Svins&Småsvansene Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Lillemann har brått bestemt seg for at han ikke vil ha pupp. Han godtar bare såvidt noen slurver innimellom, men det er etter myye vaksine og strev, og ender somregel med en sinna tass.. Så hva nå..? Han spiser grøt til frokost og kvelds (fra 1,5 til 2 dl vann) og middagsglass til middag. Vi prøver å gi han vann til middagen, både av tåteflaske (som mest blir tyggeleke.. og litt fra imsdalflaske med tut (litt mer vann inn med denne, og myyye utenpå. Hvor mye væske bør han få i seg i løpet av dagen i tillegg til grøt/middag, og hvordan har dere andre gjort det når småttisene blir puppelei?
Svins&Småsvansene Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #2 Skrevet 20. mai 2012 Ehem..ikke vaksine, men baksing hehe.. trykkleif!
lillenims Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Lurte litt på hvorfor du drev og vaksinerte han hele tida, ja ;-) Når han er 7 mnd så må han ha melk, enten morsmelk eller MME. Mengden i ml aner jeg ikke, men om han ammes bør han ha minst 3 gode amminger pr døgn. Det er veldig vanlig at småbarn får brystvegring på et eller annet tidspunkt. I hans alder skjer det ofte fordi det er så mye annet å se på rundt han, så det kan hjelpe å amme en "kjip" plass der det skjer lite, feks i et mørkt rom. Om du synes nattamming/amming i senga fungerer så kan du forsøke å gjenskape det også på dagtid. Andre synes det hjelper med et "ammesmykke" eller ammeleke, dvs noe som barnet får "dille" med kun under amming. En lampe som fokuserer på et punkt på veggen kan gjøre samme nytten for noen. Ofte hjelper det å amme slik at barnet ikke ser resten av verden, men noen ganger er det omvendt - barnet blir roligere av å se hva som skjer, for da går det ikke glipp av noe. Slike brystvegringsperioder varer som regel bare 2-3 uker. Andre grunner til brystvegring er ofte tenner. Har han fått tenner, eller kjenner du at de er på veg? Gi han gjerne en tyggeleke (kjøleskapskald er godt) litt før amming, så kanskje han klør mindre under ammingen. Andre ammestillinger kan også hjelpe. Amming virker i seg selv smertestillende (pga hormonene det utløser hos barnet), så om det virker som han har vondt så vil det hjelpe å få han til å amme. Utdrivingen kan bli tregere etterhvert også. Du kan forsøke å stimulere den slik at melka kommer straks, kanskje er det lettere å legge han til da. En siste årsak jeg vil nevne er at mensen kommer tilbake, eventuelt at du er gravid. Begge deler kan føre til litt endret smak på melka og til mindre melk, og førstnevnte går over etter et par dager. (Sistnevnte fører som regel til VELDIG ømme og vonde pupper i tillegg...og går over etter ca 9 mnd.) Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no
Svins&Småsvansene Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2012 Tusen, tusen takk lillenims for et bra og informativt svar!! Godt å ha forum som dette:) Jeg tror nok det er oppmerksomheten det går i for lillemann ja, har ikke merket noe til tenner enda, mensen har nok kommet for lenge siden og skulle jeg vært gravid nå snakker vi virkelig jomfrufødsel her altså hehe;) Skal prøve å amme "så kjedelig som mulig" evt teste trikset med en egen leke. Han er litt mer interessert i puppen på morgenen og pleier også å amme han når vi legger oss i halv tolv-tolvtiden, da har han også vært litt mer villig. Så får vi prøve på gjennom dagen videre:) Takk igjen for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå