Gå til innhold

Synes dere det er ok at det er litt "andre regler" som gjelder når barna er hos besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

F.eks hjemme serveres bare vann å drikke, melk til brødmåltider f.eks. ALDRI vært spørsmål ved det. Men hos mormor vanker det stort sett bare saft og brus når de er på besøk der.

Is får de alltid år de er på besøk, selv om vi kanskje har sagt nei til is tidligere på dagen.

Mange eks.

Synes dere det er greit?

Jeg har aldri lagt meg borti det, tenker at selv om barna er innom mormor 1-2 ganger i uken så er det likevel hverdagen her hjemme som teller.

Fortsetter under...

Skrevet

Ja. Det SKAL være ulike regler hos besteforeldrene:) Jobben til besteforeldre er å skjemme de bort.

Skrevet

Jeg synes det er greit at de får litt ekstra kos hos besteforeldre.

Tenker som deg at det er flere hverdager enn mormor-dager uansett.

Eneste jeg har sagt fra at jeg ikke liker at de får med seg saftflaske på sengen etter tannpuss etc. Barna har alltid med seg vannflaske i sengen, den skal da ikke inneholde saft etter tannpuss selv om de er hos mormor. Det respekterer heldigvis besteforeldre her.

Skrevet

Hjemme hos besteforeldrene er det besteforeldrene som bestemmer. Der blir det litt ekstra godt å spise, som nugatti på brødskiva eller en is/sjokolade etter maten. Men det er helt OK.

Lille min drikker bare vann og melk, liker ikke brus. Saft/iste får han i helgene.

Skrevet

Hos bestemor og bestefar er det deres regler som gjelder og da er det lov å bli skjemt bort. :) men ser man besteforeldrene flere ganger pr uke,så syntes jeg samme regler skal gjelde til en viss grad. I allefall når det gjelder godterispising. Saft til mat hadde jeg aldri reagert på...sikkert fordi jeg ikke er så nøye på akkurat det selv.

Skrevet

F.eks hjemme serveres bare vann å drikke, melk til brødmåltider f.eks. ALDRI vært spørsmål ved det. Men hos mormor vanker det stort sett bare saft og brus når de er på besøk der.

Is får de alltid år de er på besøk, selv om vi kanskje har sagt nei til is tidligere på dagen.

Mange eks.

Synes dere det er greit?

Jeg har aldri lagt meg borti det, tenker at selv om barna er innom mormor 1-2 ganger i uken så er det likevel hverdagen her hjemme som teller.

å jadaaa! Min unge på 3,5 blir skjemt bort til de grader hos mormor og morfar. Hun fikk til og med en sykkel med støttehjul i helgen til en verdi av 800 kroner.. :) Gangen før der var det helt nye solbriller, nye klær og bøtte/spadesett. Ellers blir det jo is-spising, litt godterier +++, men vi er der så sjelden siden vi bor langt unna så det er jo ikke et problem uansett.

Annonse

Skrevet

Jeg synes slike utskeielser er en del av det å skape gode barndommsminner.

Så hos oss får de som passer barna gjøre (nesten) akkurat hva de vil, så lenge de koser seg. Hva som gjelder hjemme vet de godt uansett.

Familiene våres vet sine grenser uansett, så er ikke fare for at det går over alle høyder når det kommer til kos.

Skrevet

Helt greit at det er andre regler hos besteforeldrene, det er jobben dems å skjemme bort barnebarna og jeg vil ikke ta fra dem den gleden :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hos oss er reglene slik:

Hjemme hos oss gjelder våre regler.

Når vi er hos besteforeldrene sammen med ungene, gjelder besteforeldrenes regler, innen visse grenser. Is og saft er innenfor disse grensene.

Når ungene er hos besteforeldrene og vi ikke er der, får besteforeldrene gjøre hva de vil.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min store lykke som liten var å komme til oldemor, kikke bak døra for der hang veska hennes med en sjokolade til meg. Jeg kan enda kjenne smaken av den:) bestemor og oldemor bodde i samme huset, så jeg var der flere ganger i uka. Det er gode minner, og sånne minner vil jeg at mine barn og skal ha:)

Skrevet

Ja, jeg er tildels enig. MEN, jeg var overvektig som barn - noe jeg litt klandrer mine foreldre for. Hadde kjempe komplekser hele barndommen.

Når da mine barn har vært til overnatting hos mine foreldre (kjærlige og snille besteforeldre) og jeg får høre de har fått masse saft, is, loff i stedet for brød....så får jeg litt sånne barndomsminner tilbake og blir litt sur på mamma. Ikke at de blir overvektige av en helg hos de i ny og ne - men på bakgrunn at jeg var overvektig fra 4 års alder til jeg var voksen og tok tak i problemet selv får jeg litt sånne dårlige assosiasjoner...

Moren min har skjerpet seg, men vet hun synes jeg er hysterisk - noe jeg sikkert er, men klarer ikke helt slippe opp fordi jeg unner aldri mine barn å oppleve det jeg gjorde i barneårene. Mye mobbing, lav selvfølelse m.v.

Skrevet

Jeg mener i stor grad at besteforeldrene får lov til å skjemme bort. Barna vet stort sett hva som gjelder hjemme allikevel.

MEN ting jeg ikke liker like godt, er som feks når vi jobber med ting som bordskikk og besteforeldrene "motarbeider" dette når vi er der. Eller feks det at et barn som ikke er 2 år enda sitter og spiser brødskive, spiser av pålegget og besteforeldrene raser på kjøkkenet og henter nytt pålegg, og gjentar det straks ungen gjør det igjen. Dette syns jeg er en uting og har merket at dette må avvennes igjen når barnet kommer hjem.

Det at man blir dullet med og får ekstra mye godt er greit, mens andre ting ikke alltid er greit.

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor ungene skal få så mye saft, is og godterier jeg, og ihvertfall ikke midt i uka? Det var faktisk annerledes før, da var det ingen fedmeepidemi, og tilgangen på snop var mindre.

For oss kommer det til å være viktig at besteforeldrene følger våre regler, ihvertfall når det gjelder sukkerinntak. Det skal sies at vi på ingen måte har et sukkerfritt kosthold, her er det både kaker, boller og sjokolade, men til sin tid.

Kan man ikke heller, hvis det er så viktig at besteforeldrene "får lov", skjemmes bort på andre måter? Dra på morsomme ting sammen, være lenger oppe om kvelden osv. Hvorfor skal alltid kos handle om godteri?

Annonse

Skrevet

Vi bor i samme gate som mine foreldre, så barna ser dem flere ganger i uka. De må følge våre regler. Svigers ser barna 2-3 uker i året, og de får gjøre som de vil.

Skrevet

Ja, jeg er tildels enig. MEN, jeg var overvektig som barn - noe jeg litt klandrer mine foreldre for. Hadde kjempe komplekser hele barndommen.

Når da mine barn har vært til overnatting hos mine foreldre (kjærlige og snille besteforeldre) og jeg får høre de har fått masse saft, is, loff i stedet for brød....så får jeg litt sånne barndomsminner tilbake og blir litt sur på mamma. Ikke at de blir overvektige av en helg hos de i ny og ne - men på bakgrunn at jeg var overvektig fra 4 års alder til jeg var voksen og tok tak i problemet selv får jeg litt sånne dårlige assosiasjoner...

Moren min har skjerpet seg, men vet hun synes jeg er hysterisk - noe jeg sikkert er, men klarer ikke helt slippe opp fordi jeg unner aldri mine barn å oppleve det jeg gjorde i barneårene. Mye mobbing, lav selvfølelse m.v.

Jeg er enig med deg, tror man skal være litt forsiktig også. Men det er jo avhengig av hvor ofte barna er hos besteforeldrene også. Jeg ser ingen grunn til at besteforeldre ikke skal gi gode og sunne alternativ til barna isteden for sukkerbomber. Barna er like glade i gode sunne alternativer hvis man gir de riktige alternativene :)

Skrevet

Jeg er enig med deg, tror man skal være litt forsiktig også. Men det er jo avhengig av hvor ofte barna er hos besteforeldrene også. Jeg ser ingen grunn til at besteforeldre ikke skal gi gode og sunne alternativ til barna isteden for sukkerbomber. Barna er like glade i gode sunne alternativer hvis man gir de riktige alternativene :)

Glemte å si at jeg også mener at jeg mener det har noe å si hvor gamle barna er! Under to år så er det i all hovedsak vi som bestemmer, da får besteforeldrene tilpasse seg våre regler. Dette fordi det er disse årene som er viktigst ift utvikling av immunforsvaret.

Skrevet

Hos mine foreldre så får de saft og brus å drikke. Jeg liker det ikke og har bedt mamma begrense seg litt. Det nok mer utskeielser der i løpet av en helg enn det vi hadde gjort hjemme, men mamma vet at jeg ikke liker at de spiser godteri så mye og selv om de får litt hver dag når de er der f.eks en helg, så begrenser mamma seg når hun vet jeg ikke er veldig glad for "fritt vilt".

Skrevet

Enig med hun litt lenger opp. Hos oss gjelder våre regler, hos besteforeldre gjelder deres regler. Det betyr ikke at mamma står og forer de med godteri og brus fra tidlig av, men ja - mer enn hva vi ville ha gjort her hjemme.

Nå flytter vi til mine foreldres hjemby om noen få uker. Mamma gleder seg til å sitte barnevakt HOS oss, da vårt hus er litt mer tilrettelagt for små barn.

Da har jeg litt mer kontroll også hva hun stapper i barna mine...hehe. Kommer ikke til å godta at hver gang mormor kommer på besøk, som sikkert blir 2-3 ganger i uka, så skal ungene få godteri eller brus av mormor.

Skrevet

Jeg vil gjerne se den regelboka der set står skrevet at besteforeldrenes jobb er å skjemme bort barnebarna. Man skjemmer ikke bort unger med å i dem sukker, man er med å øke sjansen for at de får diabetes, øke sjansen for at de blir overvektige og man er hjelper dem å ødelegge tennene.

Joda, det er greit at de får litt ekstra oppmerksomhet, men det finnes andre måter å skjemme bort barnebarna på enn å fore dem med sukker. Besteforeldrene på fars side her gir kun usunne ting når de ser barnebarnet, noe som tidligere var et par ganger i uken. Det måtte trappes ned da de nektet å godta at ungen ikke skulle stappes full av sukner da han var der. Det var alltid is, brus, saft, sjokolade, kjeks, og loff med syltetøy. Stakkars han måtte jo få brus til maten da han såvidt var fylt 1 år. Hallo?

Lurer på hva som skjer med prinsippene til mange bestemødre jeg når de blir bestemor. Svigermor hadde strikte regler for sin sønn. Snop, is, og brus var forbeholdt helger. Sukkerholdig pålegg fikk han ikke. Når hun så får barnebarn så skal barnebarnet plutselig ha sukker samme hvilken dag det er og når på døgnet det er. Er det liksom hevn for at besteforeldrene til sønnen deres ga ham sjokolade og slikt da han var liten? Det blir i såfall helt feil da det ikke er oss hevnen burde gå utover. Nei, vi er ikke hysteriske når det kommer til sukker, ungene får både prim, nugatti og syltetøy på skiva, bare ikke på hver eneste skive og hver dag. Og jeg kan godta at de får en is når vi er på besøk, det er bare det at det blir _bare_ godteri og usunnheter hos dem. Om man må stappe i ungene sukker for å bli likt så er det noe feil et sted.

For meg vitner det om mangel på respekt når svigermor står og gliser en opp i fjeset når vi gir beskjed om å begrense sukkerinntaket, eller når hun skynder seg å stappe sjokolade i hendene på barnebarna så snart vi forsvinner ut av syne, og så sitter hun der og gliser da vi kommer tilbake. Respektløst rett og slett. Neida, vi kan ikke bestemme hva svigers gjør i sitt eget hjem, men de har heller ingen rett til å ødelegge helsa og tennene til barnebarna bare fordi de er besteforeldrene. Så om de ikke kan respektere våre ønsker, så begrenses alene-kontakten mellom dem. Nå er det ikke så stort problem lenger da svigers er blitt for skrøpelige til å passe to små.

Skrevet

Mange eks.

Synes dere det er greit?

Når mine tantebarn er hos bestemor og bestefar, så er det stas. Nettopp fordi de får være litt lenger oppe, kose seg ekstra MEN innenfor grenser :)

Om man får tilbake ufordragelige unger så kan man sette mer grenser.

Min har ikke vært der helt enda :)

Skrevet

Hvis mine barn besøkte sine besteforeldre 1-2 ganger hver uke hadde jeg ikke synes det var greit med saft, brus og is flere ganger pr besøk.

En gang innimellom er det greit, men ikke så ofte som du beskriver.

Det er ikke besteforeldrenes jobb å skjemme ungene bort med sukker, men oppmerksomhet!

Spesielt hvis jeg først sier nei, synes jeg ikke det er greit at besteforeldrene i neste setning sier at ungene kan få allikevel.

Skrevet

Min svigermor hadde en tendens til å skjemme barnebarna bort med sukker. Inntil hun en dag fikk beskjed om at hun selv var sykelig overvektig og at det var helsefarlig. Da innså hun at hun måtte endre egne vaner og da endret hun også maten hun serverte barnebarna. Heldigvis.

Mange holdninger og vaner etableres når ungene er små. Det er ikke bare foreldrene som er forbilder og eksempler for barna, men også besteforeldrene.

Skrevet

Jeg blir kalt hysterisk i kostholdsdebatter her inne, men til og med jeg lar besteforeldre kjøre sitt løp når de har jr på besøk. Heldigvis er de også opptatt av sunt kosthold, så "utskeielsene" der består i all hovedsak av smoothie, frukt, og en is i ny og ne. Jr blir gal av sukker, spinnvill og utrolig ustabil i humøret så etter noen ganger der svigers hadde gitt ham kake har de nå sluttet med det. Jeg tenker at det er hverdager det er flest av, og at det er hjemme barna får innarbeidet sunne og gode matvaner.

Skrevet

Vi er på besøk hos mine foreldre hver dag nesten, så her må jeg holde dem skikkelig i tøylene for de har lyst å skjemme ungen bort med både ditten og datten hver eneste dag.

Men nå når vi flytter, kommer vi ikke til å se dem ofte. Da kan de få lov å skjemme han bort, men innenfor visse grenses. Barnet kan da ikke gå rundt å spise sjokolade og is hele dagen.

Men å la barnet få HELT frie tøyler syns jeg er galt. Bordskikk f.eks er noe barnet skal følge uansett hvor det er, ikke bare hjemme. Samme med høflighet og takknemmelighet, slike ting skal man ikke legge fra seg selv om man er hos bestemor og bestefar.

En sjokolade og is hos besteforeldrene er jo bare kos=) Men ikke overdrevent!

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Samarbeid er tingen :)

Husker fra jeg var liten selv og lykken var å komme til besteforeldrene og få is og saft på helt vanlige dager. Likevel er ikke _det_ de beste minnene jeg har fra dem, så det er ikke det å få snop som betyr alt. å skjemmes bort kan være så mangt utenom is og godis, men akkurat det er jo en del av hele pakka med å bli gjort ekstra stas på.

Junior er enda litt liten til å skjemmes voldsomt bort i så måte, men han kommer nok sterkere tilbake neste sommer tenker jeg ;) Så langt går det i frukt, yoghurt og smoothies, og lengre oppetid om kvelden når han vil det. Helt greit :)

Det er stas for barna å kunne bli bortskjemt av besteforeldrene, men som foreldre er det veldig greit å ha litt åpen kommunikasjon, så man blir enige om hvor grensene går. Hva som så faktisk skjer hos besteforeldrene blir hos besteforeldrene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...