok eller god historie, en koselig tur i skogen eller på teater etc. Jeg har generelt ikke noe i mot at barna får en is e.l. etter middag, men synes ikke brus hører hjemme på frokostbordet eller at sjokoladekake og cola er fullgod middag. I alle fall ikke ukentlig. Slik var det nemlig her før (jeg fikk til og med kjeft av svigermor fordi jeg ga min 10 mnd gamle sønn pasta med kjøttsaus i stedet for butikkjøpte rosinboller til middag).
TPK Skrevet 21. mai 2012 #29 Skrevet 21. mai 2012 Ang. saft og is synes jeg det er greit at besteforeldrene "skjemmer bort" barna litt. Men ikke når det gjelder bordskikk (f.eks. spise pålegget og ikke skiven), "innestemme", rydde opp etter seg, osv. der synes jeg besteforeldrene bør støtte oss foreldre.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #30 Skrevet 21. mai 2012 så lenge vi som foreldre er med barna så er det vi som bestemmer. reglene våre er ikke fult så strenge hos mormor. men mormor har ikke så mange regler. hadde det ikke når jeg var liten heller. så dermed må vi sette reglene. når barna er alene hos mormor er det hun som bestemmer, leggetid er senere. og mer godis,. heldigvis for oss så er mormor forsiktig med hva ho dytter i barna,. spør oss alltid først om hva slags godis de spiser.. alle må få gjøre det som passer dem og dems familie best.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #32 Skrevet 21. mai 2012 Det skal være forskjell fra hjemme og hos besteforeldre, det er jo litt av kosen. Ungene har ikke problemer med å skille mellom reglene hjemme og reglene hos besteforeldrene. Og de merker at det er forskjell når de er der kort og de er der lenger. Er de på hyttetur over en ukestid, vanker det ikke brus til hvert måltid og godt hele tiden. Da er det ganske så likt som vi har det hjemme, bare litt anderledes. Nugattien står på bordet hele tiden, noe den ikke gjør her siden vi syns det er greiere at de har det som kosemat hos besteforeldre og det syns ungene er helt greit. Peanøttsmør er kosemat hos farmor, og det morsomme er at det blir helt feil for ungene om det plutselig er mormor som har kjøpt peanøttsmør. For det skal nemlig bare spises hos farmor, og omvendt med nugattien. så de er litt rare de barna. Også får de akkurat den middagsmaten de vil.
❤lille stjerne❤ Skrevet 21. mai 2012 #33 Skrevet 21. mai 2012 Ja det synes jeg er helt greit så lenge de store og viktige reglene holdes. Da tenker jeg på sånne ting som at hun skal sitte i bilsetet, bruke redningsvest når de er i båt og at hun ikke får lov å sitte på med ATV og sånt. Om hun får mer saft og is, være lenger oppe, leke med bestemor pyntesaker og slipper å rydde ol.er helt greit, det er bare bagateller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå