Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Nå tenker jeg ikke på barn generelt, men hvilken saft er verst for tennene? Ikke en tråd om hvor grusomt kunstig søtningsstoff er for liten og stor...men hvilken saft er versting for tennene med mye drikking over tid? Sukkerfri saft eller saft med sukker? Hadde en diskusjon med ei venninne. Jeg tror da saft med sukker er en versting for tenna. Da tenker jeg IKKE på et glass til middag, men tørstedrikking over tid.....
Willy Wonka Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Saft med sukker er ikke bra for tenna. Men jeg vil nå si at sukkerfri saft/brus ikke er bra for tenna over tid heller pga. skader på emaljen....
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 For tennene er sukker og syrer skadelig. Sukker kan gi hull (karies) og syrene (som kan være forskjellige) gir etseskader som ser ut til å være et økende problem. Etseskader kan man også få av sukret eller usukret saft og juice, avhengig av innholdet av fruktsyrer.
rosami Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Sukkerfri saft er som regel stappet full med e-stoffer, og det er mulig det er bedre for tennene, men e-stoffene kan gi mange andre plager/sykdommer på sikt. Jeg tror at de saftene fra Nora som ikke er tilsatt sukker er de beste...de er bare litt mindre søte, og ikke tilsatt e-stoffer. De er litt dyre, men det synes jeg de da er verdt.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Begge deler er ille for tennene, men sukkerholdig er verst fordi du i tillegg til syren får sukkeret. Hilsen tannlege
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå